"Jó munkaerő" - Steve Von Till zenész

  • Vincze Ádám
  • 2010. július 29.

Film

Az amerikai Neurosis vitán felül ma is az egyik legfontosabb rockzenekar. A hardcore színtérről indult ötös a korai idők dühös kirohanásai után olyan apokaliptikus, experimentális hangzásvilágot alakított ki magának, amelybe gond nélkül beleférnek a vad törzsi ütemek, a keserű hegedűszó, a recsegő gitárok és a bevérzett szemű üvöltések. A Neurosis tagjai tevékeny művészek: saját kiadót üzemeltetnek, és egyszerre több, egymással kisebb-nagyobb átfedésekkel működő projekten is dolgoznak. Steve Von Till, a zenekar egyik énekes-gitárosa a tizenegy évvel ezelőtti, legendás emlékű Almássy téri Neurosis-mészárlás után múlt pénteken újból megfordult Budapesten (az A38 hajó színpadán), ezúttal egyedül.

Az amerikai Neurosis vitán felül ma is az egyik legfontosabb rockzenekar. A hardcore színtérről indult ötös a korai idők dühös kirohanásai után olyan apokaliptikus, experimentális hangzásvilágot alakított ki magának, amelybe gond nélkül beleférnek a vad törzsi ütemek, a keserű hegedűszó, a recsegő gitárok és a bevérzett szemű üvöltések. A Neurosis tagjai tevékeny művészek: saját kiadót üzemeltetnek, és egyszerre több, egymással kisebb-nagyobb átfedésekkel működő projekten is dolgoznak. Steve Von Till, a zenekar egyik énekes-gitárosa a tizenegy évvel ezelőtti, legendás emlékű Almássy téri Neurosis-mészárlás után múlt pénteken újból megfordult Budapesten (az A38 hajó színpadán), ezúttal egyedül.

*

Magyar Narancs: Úgy hallottuk, édesanyád is itt van ma este. Végigkísér az egész turnén?

Steve Von Till: Nem, más okokból tartózkodott Budapesten, és ha már itt van, természetesen eljön megnézni a koncertet.

MN: Ezek szerint szereti a zenédet.

SVT: Nagyon is! Õ és az apám, aki egyébként jogász, a legnagyobb Neurosis-rajongók: ha a környéken játszunk, mindig eljönnek.

MN: Ezen a turnén inkább a szólólemezeidre koncentrálsz, vagy a Harvestman név alatt kiadott anyagokra?

SVT: Nagyjából fele-fele arányban oszlanak meg a dalok, ráadásul nem is osztom blokkokra a műsort, tehát nincs olyan, hogy Harvestman-témákkal nyitok, majd aztán nyomok egy akusztikus szettet, hanem összevissza játszom ezekről a lemezekről, ami azért érdekes, mert hangulatilag ugyan hasonlóak, de zeneileg azért elég más világ a kettő.

MN: Az akusztikus szólóanyagaid elég közel állnak az amerikai folkhoz.

SVT: Mindenféle zene inspirál, de a folkzene valóban fontos. Nemcsak az amerikai folk hatott rám és ezekre a lemezekre, hanem az összes olyan tradicionális zene, amit a különböző turnékon összeszedtem: így például vannak magyar felvételeim, és szeretem is őket. De amikor a Neurosisnak írom a témákat, ugyanúgy inspirál a népzene, mint a szólóanyagaimnál.

MN: Mi újság a Neurosisszal mostanság?

SVT: Semmi különös, írjuk a dalokat az új lemezhez. Az előző lemez turnéi után tartottunk egy hosszabb szünetet, és most érezhető, hogy mindenki sokkal felszabadultabb.

MN: Sokan azt tartják, hogy annak idején a Neurosis a te csatlakozásod hatására kezdett a kíméletlen hardcore-punkból atmoszferikusabb irányba menni. Egyetértesz ezzel?

SVT: Nem feltétlenül. Olyan értelemben persze igaz, hogy a Neurosis tagjai közti kölcsönhatás elengedhetetlen ahhoz, hogy ez a zenei világ megszülessen, és nyilván én is az egyik összetevője vagyok ennek, de ez a váltás, amiről beszélsz, egyrészt azért nem egyik pillanatról a másikra történt, hanem fokozatosan, másrészt pedig szerintem nem konkrétan nekem köszönhető, hanem inkább jó értelemben véve felnőtt és beérett a zenekar.

MN: A Given To The Rising lemez borítóján egy fotó látható, amely az egyik szobrot ábrázolja a budapesti Hősök teréről. Hogy találtatok rá?

SVT: Teljesen véletlenül. Amikor több mint tíz éve Magyarországon játszottunk a Neurosisszal, csak nyolc órát tölthettünk Budapesten, és ebben benne volt a koncert is. A Vágtázó Halottkémek énekese, Grandpierre Attila elvitt minket egy gyors városnézésre taxival, és ennek során fedeztük fel ezt a szobrot. Már akkor nagyon tetszett. Később Josh Graham, aki a Neurosis vizuális oldaláért felel, és aki folyamatosan újabb és újabb képeket gyűjt a vetítéseihez, konkrétan amiatt repült át Amerikából, hogy lefotózhassa a szobrot, mert ő is teljesen beleszeretett. Josh egyébként Prágába érkezett repülőgéppel, és onnan autózott át Budapestre: a Given To The Rising borítójában látható többi képet ezen az úton lőtte.

MN: Mint egy stílusalapító zenekar tagja, mit gondolsz az utóbbi években begyűrűző poszt-metál- és posztrockhullámról?

SVT: Nem érdekel különösebben. Egyrészt nem is nagyon követem a trendeket, nem erőszakolom rá magam, hogy mindenáron új zenéket hallgassak, másrészt meg a Neurosisszal több mint húsz éve együtt vagyunk, és ezalatt sok kisebb-nagyobb divathullámot és rengeteg zenekart láttunk felbukkanni, majd eltűnni. Amiről te beszélsz, az csak annyiban különbözik a többitől, hogy itt nagyon sok zenekar minket emleget a legfőbb hatásaként, ami egyébként megtisztelő, de igazából nem túlságosan izgat.

MN: A főleg a Neurosishoz köthető anyagokat kiadó Neurot Recordings, amit jórészt te, illetve a feleséged üzemeltet, hogy működik mostanában, amikor mindenki nyakló nélkül letöltöget?

SVT: Nehezen, de valahogy életben tartjuk. Az a szerencsénk, hogy ezt a fajta zenét általában azért azok a fajta emberek szeretik, akik még a hőskorban kezdték a zenerajongást kazettamásolgatással, és pontosan tudják, hogy milyen érték is a zene tulajdonképpen. Ezek az arcok tisztában vannak azzal, amivel te is és én is, és egyébként egy unalomig ismételt közhely, miszerint az mp3 minőségben jóval gyengébb, mint a CD vagy pláne a bakelit, és az ő lojalitásuknak köszönhetjük, hogy még mindig tudjuk működtetni a kiadót.

MN: Köztudott, hogy a Neurosis mellett tanítasz egy általános iskolában. Mi a tantárgyad?

SVT: Nincs konkrét tantárgyam, a legkisebbekkel foglalkozom, az elsőtől a negyedik osztályig. Nekik mindent én tanítok, és egész nap velük vagyok.

MN: Mit szólnak a szülők, amikor meglátnak ezekkel a tetoválásokkal meg ezzel a szakállal?

SVT: A tetoválásokat nem látják, mert nálunk a tanárok is kötelezően egyenruhát viselnek, amihez hozzátartozik a hosszú ujjú ing is. Egyébként pedig nem nagyon foglalkoznak vele, hogy nézek ki, mert kivívtam a megbecsülést mint jó munkaerő.

MN: Mit szeretsz a legjobban ebben a munkában?

SVT: Legfőképp azt, hogy úgy érzem, hasznára vagyok a társadalomnak: nem egy pénzhajhász multicégnél zsákmányoltatom ki magam, hanem megpróbálok értékes és gondolkodó embereket nevelni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.