Gyarmathy Lívia pályája és emléke

Gyengéd boncolás

Film

Azonos elkötelezettség a fikció és a dokumentumfilm felé, a valóság rejtett rétegei iránti szenvedélyes érdeklődés és a rögzítésben meglelt elemi öröm. A munkásságán végigvonuló motívumok alapján úgy tűnhet, hogy Gyarmathy Líviát az isten is filmesnek teremtette.

Pedig eredetileg nem filmes pályára készült, az ELTE Természettudományi Karán diplomázott, s vegyészként dolgozott a Kispesti Textilgyárban. A mindennapi robottól menekülve, egy újsághirdetés nyomán jelentkezett a Színház- és Filmművészeti Főiskola rendező szakára, ahol Herskó János osztályá­ba járt, s így másodszor harmincon túl diplomázott. Diplomafilmjét egy versenyben alulmaradt úszóról készítette 58 másodperc címmel (1964). Gyarmathy dokumentumfilmezés és az egyéni figurák iránti érzékenysége már ekkor megmutatkozott; elmondása szerint a gyárban szerzett tapasztalatai is termékenyen hatottak filmes karrierváltására. Bár későbbi filmjeiben már jó néhány tabutémához hozzányúlt (a roma kisebbség helyzete a szocializmusban, a recski kényszermunkatábor), pályafutását a korszak magyar filmeseihez hasonlóan, behatárolt játéktéren, a Mafilmnél kezdte 1964-ben. Munkásságát nehéz – és talán felesleges is – elválasztani férjétől, Böszörményi Gézától, akivel a rendezői és forgatókönyvírói feladatokat felváltva gyakorolták. Közös munkájuk alapját a film mint történelmi dokumentum elismerése és az emberben megbúvó elemi groteszkség és esendő báj iránti vonzalom adta.

 

Rómeó és Júlia

Bár a dokumentumfilmet a fikcióval megtermékenyítő Budapesti Iskola már a 60-as évek végétől bontogatta szirmait (pl. Tarr Béla: Családi tűzfészek; Schiffer Pál: Cséplő Gyuri, Fekete vonat; Gazdag Gyula: Hosszú futásodra mindig számíthatunk; Zolnay Pál: …hogy szaladnak a fák!, Fotográfia), annak filmesei megmaradtak a mindennapi élet és a rendszer burkolt kritikájának szintjén. Az addig tabuként kezelt témák – a Don-kanyarban meghalt magyar katonák sorsa, a szovjet megszállás, az ’56-os forradalom – igazi, történettudományos igényű feldolgozására a 80-as évekig kellett várni. Akkoriban vett határozottan történeti fordulatot a magyar dokumentumfilm (olyan alkotásokkal, mint Schiffer Pál: A Dunánál, 1987; Ember Judit: Pócspetri, 1982; Sára Sándor: Pergőtűz és Krónika, 1982), ami bizonyos tekintetben megágyazott a rendszerváltásnak a már erjedő Kádár-rendszerben, és új, addig meg nem ejtett párbeszédet indított el a magyar történészek körében is. Ehhez a diskurzushoz járult hozzá Gyarmathy és férje-alkotótársa, Böszörményi Géza is a Recsk 1950–1953 – Egy titkos kényszermunkatábor története című, 1988-as dokumentumfilmmel. A szinte tudományos igényű, aprólékos feltárást egyszerre táplálta a személyes inspiráció – hiszen maga Böszörményi is Recsk foglya volt – és a történettudományt felfrissítő, de egyben megrázó közvetlenséggel is megtöltő oral history módszere. Gyarmathy és Böszörményi egyaránt megszólaltat volt foglyokat és fogva tartókat: lázasan és provokatívan ásnak az addig elrejtett történelmi traumák mélyére, ahogy pár évvel előttük Claude Lanzmann tette a Shoah-ban (1985). Francia elődjükhöz hasonlóan az interjút, a megszólaló személyét és arcát helyezik előtérbe; a személyességen át vezet az út a nagy történelmi struktúrák megértéséhez. Az alkotók nem tartózkodnak a határozott, szinte kíméletlen kérdezési technikáktól (főleg a felelősség alól így-úgy kibújni igyekvő őrök esetében).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."