"Haydnt kell faggatni" - Malina János, a Haydn-Eszterháza 2009 programiroda vezetője

Film

Világraszóló kulturális attrakcióvá válhat Eszterháza, ha kibontja egyedülálló adottságait. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma nemrég létrehozta a Haydn-Eszterháza 2009 programirodát. Az évszám a zeneszerző halálának 200. évfordulójára utal, aki több évtizeden keresztül dolgozott a mai Fertődön, az Esterházy-család szolgálatában.
Világraszóló kulturális attrakcióvá válhat Eszterháza, ha kibontja egyedülálló adottságait. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma nemrég létrehozta a Haydn-Eszterháza 2009 programirodát. Az évszám a zeneszerző halálának 200. évfordulójára utal, aki több évtizeden keresztül dolgozott a mai Fertődön, az Esterházy-család szolgálatában.

Magyar Narancs: Meddig juthat el egy kétszemélyes iroda egy európai jelentőségűnek szánt projekt megvalósításában?

Malina János: Most az idei Haydn Eszterházán fesztivál megszervezése a feladatunk - erre elegen vagyunk ketten Torják Orsolyával, aki music business diplomát szerzett Chicagóban, azonkívül gyakorlott koncertrendező -, másrészt ki kell dolgoznunk a 2007-től 2009-ig terjedő időszak koncepcióját, és elkezdenünk a szerződések megkötését. Nagyon messzire nem lehet eljutni egy kétfős, a Hungarofest Kht.-ba betagozódó irodával, ugyanakkor a Haydn Társaság komoly szakmai hátteret és biztonságot ad a számunkra - ilyen szempontból tehát mégsem ketten vagyunk. A minisztériumban májusra elkészül Eszterháza egységes, tehát nem csak a kastély zenei aspektusára vonatkozó fejlesztési koncepciója, amely azt is lehetővé teszi majd, hogy meg-találjuk a különféle műfajok - színház, opera, bábszínház, tánc - helyét az épületegyüttesben.

MN: 2007-ben 120, 2008-ban 180, 2009-ben 300 millió forintot kíván fordítani a tárca a Haydn-emlékév eseményeire, s mindezt kiemelt fejlesztési programként be szeretnék építeni a II. Nemzeti Fejlesztési Tervbe. Mi fér bele ezekbe az összegekbe?

MJ: Ezek tisztán programköltség-előirányzatok. Nagyságrendileg és más hazai zenei nagy eseményekkel összehasonlítva elegendőnek tűnnek. De semmilyen - akár zenei használatot is szolgáló - műemléki helyreállítás nem szerepel bennük. Az egy külön kassza, sokkal nagyobb számokkal. Jövőre 120 millióból megvalósíthatók, sőt ki is bővíthetők a hagyományos eszterházai programok: végre szóba jöhet a Fischer Ádám vezényelte Osztrák-Magyar Haydn Zenekar fellépése, valamint korabeli táncprodukciók megvalósítása. 2008-ban elkezdődhetne a bábszínházi élet. Ahogy a korabeli tánc hihetetlenül vonzó a mai közönség számára, úgy az lehet a bábszínház is. Ezen túl alapvető az operajátszás felélesztése. Székely András zenetörténész kollégám ragyogó ötlete, hogy amíg újra fel nem épül az egykori operaház, addig állítsunk fel ott egy operasátrat.

MN: Nem snassz dolog az?

MJ: Egyáltalán nem, sőt. A sátor lényege az ideiglenesség. Hogy ez még nem az. Felmutat valamit, ami hiányzik. Be kell vezetni a köztudatba, hogy az operajátszásnak középponti szerepe volt az udvari zenei életben és Haydn munkásságában Eszterházán - még ha nem is az opera volt a legsajátabb műfaja. A sátor külső borítása a hajdani - azaz a leendő - operaépület homlokzatát ábrázolhatná, belül pedig a 18. századi színpadok másán, korabeli jelmezekkel és gesztikával, az akkori operai konvencióknak megfelelően zajlana az előadás.

MN: Hogyan keltené életre az Országos Széchényi Könyvtárban őrzött eredeti kottaanyagot?

MJ: A 19. század előtti zeneműveknek csak elenyésző hányadát adták ki nyomtatásban, az operai partitúrák közül végképp keve-set. Több száz opera "hallgat" az OSZK-ban. A 18. századi olasz operarepertoárt többek között azért sem ismeri a mai közönség, mert ezek nem illeszkednek jól a modern operaházakhoz, viszont nagyon hatásosan szólaltathatók meg a kifejezetten erre szolgálóakban. 1787-ben a prágai színház operát rendelt volna Haydntól, ő azonban elhárította a felkérést, mondván, hogy Mozart jobbakat ír, másrészt ő nem is ér már rá operát komponálni, de a meglevő darabjait sem küldi el, mert azok sehol máshol nem keltik azt a hatást, mint amivel ő Eszterházán számolhatott. A levelének ezt a monda-tát ki fogom tenni az irodámban. Ezért kell operaházat építeni ott. Nemcsak Eszterháza zenei életét, de Haydn életművét sem láthatjuk reálisan az ottani operaház újra-építése nélkül.

MN: Az emlékévre szóló el-képzelései szerint el kellene jutni a Salzburg-Bayreuth-effektusig, hogy sikk legyen oda járni, hiánycikk legyen a jegy, másfelől pedig a televíziós és rádiós közvetítések révén a legszélesebb közönséghez jussanak el a produkciók. Ezt miként képzeli el?

MJ: Ahhoz, hogy elkapkodják a jegyeket, mindenekelőtt jót kell kínálni. A jó programok szervezésének titka: magát a kastélyt és a Haydn-életművet kell faggatni arról, hogy mi való ide. Eladni azt lehet, ami egyedi és a maga nemében első. Ha olyasmit csinálunk, amit bárhol máshol is lehetne, akkor a program nem lesz egyedi és első. Eszterháza tökéletesen alkalmas erre. A Haydn Eszterházán fesztivál eddigi színvonalát kell az egész évadra extrapolálni, s nemcsak hirdetések, hanem cikkek formájában is elvinni a hírét a minőségi hangversenyek közönsége által olvasott európai zenei folyóiratokba. A propagandatevékenység irányítását külföldi tapasztalatokkal bíró, esetleg külföldi szakemberre kellene bízni. Meg kell jelennünk a nemzetközi művészeti televíziókban. Be kell vezetnünk az internetes jegyárusítást. Ingatlanfejlesztési, területfejlesztési, idegenforgalmi összefüggésekben kell látni ezt a dolgot. Fertődön van gyógyvíz, csak nincs kiépítve a fürdő. A világszínvonalú program vonzza a közönséget. Ha van fürdő, többen jönnek oda, ha mellette operába is mehetnek, és ugyanígy fordítva. Itt nagyberuházásokra van szükség, ami kormányzati szintű döntéseket igényel.

MN: Strém Kálmán, aki koncertszervezőként alapvető szerepet játszott az eszterházai Haydn-hangversenyek létrejöttében, már nem élhette meg a programiroda megalakulását.

MJ: Valóban, az ő szerepe túlbecsülhetetlen. A rá jellemző szent makacssággal és jelentős személyes anyagi áldozatok árán életben tartotta a fesztivált és a többi programot. Nem üzletnek tekintette, hanem missziónak, hihetetlen alázattal szolgálta ezt az ügyet. Egy évtizedes munkával megadta a kezdősebességet. Nyolc éven át dolgoztunk együtt. Remélem, nem felfuvalkodottság a részemről azt állítani, hogy hozzá méltó módon igyekszünk továbbvinni Haydn és Eszterháza ügyét.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."