Hosszabb élettartam (Cedric Brooks, Skatalites)

  • Bognár Tamás
  • 2003. augusztus 21.

Film

Magyar Narancs: Ha jól tudom, 1983 óta tagja a Skatalitesnak.

"A Skatalites nélkül nem létezne reggae" - hallható sokfelől e kissé sarkosnak tűnő kijelentés, de annyi bizonyos, hogy a zenekarnak meghatározó szerepe volt a műfaj létrejöttében. A Sziget Világzenei Színpadán, egy jóféle jamaicai zenetörténet-óra felvezetése után pedig az alábbi konferansz hangzott el: "És most jöjjön egy Skatalites-szerzemény, az első reggae, amit valaha írtak: a Rock Fort Rock." A Skatalitesot mindig a fúvósszekció egyik szólistája vezette, ezt a posztot tölti most be Cedric Brooks, a maga 60 évével Benjáminnak számító szaxofonos, fuvolás, kürtös.

Cedric Brooks: Egy időre valóban akkor csatlakoztam a zenekarhoz, amikor abban az időben újra összeállt hivatalosan is. (Az 1964-ben alakult kilenctagú együttes csupán másfél évig létezett eredeti formájában. A feloszlás oka egy tragikus haláleset volt, a zenekar és a skaéra egyik vezető szerzője, a harsonás Don Drummond leszúrta táncosnő barátnőjét. Drummond egy elmegyógyintézetben halt meg 1969-ben. Noha számos tag továbbra is együtt zenélt, majd húsz évet kellett várni az új Skatalites-formációra - a szerk.) Az elmúlt két évtizedben többször is játszottam velük, de állandó tagnak tulajdonképpen csak négy éve számítok.

MN: Jelenleg kiket hallhatunk az eredeti felállásból?

CB: A basszus-dob párost, Llyod Brevettet és Lloyd Knibbet, Lester Sterlinget altszaxofonon, valamint a ma este fellépő egyik énekest, Lord Tanamót, hiszen ő is már a kezdetektől fogva fellépett a Skatalitesszal.

MN: Az együttes zenei bölcsőjének egy katolikus iskolát tekinthetünk Kingstone-ban. Ha később is, mint az alapító tagok, de ön is oda járt.

CB: Így van, ez volt az Alpha Cottage Fiúskola, egy kvázi javítóintézet, amely apácák védnöksége alatt állt. A különlegességét az adta, hogy a szokványos tantárgyak mellett kiemelt zenei képzés folyt az intézményben. A hosszú évek alatt ott tanuló diákokból aztán százával kerültek ki a későbbi hivatásos zenészek.

MN: Hogyan alakult ki az a zene, amit ma skának hívunk?

CB: A jamaicai lemezipar megjelenése előtt a zenénk legnagyobb részét az USA-ból importáltuk. Azt a populáris zenét - rhythm & bluest, boogie-t, big band alapú dzsesszt - játszottuk, amit onnan hallottunk a rádióban. Ez volt a mi vendéglátós korszakunk, különböző hotelzenekarokban nyomtuk a Chubby Checkert meg a Nat King Cole-t. A váltás a 60-as évek elejére tehető, amikor létrejöttek az első jamaicai stúdiók. Kezdetben az amerikai slágerek feldolgozásait rögzítettük, majd a lemezipar fejlődése arra ösztökélt, hogy a saját kultúránkat is hozzáadjuk a zenéhez. Az adalék a mento volt, a mi afrikai gyökerű, tradicionális zenénk, s ezzel a lokalizált amerikai áramlatok sokkal befogadhatóbbá, táncolhatóbbá váltak számunkra. Nos, a ska valójában ebből a keveredésből alakult ki.

MN: Mikortól használták a ska kifejezést?

CB: Pontosan nem lehet megmondani, valószínűleg egy spontán kialakult hangutánzó szó, amely a zene lüktetését - ska, ska, ska - adja vissza. A hangsúly itt a gitáron van, ami a fő ritmust viszi.

MN: Bob Marley az egyik riportjában a ritmusokon keresztül magyarázza a ska, a rock-steady és a reggae közti különbséget.

CB: A ritmusok természetesen eltérőek, de ez nem csupán ütemek kérdése. Az emberek mindig az éppen aktuális életérzésüket viszik a zenéjükbe, s ezek a korszakhangulatok jól tükröződnek a jamaicai zene alakulásában.

A mi hagyományos tánckultúránk a "sound system" - előre rögzített zenére, bakelitlemezekre táncoltunk. A vezető sound systemek között valóságos harc folyt a hallgatóság megszerzéséért. A két fő rivális, Clement "Coxsonne" Dodd és Duke Reid közötti versengés aztán tovább folytatódott, amikor mindketten önálló stúdiót alapítottak, előbbi a Studio One-t, utóbbi a Treasure Isle-t. Idővel mindkettőnek kialakult egy saját, markáns hangzásvilága, ekkor már nem másoltuk a zenét. Erre a korszak-ra a nagyfokú individualizmus, az igen aktív, önálló tánclépések (a spárgától kezdve mindenféle pörgések stb.) jellemzők.

MN: Hogyan fejlődött ebből tovább a rock-steady?

CB: Talán ironikus, de szintén amerikai befolyásra. Amikor a főleg szerelmes, lágyabb megszólalású dalok kezdtek beáramlani, mi is próbáltuk reprodukálni ezt a fajta lelassultabb hangzást. Ez a zene arról szólt, hogy a fiú és a lány összebújhassanak a táncparketten. Na és ezután jött a reggae, amely már teljesen jamaicai "találmány", a ritmusa valahol egyesíti az előbbi kettőt, se nem gyors, se nem lassú, s teljes szabadságot ad az egyénnek annak eldöntésében, hogy társsal vagy inkább magában szeretne táncolni. A Skatalites jelen volt mindhárom műfaj megszületésénél, ezért érezzük feladatunknak, hogy mindegyik stílust játsszuk, ápoljuk a tradíciót.

MN: Miben látja annak az okát, hogy bár a Skatalites számos kiváló énekessel dolgozott együtt a mai napig, mégis zömében instrumentális felvételeket készít?

CB: Ha már ismersz egy dalt egy általad nagyra tartott előadótól, nem biztos, hogy kedvelni fogod egy másik énekes tolmácsolásában. A mi hangszeres feldolgozásainkra viszont úgy énekelhetsz, ahogy neked tetszik. Így a daloknak hosszabb lehet az élettartamuk, segítünk a fennmaradásukban.

MN: S meddig tudják folytatni? Az egykori zenekarvezető, Tommy McCook 1998-ban meghalt, utána egy évvel az ön elődje, Roland Alphonso a színpadon esett össze infarktussal. Meddig lehet még pótolni egy-egy ős skatalitesost?

CB: Ki tudja. Ez az élet része, valakinek mindig mennie kell. Ameddig tartjuk a hitünket és megvan az akarat, folytatjuk.

Bognár Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.