Ugye nem akar meggyilkolni? – Harvey Keitel a Narancsnak

Film

Michael Caine-nel remek párost alkot Paolo Sorrentino új filmjében, a december 24-én mozikba kerülő Ifjúságban. A Narancs kérdéseire e-mailen válaszolt.

magyarnarancs.hu: Az Ifjúság legfőbb témája az öregedés: mi a legfőbb előnye és egyben legnagyobb hátránya, hogy már nem húszéves?

Harvey Keitel: Nem vagyok már mai gyerek, és ez egyszerre remek érzés és maga a borzalom. A fiatalság arról szól, hogy minél több mindent meg akarsz ragadni, minél több mindent le akarsz igázni a tudatoddal. A többi meg… Nos, a többi meg ennek az egésznek az elengedéséről, a feladásáról szól.

false

magyarnarancs.hu: És mi a helyzet Hollywooddal? Lehetséges ötven felett főszerephez jutni?

HK: Aligha tőlem hallja először: Hollywood lehetetlen hely. De a színész útja ez is, bevenni ezt a lehetetlen helyet.

magyarnarancs.hu: Jó barátja, Martin Scorsese él-hal a klasszikus olasz moziért. Rossellini, De Sica, Fellini vagy épp Visconti mind az imádott kedvencei közé tartoznak. Önnek is?

HK: Mindegyikük külön világ, hiszen az igazi művészet mindig mélyen személyes ügy. Én Rossellinitől Viscontiig mindannyiukat nagy rendezőnek tartom.

magyarnarancs.hu: De mégis: Visconti vagy Fellini? Melyik áll közelebb a szívéhez?

HK: Maradjunk annyiban: mindkettő!

false

magyarnarancs.hu: Vegyük az olasz divattervezőket: közülük kik a kedvencei?

HK: Ha válaszolnék, nekem annyi. Ugye nem akar meggyilkolni?!

magyarnarancs.hu: És az olasz operával hogy áll?

HK: Hát, az olyan számomra, mint a lélegzés maga.

magyarnarancs.hu: A korai filmjei ezer szálon kötődnek New York olasz negyedéhez. Ma már alig van valami Little Italyból, Chinatown és a turizmus jóformán bekebelezte az egykori aljas utcákat. Maradtak még egyáltalán autentikus olasz helyek New Yorkban?

HK: Nyugodjon meg, New York kitartóan őrzi az eredetiségét, de nem szabad leragadni a felszíni lószarnál; aki mélyebbre ás, annyi eredetiséget talál, hogy csak győzze.

false

magyarnarancs.hu: A nyolcvanas években volt Poncius Pilátus Damiano Damianinál (Nyomozás Krisztus holtteste után) és Júdás Scorsese-nél (Krisztus utolsó megkísértése). Véletlen egybeesés lenne két „krisztusos” film egymás után?

HK: Nevezhetjük véletlennek, de azért volt ebben némi tudatosság is a részemről. Meg persze jó adag szerencse.

magyarnarancs.hu: Két filmet is forgatott Zsigmond Vilmos operatőrrel. Sem az Állj, határ!, sem a Cinikus hekus nem volt egy fáklyásmenet. Hogy viselte a nehézségeket?

HK: Az életben semmi sem könnyű, miért pont a filmkészítés lenne az! Az igazi élet maga a mocsok és közönségesség, de mégis ez az, az igazi élet, ami számít, amit mindig keresünk. Ezek nem az én szavaim, vagyis csak részben: egy W. Somerset Maugham-idézetet alacsonyítottam le a válaszomhoz.

magyarnarancs.hu: Ha valakiben felfedezné a következő Tarantinót, újból felvenné a produceri sapkáját?

HK: Szent kötelességemnek tartanám.

magyarnarancs.hu: Végezetül, ha mondana néhány szót Michael Caine-ről... Milyen volt a közös munka az Ifjúságban?

HK: Michael egyike azoknak a színészeknek, akik igazi példaképeknek számítanak a szakmában. Sokak számára követendő példa.

Korábbi interjúinkat Harvey Keitellel itt és itt olvashatják.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.