Film

Hangyás rövidfilmek

Film

A Magyar Hangya rövidfilmes blokkjának első vetítésén három művet mutattak be. A dobogó harmadik fokán a Simon vagyok: Molnár Tünde animációs kutyaéletrajza tűnődés sablonos létkérdéseken, amiket most épp a kutya szájából rángatnak elő. A történet Dave Eggers egyik írását dolgozza fel, minden szempontból fekete-fehéren.

A második hely az est fő attrakciójának szánt Ádám pincéjéé; a pr-ja jobb volt. Hiába a húzónévnek számító színésztrió (Hajduk Károly, Petrik Andrea, Nagy Zsolt), a második világháborús történet nemhogy megreked a kommerszben, de kibontatlansága, figuráinak "láthatatlansága" miatt csak ürességet hagy maga után. A profi tálalásból - látvány, fény, hang... - kimarad a tartalom, így a színészi játék is csak tehetetlen jelenlét a vásznon. A történet még csak sejteni sem engedi, hogy a nagy általánosságokon túl mit is akarna.

A dobogó tetején Lőrincz Nándor és Nagy Bálint Egyéjszakás című kisjátékfilmje: e kurta történet is mindennapi képsorokkal indul, majd egy gyors és hatásos dramaturgiai váltással (végre valami) nem várt - igazából nagyon is várt - izgalom kerekedik. A pesti éjszakában két ismeretlen fiatal (Polgár Csaba és Trokán Nóra) az egyéjszakás kaland ábrándjával indul hazafelé - gyors telefon a lakótársnak némi rendrakással kapcsolatban -, majd a kétperces út során a további egymásba feledkezés elillanó reménye a kezdetben cigarettát kéregető, majd egészen más arcát mutató lerázhatatlan fazon (Polgár Tamás) és viperás kísérete (Kis Domonkos Márk) által. A könnyűvérű lányról kiderül, hogy nem is oly könnyen kapható - s közben a szereplők hazáig érkeznek, a film meg a végéhez. A szerkesztett dinamika és a pontos, rövid párbeszédek adják e rövidfilm feszültségét, de hát ez a műfaj lényege.

Egy hónapja vette birtokba a Magyar Hangya az Odeon Lloydot saját műsorkoncepciójával. Kezdetnek megteszi.

Odeon Lloyd Mozi-Magyar Hangya, november 4.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.