Halottakról jót vagy rosszat

Oliver Stone Budapesten

Film

Oliver Stone forgatókönyvírói mesterkurzust jött tartani Magyarországra, a filmes válságövezetbe, ahol a jó forgatókönyv ritka, mint a fehér holló, de tudvalevő: Andy Vajna, a magyar filmgyártás legfőbb állami pénzosztó szervének feje és olvasói hálózata már dolgozik a gikszer kijavításán.
Stone hajdani producere hívó szavára érkezett Budapestre (a Nixont és a Doorst finanszírozta Vajna), ahol két napon át, a végkimerülésig állta a Puskin mozit megtöltő szakmabeliek kérdéseit. Sok mindenről esett szó e két nap alatt, olykor még a forgatókönyvírásról is. Nem kizárt, hogy forgatókönyvíróink megtáltosodásában a Vajna-féle új iskola mellett Stone intelmei is szerepet játszanak majd. Ezek a következőképp hangzottak. Intelem 1: a klasszikus struktúrához nem árt ragaszkodni, de a túlzott szabálykövetés káros is lehet. Intelem 2: gyakorolni, gyakorolni és gyakorolni! Hasznos és megszívlelendő tanácsok ezek, ha legközelebb tanárember, forgatókönyvírást oktató professzor fordul meg a Puskinban, mindenképp innen érdemes folytatni vele.


Fotó: MNF/Valuska Gábor

 

Filmográfiája szerint Stone eddigi ténykedése során viszonylag keveset oktatott, viszont annál több filmet készített (úgy forgatókönyvíróként, mint író-rendezőként), s függetlenül attól, ki mit tart a filmjeiről, el kell ismerni: ritka alkalom, hogy egy jelenleg is aktív, bő harminc év tapasztalatával rendelkező hollywoodi játékos sztorizzon órák hosszat Hollywoodról. Olyasvalaki, aki nemcsak az emlékeiből, hanem a filmjeiből is él. Egyet épp nemrégiben mutattak be az amerikai mozik; a beszélgetés apropóját is részben ez a darab, a minálunk is hamarosan látható Vadállatok adta. Persze mindenkinek van egy hollywoodi története, hiszen Hollywoodról, mint a fociról is, mindenki tud mindent (mi, magyarok még annál is többet, elvégre mi alapítottuk Hollywoodot), ám nem nehéz belátni: sokkal szórakoztatóbb, ha egy olyan ember szájából hangzanak el ezek, aki részt is vett a sztorikban. Azt mindenki tudja, vagy legalábbis tudni véli, hogy a stúdiófőnökök nem tartoznak a kreatív ember legjobb barátai közé, de ha Stone mond oda kenyéradó gazdáinak, és szidja például a 20th Century Foxot és a stúdió urát, Rupert Murdochot, amiért a Tőzsdecápák bevételeiből alig látott valamit, az mégiscsak hitelesebb. Azt is mindenki tudja (a közönség soraiban ülők mindenképpen), vagy legalábbis tudni véli, hogy Andy Vajna mivel foglalkozott hollywoodi fénykorában, de a teremben ülők közül csak Oliver Stone engedhette meg magának, hogy akarva-akaratlan elsüssön egy poént Vajna kárára, amikor mintegy mellékesen, a Tőzsdecápákat ihlető üzleti manőverek kapcsán megjegyezte; ha valaki, hát Andy még nála is jóval többet tud a "cégek kannibalizálásáról". A közönség hangos derültséggel nyugtázta a poént, amiből azért a filmügyi kormánybiztos sem jött ki olyan rosszul, s talán még emelte is a renoméját, hogy a visszautasításokról szólva a rendező Vajnát is megnevezte azok között, akik a szkriptjeit olykor elutasították. A többször is megidézett Murdoch mellett a mesterkurzus másik nagy vesztese az olaszok legendás producere, Dino De Laurentiis lett, mint az olyan vérszomjas pénzemberek iskolapéldája, akit semmi más nem érdekel, mint a gyors megtérülés és a nagy profit. Hogy mik vannak! Szegény Dino jól megkapta, s mindezt azért, mert a kősziklák is papírból voltak a Conan, a barbár 2. forgatásán, és már csak ezért sem lett - Stone szerint legalábbis - a James Bondéhoz hasonló sikerszéria a Schwarzenegger szókészletéhez igazodó filmekből (az első rész forgatókönyvét Stone írta, s a dialógusokat is ő maga igazította Schwarzenegger sajátos szájmozgásához).

Ha épp nem a filmkészítést általánosságokban firtató kérdésekre kellett (olykor a szó szoros értelmében) kiizzadnia valamit magából, Stone leginkább úgy működött, mint a DVD-k extrái közt található, gombnyomásra indítható audiokommentárok; ízesen mesélt, egy-egy alkalmi fuckkal fűszerezve kommentálta az életművet. A sajátját, természetesen. Kalandozott egy jót a filmtörténetben is, s olyan antikvitásokat emlegetett fel a Tőzsdecápák előzményeiként, mint Ernest Lehman forgatókönyv-írói munkásságának két gyöngyszeme (Vezetői lakosztály, 1954; A siker édes illata, 1957). Hitchcockra mindössze kétszer történt hivatkozás a két előadás során, ami üdítően alacsony szám ezekben a nehéz, folytonosan hitchcockozó időkben. Volt trivia is bőséggel: A sebhelyesarcút például azért Brian De Palma, és nem Sidney Lumet rendezte meg, mert a New York-i auteur túl erőszakosnak találta a kubai bevándorlókról szóló, Stone által írt gengsztertörténetet. A 3D nyakra-főre való alkalmazása kapcsán Stone oda küldte Martin Scorsese Hugóját, ahonnan még egyetlen gyerekfilm sem tért vissza sértetlenül, kicsit elszemélyeskedett Charlie Sheennel kapcsolatban, és még sok, mélyen hollywoodi dologról beszélt, például szexről, drogról, rock 'n' rollról. Megszólalt Billy Wilder hangján, félhangosan érdeklődött egy magyar színésznő holléte felől, Árpa Attila élő szóban előadott kritikájára kellő komolysággal reagált, a hollywoodi stúdiókkal szembeni tapasztalatait pedig így summázta: "Úgy basznak át, ahogyan csak tudnak." Oliver Stone rendületlenül készíti filmjeit, de ennyire szórakoztató, tökös produkciót rég nem láthattunk a mestertől.

Puskin mozi, szeptember 21-22.; a mesterkurzust a Magyar Nemzeti Filmalap és a Filmhu portál szervezte

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.