Film

Hangyás rövidfilmek

Film

A Magyar Hangya rövidfilmes blokkjának első vetítésén három művet mutattak be. A dobogó harmadik fokán a Simon vagyok: Molnár Tünde animációs kutyaéletrajza tűnődés sablonos létkérdéseken, amiket most épp a kutya szájából rángatnak elő. A történet Dave Eggers egyik írását dolgozza fel, minden szempontból fekete-fehéren.

A második hely az est fő attrakciójának szánt Ádám pincéjéé; a pr-ja jobb volt. Hiába a húzónévnek számító színésztrió (Hajduk Károly, Petrik Andrea, Nagy Zsolt), a második világháborús történet nemhogy megreked a kommerszben, de kibontatlansága, figuráinak "láthatatlansága" miatt csak ürességet hagy maga után. A profi tálalásból - látvány, fény, hang... - kimarad a tartalom, így a színészi játék is csak tehetetlen jelenlét a vásznon. A történet még csak sejteni sem engedi, hogy a nagy általánosságokon túl mit is akarna.

A dobogó tetején Lőrincz Nándor és Nagy Bálint Egyéjszakás című kisjátékfilmje: e kurta történet is mindennapi képsorokkal indul, majd egy gyors és hatásos dramaturgiai váltással (végre valami) nem várt - igazából nagyon is várt - izgalom kerekedik. A pesti éjszakában két ismeretlen fiatal (Polgár Csaba és Trokán Nóra) az egyéjszakás kaland ábrándjával indul hazafelé - gyors telefon a lakótársnak némi rendrakással kapcsolatban -, majd a kétperces út során a további egymásba feledkezés elillanó reménye a kezdetben cigarettát kéregető, majd egészen más arcát mutató lerázhatatlan fazon (Polgár Tamás) és viperás kísérete (Kis Domonkos Márk) által. A könnyűvérű lányról kiderül, hogy nem is oly könnyen kapható - s közben a szereplők hazáig érkeznek, a film meg a végéhez. A szerkesztett dinamika és a pontos, rövid párbeszédek adják e rövidfilm feszültségét, de hát ez a műfaj lényege.

Egy hónapja vette birtokba a Magyar Hangya az Odeon Lloydot saját műsorkoncepciójával. Kezdetnek megteszi.

Odeon Lloyd Mozi-Magyar Hangya, november 4.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.