"Haydnt kell faggatni" - Malina János, a Haydn-Eszterháza 2009 programiroda vezetője

Film

Világraszóló kulturális attrakcióvá válhat Eszterháza, ha kibontja egyedülálló adottságait. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma nemrég létrehozta a Haydn-Eszterháza 2009 programirodát. Az évszám a zeneszerző halálának 200. évfordulójára utal, aki több évtizeden keresztül dolgozott a mai Fertődön, az Esterházy-család szolgálatában.
Világraszóló kulturális attrakcióvá válhat Eszterháza, ha kibontja egyedülálló adottságait. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma nemrég létrehozta a Haydn-Eszterháza 2009 programirodát. Az évszám a zeneszerző halálának 200. évfordulójára utal, aki több évtizeden keresztül dolgozott a mai Fertődön, az Esterházy-család szolgálatában.

Magyar Narancs: Meddig juthat el egy kétszemélyes iroda egy európai jelentőségűnek szánt projekt megvalósításában?

Malina János: Most az idei Haydn Eszterházán fesztivál megszervezése a feladatunk - erre elegen vagyunk ketten Torják Orsolyával, aki music business diplomát szerzett Chicagóban, azonkívül gyakorlott koncertrendező -, másrészt ki kell dolgoznunk a 2007-től 2009-ig terjedő időszak koncepcióját, és elkezdenünk a szerződések megkötését. Nagyon messzire nem lehet eljutni egy kétfős, a Hungarofest Kht.-ba betagozódó irodával, ugyanakkor a Haydn Társaság komoly szakmai hátteret és biztonságot ad a számunkra - ilyen szempontból tehát mégsem ketten vagyunk. A minisztériumban májusra elkészül Eszterháza egységes, tehát nem csak a kastély zenei aspektusára vonatkozó fejlesztési koncepciója, amely azt is lehetővé teszi majd, hogy meg-találjuk a különféle műfajok - színház, opera, bábszínház, tánc - helyét az épületegyüttesben.

MN: 2007-ben 120, 2008-ban 180, 2009-ben 300 millió forintot kíván fordítani a tárca a Haydn-emlékév eseményeire, s mindezt kiemelt fejlesztési programként be szeretnék építeni a II. Nemzeti Fejlesztési Tervbe. Mi fér bele ezekbe az összegekbe?

MJ: Ezek tisztán programköltség-előirányzatok. Nagyságrendileg és más hazai zenei nagy eseményekkel összehasonlítva elegendőnek tűnnek. De semmilyen - akár zenei használatot is szolgáló - műemléki helyreállítás nem szerepel bennük. Az egy külön kassza, sokkal nagyobb számokkal. Jövőre 120 millióból megvalósíthatók, sőt ki is bővíthetők a hagyományos eszterházai programok: végre szóba jöhet a Fischer Ádám vezényelte Osztrák-Magyar Haydn Zenekar fellépése, valamint korabeli táncprodukciók megvalósítása. 2008-ban elkezdődhetne a bábszínházi élet. Ahogy a korabeli tánc hihetetlenül vonzó a mai közönség számára, úgy az lehet a bábszínház is. Ezen túl alapvető az operajátszás felélesztése. Székely András zenetörténész kollégám ragyogó ötlete, hogy amíg újra fel nem épül az egykori operaház, addig állítsunk fel ott egy operasátrat.

MN: Nem snassz dolog az?

MJ: Egyáltalán nem, sőt. A sátor lényege az ideiglenesség. Hogy ez még nem az. Felmutat valamit, ami hiányzik. Be kell vezetni a köztudatba, hogy az operajátszásnak középponti szerepe volt az udvari zenei életben és Haydn munkásságában Eszterházán - még ha nem is az opera volt a legsajátabb műfaja. A sátor külső borítása a hajdani - azaz a leendő - operaépület homlokzatát ábrázolhatná, belül pedig a 18. századi színpadok másán, korabeli jelmezekkel és gesztikával, az akkori operai konvencióknak megfelelően zajlana az előadás.

MN: Hogyan keltené életre az Országos Széchényi Könyvtárban őrzött eredeti kottaanyagot?

MJ: A 19. század előtti zeneműveknek csak elenyésző hányadát adták ki nyomtatásban, az operai partitúrák közül végképp keve-set. Több száz opera "hallgat" az OSZK-ban. A 18. századi olasz operarepertoárt többek között azért sem ismeri a mai közönség, mert ezek nem illeszkednek jól a modern operaházakhoz, viszont nagyon hatásosan szólaltathatók meg a kifejezetten erre szolgálóakban. 1787-ben a prágai színház operát rendelt volna Haydntól, ő azonban elhárította a felkérést, mondván, hogy Mozart jobbakat ír, másrészt ő nem is ér már rá operát komponálni, de a meglevő darabjait sem küldi el, mert azok sehol máshol nem keltik azt a hatást, mint amivel ő Eszterházán számolhatott. A levelének ezt a monda-tát ki fogom tenni az irodámban. Ezért kell operaházat építeni ott. Nemcsak Eszterháza zenei életét, de Haydn életművét sem láthatjuk reálisan az ottani operaház újra-építése nélkül.

MN: Az emlékévre szóló el-képzelései szerint el kellene jutni a Salzburg-Bayreuth-effektusig, hogy sikk legyen oda járni, hiánycikk legyen a jegy, másfelől pedig a televíziós és rádiós közvetítések révén a legszélesebb közönséghez jussanak el a produkciók. Ezt miként képzeli el?

MJ: Ahhoz, hogy elkapkodják a jegyeket, mindenekelőtt jót kell kínálni. A jó programok szervezésének titka: magát a kastélyt és a Haydn-életművet kell faggatni arról, hogy mi való ide. Eladni azt lehet, ami egyedi és a maga nemében első. Ha olyasmit csinálunk, amit bárhol máshol is lehetne, akkor a program nem lesz egyedi és első. Eszterháza tökéletesen alkalmas erre. A Haydn Eszterházán fesztivál eddigi színvonalát kell az egész évadra extrapolálni, s nemcsak hirdetések, hanem cikkek formájában is elvinni a hírét a minőségi hangversenyek közönsége által olvasott európai zenei folyóiratokba. A propagandatevékenység irányítását külföldi tapasztalatokkal bíró, esetleg külföldi szakemberre kellene bízni. Meg kell jelennünk a nemzetközi művészeti televíziókban. Be kell vezetnünk az internetes jegyárusítást. Ingatlanfejlesztési, területfejlesztési, idegenforgalmi összefüggésekben kell látni ezt a dolgot. Fertődön van gyógyvíz, csak nincs kiépítve a fürdő. A világszínvonalú program vonzza a közönséget. Ha van fürdő, többen jönnek oda, ha mellette operába is mehetnek, és ugyanígy fordítva. Itt nagyberuházásokra van szükség, ami kormányzati szintű döntéseket igényel.

MN: Strém Kálmán, aki koncertszervezőként alapvető szerepet játszott az eszterházai Haydn-hangversenyek létrejöttében, már nem élhette meg a programiroda megalakulását.

MJ: Valóban, az ő szerepe túlbecsülhetetlen. A rá jellemző szent makacssággal és jelentős személyes anyagi áldozatok árán életben tartotta a fesztivált és a többi programot. Nem üzletnek tekintette, hanem missziónak, hihetetlen alázattal szolgálta ezt az ügyet. Egy évtizedes munkával megadta a kezdősebességet. Nyolc éven át dolgoztunk együtt. Remélem, nem felfuvalkodottság a részemről azt állítani, hogy hozzá méltó módon igyekszünk továbbvinni Haydn és Eszterháza ügyét.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.