Film

Ifjúság

  • - kg -
  • 2016. január 17.

Film

Van valahol egy hely, ahol a legmenőbb halott művészek élvezik az öröklétig tartó room-service-t: itt bulizik Elvis és Andy Kaufman meg a többiek, az élet pedig olyan, mintha Paolo Sorrentino rendezte volna. Mivel erről a helyről filmfelvétel sosem kerülhet ki, Paolo Sorrentino megrendezte a halandóknak szánt verziót is: a még élő nagy művészek luxusmerengőjét, az életen és halálon elmélkedő, nőkről és bőségesebb vizeletáldásról fantáziáló, idősecske művészek exkluzív svájci klubját, egy ötcsillagos, hotelbe oltott elfekvőt, ami kicsit Varázshegy, kicsit Ibiza, kicsit csicsa, de azért elég ízléses. Nagy gondolatok és isiászos testek pihenőhelye e csodás műintézmény, ahol a nagy zeneszerző (Michael Caine) és a nagy filmrendező (Harvey Keitel) bóklászik a magaslati levegőn, régi, meghitt barátságban. Talán orvosi javaslatra, talán a forgatókönyv ­miatt, napi három ordas közhelynél nem adják alább, de Caine és Keitel kettősét nem a sorrentinói lapos életigazságokért szeretjük, hanem mert a két maestro olyan jól mutat együtt az alpesi tájban. Sorrentino valamiért ambicionálja a beszédet, talán azért, mert ő is érzi, hogy míg az arcok, terek, tájak némajátékával mindenre képes, a szavak szintjén csak valami iskolás bölcsességre futja. Micsoda pofátlanság ez a szavak részéről, hát nem tudják ezek, hogy a mesternek Oscar-díja is van?! Hát szabad így cserbenhagyni egy ekkora művészt? Ezzel azonban nem szaporítanánk a költői kérdések így is magas számát, van belőlük elég e szemrevaló alkotásban, mely letekert hanggal egy igazi, mély értelmű remekmű.

A Mozinet bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.