Film

Kancsóka, hízóka, kürtvirág

Sofia Coppola: Csábítás

  • 2017. október 14.

Film

Thomas Cullinan amerikai polgárháborús trilógiájának nyitódarabját nem először filmesítik meg.

Az ellenséges területen megsebesült északi tizedesről, akinek az eldugott déli leánynevelő intézet előbb menedéke, később börtöne, végül hóhéra lesz, a megbízható szakember Don Siegel készített már egy világos vonalvezetésű, minden kérdést megválaszoló, minden motivációt gondosan körbejáró adaptációt, amely súlyt helyez mind a történelmi kontextus, mind az egyes szereplők pszichológiai indítékainak kielemzésére. Abban Clint Eastwood adja a hölgyek félreérthetetlen érdeklődését kihasználó kezdeményezőből kiszolgáltatott áldozattá váló katonát – férfibája teljében, ám a színészi érettségen még jócskán innen.

A mostani feldolgozásnak a forgatókönyvét is jegyző Sofia Coppola a történetet eloldozza minden históriai köteléktől: nála a polgárháborús helyzet csupán kiindulópont a pasztellszínekben kibontakozó, gyengéd horrorhoz. Bár a filmet végigkíséri az Elfújta a szélből is ismerős Lorena dal, a polgárháború Lili Marleenje, katonák maguk alig-alig bukkannak fel, az internátus igazgató asszonya pedig egy percig sem játssza a védelemre szoruló, gyenge nőt, hanem magabiztosan kezeli, irányítja őket. Bár van kit gyászolnia, érzelmein uralkodik (legfőbb vonása a hibátlan önkontroll), már csak a háború végét várja. És nem foglal állást a rabszolgaság kérdésében. Másfelől Coppola tizedese sem vitatkozik össze a hűséget a szabadságnál többre becsülő fekete szolgálóval, s nem tart öntudatos beszédet az északi hadsereg polgárháborús céljainak nagyszerűségéről. Mivel nincs se fekete szolgáló, se öntudat. Az új verzió tizedese friss bevándorló, aki pénzért állt katonának. Ösztönvezérelt és kiéhezett, nem vágyik vissza a csatatérre, hanem nagyon is szívesen élvezné a hölgykoszorú gondoskodását, főleg, ha a hölgykoszorú meg az ő gondoskodását szeretné élvezni. Ám ez a leánynevelde csak első pillantásra lágy és befogadó, segítő és gyógyító. Az épületet körülölelő növényzet bujasága és viruló elevensége, az örökös fülledtség, pára és köd minden egyértelmű képi allegória ellenére sem vágytól feltárulkozó asszonyi vagy életet ígé­rő anyaöl, inkább hívogató hús­evő virág: kancsóka, hízóka, kürtvirág, esetleg Vénusz légycsapója, igen, Vénuszé. És a három (ha a megmentő s elveszejtő szerepét egyaránt magára vállaló kiskamaszt is hozzávesszük: négy) fő nőfigura mindegyike magának akarja a nem remélt zsákmányt: a különféle csábításokkal hatalmi pozíciót kivívni remélő, ám éppen a csábítást magát fel nem ismerő, annak ellenállni nem tudó férfit.

Két archetipikus erő, a dolgok alakulását irányítani vélő, ám saját ösztönkésztetéseit uralni nem képes maszkulin energia és a férfiúi szűklátókörűséget ügyesen saját céljai elérésére felhasználó feminin stratégia csap össze, s kevéssé számít, hogy az egyes résztvevők – a csak látszatra angyali, finom és mélyen vallásos nők – egymást is legyűrni törekszenek: végül tökéletes harmóniában szabadulnak meg a labirintusaikban elveszett, előbb megcsonkított (a sebesült láb amputálása mindkét filmben egyféle kasztrációs aktus), majd kvázi kivégzett, szerencsétlen hím holttestétől.

Kár, hogy az ügyesen kigondolt koncepció, az ősi, bár itt modern eszközökkel megfogalmazott férfi-nő konfliktus, az általánosabb szintre emelt nemi játszmaképlet nem válik általános érvényűvé. Egyrészt a sztori, megfosztván a sajátos modellhelyzetet létrehozó történelmi szituáció jelenvalóságától, túlságosan gyors és céltudatos léptekkel halad a kibontakozás és a tanulságok levonásának irányába. Látjuk a szimbolikát, de nem emberek vannak mögötte, hanem method acting helyzetgyakorlatok végzésére instruált színészek. Akik hitelesek ugyan az adott helyzetben, de nincs hitelük a mű egészét tekintve, mert a sok briliáns módon megoldott jelenetből nem koherens jellemrajz vagy elhihető sors kerekedik ki, hanem egy ügyes érvekkel alátámasztott gondolati konstrukció. Ennek következménye az a súlyos dramaturgiai hiba is (a kihagyott előzmények, vagyis a kizsarolt együttlét bemutatása nélkül teljesen érthetetlen, miért annak az ágyában köt ki a tizedes, akiében), amely éppen a kulcsjelenetet, vele az addig úgy-ahogy felépített központi alakot, vele meg az egész, egyetemesnek szánt problematikát hitelteleníti el.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.