Film

Hangyás rövidfilmek

Film

A Magyar Hangya rövidfilmes blokkjának első vetítésén három művet mutattak be. A dobogó harmadik fokán a Simon vagyok: Molnár Tünde animációs kutyaéletrajza tűnődés sablonos létkérdéseken, amiket most épp a kutya szájából rángatnak elő. A történet Dave Eggers egyik írását dolgozza fel, minden szempontból fekete-fehéren.

A második hely az est fő attrakciójának szánt Ádám pincéjéé; a pr-ja jobb volt. Hiába a húzónévnek számító színésztrió (Hajduk Károly, Petrik Andrea, Nagy Zsolt), a második világháborús történet nemhogy megreked a kommerszben, de kibontatlansága, figuráinak "láthatatlansága" miatt csak ürességet hagy maga után. A profi tálalásból - látvány, fény, hang... - kimarad a tartalom, így a színészi játék is csak tehetetlen jelenlét a vásznon. A történet még csak sejteni sem engedi, hogy a nagy általánosságokon túl mit is akarna.

A dobogó tetején Lőrincz Nándor és Nagy Bálint Egyéjszakás című kisjátékfilmje: e kurta történet is mindennapi képsorokkal indul, majd egy gyors és hatásos dramaturgiai váltással (végre valami) nem várt - igazából nagyon is várt - izgalom kerekedik. A pesti éjszakában két ismeretlen fiatal (Polgár Csaba és Trokán Nóra) az egyéjszakás kaland ábrándjával indul hazafelé - gyors telefon a lakótársnak némi rendrakással kapcsolatban -, majd a kétperces út során a további egymásba feledkezés elillanó reménye a kezdetben cigarettát kéregető, majd egészen más arcát mutató lerázhatatlan fazon (Polgár Tamás) és viperás kísérete (Kis Domonkos Márk) által. A könnyűvérű lányról kiderül, hogy nem is oly könnyen kapható - s közben a szereplők hazáig érkeznek, a film meg a végéhez. A szerkesztett dinamika és a pontos, rövid párbeszédek adják e rövidfilm feszültségét, de hát ez a műfaj lényege.

Egy hónapja vette birtokba a Magyar Hangya az Odeon Lloydot saját műsorkoncepciójával. Kezdetnek megteszi.

Odeon Lloyd Mozi-Magyar Hangya, november 4.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.