Szőkék hátrányban - Két film Hitchcockról

  • - bori -
  • 2013. március 6.

Film

A nagy tanulság, hogy filmet rendező filmrendezőről kábé ugyanolyan reménytelen filmet csinálni, mint festő festőről, író íróról vagy zenét szerző zeneszerzőről. Ezért az életrajzi filmek értelemszerűen a nagy ember életéről szólnak, ami önmagában - az életmű nélkül - többnyire meglehetősen érdektelen. Most őszintén, akarja azt bárki is tudni, hogy Hitchcock mikor dugott utoljára Almával, hány százalékkal részesedett a bevételből, vagy szerette-e a pinot noirt? Ha igen, akkor sem a mozi tűnik a legmegfelelőbb helynek az ilyen információk beszerzésére. Aki pedig a rendező Hitchcockra kíváncsi, annak Truffaut beszélgetős könyvéhez érdemes fordulnia, amely évről évre, filmről filmre vezet végig a pályán, tele olyan vérfagylaló izgalmakkal és intimitásokkal, mint a templomtorony fényképezése a Szédülésben, Janet Leigh melltartója a Psychóban vagy Kim Novak az előbbi ruhadarab nélkül.


A Hitchcock közel sem nyújt ennyi és efféle izgalmat, s alkotói valószínűleg a suspense mesterművei és a maguk elég unalmas sztorija közötti ellentmondást érzékelve követik el legnagyobb tévedésüket: hús-vér alakban felléptetik Ed Geint, akinek sorozatmészárlásai a regényt és a belőle készült filmet, a Psychót ihlették. Méghozzá a valóságos Geint, a wisconsini suttyót, aki jóval hitelesebben jelenik majd meg a vásznon másfél évtized múltán, texasi láncfűrészesként. Hitchcock viszont nagyon is tudatosan egy csinos és megnyerő fiatalembert választott a gyilkos szerepére, így semmi nem igazolja, hogy önmagának flanelinges, Freddy Krueger-kalapos tahóként idézze meg.

Ettől az ízlésficamtól meg az alapvető semmitmondástól eltekintve a Hitchcock meglehetősen szórakoztató atelier-darab, elsősorban a színészi játéknak köszönhetően. Anthony Hopkins jól hozza a nyilvánosság előtt a híres-hírhedt rendező szerepét néha a ripacskodásig játszó Hitch szerepét, aki odahaza zugivó, zugevő papucsférje és egyben elkényeztetett, nehezen kezelhető gyermeke a szerető, de szigorú Almának. Akinek szintén megvannak a maga titkos gyengéi. Helen Mirren ismét megcsillogtatja kivételes tehetségét a látszólag eszköztelen alakításra. A temperamentumos Scarlett Johansson nagyon jól beletalál Janet Leigh figurájába. Nem sorolom fel az egész stáblistát.


A Hitchcock érdemei kivált szépen domborodnak a szintén 2012-es The Girl mellett, amely az életrajzi kronológia szerint folytatása az előbbinek, amennyiben a Madarak és a Marnie rendezőjét teszi meg hősének. Az itteni Hitchcock azonban gonosz és kicsinyes despota, aki pokollá teszi a címszereplő, Tippi Hedren életét. Terrorizálja, üldözi a szerelmével, zsarolja, derékba töri egy nagy tehetség pályáját. Hitch nem lehetett könnyű eset, az sem titok, hogy megszállottja volt a skandináv típusú, magas, szőke heroináknak, de hogy közülük miért éppen Hedrent tette tönkre, az a filmből nem derül ki. Azt simán elfogadnánk, hogy ezúttal "a lány" szemszögéből nézzük a dolgokat, de akkor hogyan hallgathatták el azt, hogy a szép modell nulla színészi előképzettséggel kapta meg a Madarak női főszerepét, s nyilván kínszenvedés volt egyszerre megoldania egy komoly feladatot és megszereznie a kellő rutint. A filmbeli Tippi számára ez a probléma egyszerűen nem létezik (még azt is megtudjuk, Ingrid és Grace elbújhat mellette), neki csak a rendező ostromával van baja, amitől nem védi meg a szürke, meghunyászkodó Alma. Az szintén elsikkad, hogy a mai napig tartó pályáján soha senkitől nem kapott akkora lehetőséget, mint a Marnie címszerepe.

Ami a The Girlt végképp hitelteleníti, hogy a történet szerint Hitchcock ad hoc változtatásokat és döntéseket hoz forgatás közben, kifejezetten Tippi gyötrésére. Ezen csak kacagni tud az, aki hallott már valaha a mester munkamódszeréről.

És ezzel vége is a mulatságnak, mert a film amúgy totál humortalan, "Alfie" a rémes limerickjeivel és a szenvelgésével éppoly szánalmas benne, mint a neje vagy a titkárnője. Ezzel szemben a Hitchcocknak és benne Hitchnek is van humora. Kicsit fás, kicsit angolos, de jó.

Hitchcock (InterCom)


 

 

 

The Girl (BBC, HBO)


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.