Ugye nem akar meggyilkolni? – Harvey Keitel a Narancsnak

Film

Michael Caine-nel remek párost alkot Paolo Sorrentino új filmjében, a december 24-én mozikba kerülő Ifjúságban. A Narancs kérdéseire e-mailen válaszolt.

magyarnarancs.hu: Az Ifjúság legfőbb témája az öregedés: mi a legfőbb előnye és egyben legnagyobb hátránya, hogy már nem húszéves?

Harvey Keitel: Nem vagyok már mai gyerek, és ez egyszerre remek érzés és maga a borzalom. A fiatalság arról szól, hogy minél több mindent meg akarsz ragadni, minél több mindent le akarsz igázni a tudatoddal. A többi meg… Nos, a többi meg ennek az egésznek az elengedéséről, a feladásáról szól.

false

magyarnarancs.hu: És mi a helyzet Hollywooddal? Lehetséges ötven felett főszerephez jutni?

HK: Aligha tőlem hallja először: Hollywood lehetetlen hely. De a színész útja ez is, bevenni ezt a lehetetlen helyet.

magyarnarancs.hu: Jó barátja, Martin Scorsese él-hal a klasszikus olasz moziért. Rossellini, De Sica, Fellini vagy épp Visconti mind az imádott kedvencei közé tartoznak. Önnek is?

HK: Mindegyikük külön világ, hiszen az igazi művészet mindig mélyen személyes ügy. Én Rossellinitől Viscontiig mindannyiukat nagy rendezőnek tartom.

magyarnarancs.hu: De mégis: Visconti vagy Fellini? Melyik áll közelebb a szívéhez?

HK: Maradjunk annyiban: mindkettő!

false

magyarnarancs.hu: Vegyük az olasz divattervezőket: közülük kik a kedvencei?

HK: Ha válaszolnék, nekem annyi. Ugye nem akar meggyilkolni?!

magyarnarancs.hu: És az olasz operával hogy áll?

HK: Hát, az olyan számomra, mint a lélegzés maga.

magyarnarancs.hu: A korai filmjei ezer szálon kötődnek New York olasz negyedéhez. Ma már alig van valami Little Italyból, Chinatown és a turizmus jóformán bekebelezte az egykori aljas utcákat. Maradtak még egyáltalán autentikus olasz helyek New Yorkban?

HK: Nyugodjon meg, New York kitartóan őrzi az eredetiségét, de nem szabad leragadni a felszíni lószarnál; aki mélyebbre ás, annyi eredetiséget talál, hogy csak győzze.

false

magyarnarancs.hu: A nyolcvanas években volt Poncius Pilátus Damiano Damianinál (Nyomozás Krisztus holtteste után) és Júdás Scorsese-nél (Krisztus utolsó megkísértése). Véletlen egybeesés lenne két „krisztusos” film egymás után?

HK: Nevezhetjük véletlennek, de azért volt ebben némi tudatosság is a részemről. Meg persze jó adag szerencse.

magyarnarancs.hu: Két filmet is forgatott Zsigmond Vilmos operatőrrel. Sem az Állj, határ!, sem a Cinikus hekus nem volt egy fáklyásmenet. Hogy viselte a nehézségeket?

HK: Az életben semmi sem könnyű, miért pont a filmkészítés lenne az! Az igazi élet maga a mocsok és közönségesség, de mégis ez az, az igazi élet, ami számít, amit mindig keresünk. Ezek nem az én szavaim, vagyis csak részben: egy W. Somerset Maugham-idézetet alacsonyítottam le a válaszomhoz.

magyarnarancs.hu: Ha valakiben felfedezné a következő Tarantinót, újból felvenné a produceri sapkáját?

HK: Szent kötelességemnek tartanám.

magyarnarancs.hu: Végezetül, ha mondana néhány szót Michael Caine-ről... Milyen volt a közös munka az Ifjúságban?

HK: Michael egyike azoknak a színészeknek, akik igazi példaképeknek számítanak a szakmában. Sokak számára követendő példa.

Korábbi interjúinkat Harvey Keitellel itt és itt olvashatják.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.