Ugye nem akar meggyilkolni? – Harvey Keitel a Narancsnak

Film

Michael Caine-nel remek párost alkot Paolo Sorrentino új filmjében, a december 24-én mozikba kerülő Ifjúságban. A Narancs kérdéseire e-mailen válaszolt.

magyarnarancs.hu: Az Ifjúság legfőbb témája az öregedés: mi a legfőbb előnye és egyben legnagyobb hátránya, hogy már nem húszéves?

Harvey Keitel: Nem vagyok már mai gyerek, és ez egyszerre remek érzés és maga a borzalom. A fiatalság arról szól, hogy minél több mindent meg akarsz ragadni, minél több mindent le akarsz igázni a tudatoddal. A többi meg… Nos, a többi meg ennek az egésznek az elengedéséről, a feladásáról szól.

false

magyarnarancs.hu: És mi a helyzet Hollywooddal? Lehetséges ötven felett főszerephez jutni?

HK: Aligha tőlem hallja először: Hollywood lehetetlen hely. De a színész útja ez is, bevenni ezt a lehetetlen helyet.

magyarnarancs.hu: Jó barátja, Martin Scorsese él-hal a klasszikus olasz moziért. Rossellini, De Sica, Fellini vagy épp Visconti mind az imádott kedvencei közé tartoznak. Önnek is?

HK: Mindegyikük külön világ, hiszen az igazi művészet mindig mélyen személyes ügy. Én Rossellinitől Viscontiig mindannyiukat nagy rendezőnek tartom.

magyarnarancs.hu: De mégis: Visconti vagy Fellini? Melyik áll közelebb a szívéhez?

HK: Maradjunk annyiban: mindkettő!

false

magyarnarancs.hu: Vegyük az olasz divattervezőket: közülük kik a kedvencei?

HK: Ha válaszolnék, nekem annyi. Ugye nem akar meggyilkolni?!

magyarnarancs.hu: És az olasz operával hogy áll?

HK: Hát, az olyan számomra, mint a lélegzés maga.

magyarnarancs.hu: A korai filmjei ezer szálon kötődnek New York olasz negyedéhez. Ma már alig van valami Little Italyból, Chinatown és a turizmus jóformán bekebelezte az egykori aljas utcákat. Maradtak még egyáltalán autentikus olasz helyek New Yorkban?

HK: Nyugodjon meg, New York kitartóan őrzi az eredetiségét, de nem szabad leragadni a felszíni lószarnál; aki mélyebbre ás, annyi eredetiséget talál, hogy csak győzze.

false

magyarnarancs.hu: A nyolcvanas években volt Poncius Pilátus Damiano Damianinál (Nyomozás Krisztus holtteste után) és Júdás Scorsese-nél (Krisztus utolsó megkísértése). Véletlen egybeesés lenne két „krisztusos” film egymás után?

HK: Nevezhetjük véletlennek, de azért volt ebben némi tudatosság is a részemről. Meg persze jó adag szerencse.

magyarnarancs.hu: Két filmet is forgatott Zsigmond Vilmos operatőrrel. Sem az Állj, határ!, sem a Cinikus hekus nem volt egy fáklyásmenet. Hogy viselte a nehézségeket?

HK: Az életben semmi sem könnyű, miért pont a filmkészítés lenne az! Az igazi élet maga a mocsok és közönségesség, de mégis ez az, az igazi élet, ami számít, amit mindig keresünk. Ezek nem az én szavaim, vagyis csak részben: egy W. Somerset Maugham-idézetet alacsonyítottam le a válaszomhoz.

magyarnarancs.hu: Ha valakiben felfedezné a következő Tarantinót, újból felvenné a produceri sapkáját?

HK: Szent kötelességemnek tartanám.

magyarnarancs.hu: Végezetül, ha mondana néhány szót Michael Caine-ről... Milyen volt a közös munka az Ifjúságban?

HK: Michael egyike azoknak a színészeknek, akik igazi példaképeknek számítanak a szakmában. Sokak számára követendő példa.

Korábbi interjúinkat Harvey Keitellel itt és itt olvashatják.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.