tévésmaci

Katona róka

  • tévésmaci
  • 2022. február 16.

Film

Amikor Sztupa és Troché járták a végtelent, könnyen ment volna minden, ha nem kell áthaladni azon a rohadt metszésponton.

De kellett, egy csomószor kellett. S ott áthaladni olyan volt, mint eltölteni egy nagymosást a mosógépben – centrifugálással együtt. Mész az utcán, mondhatni, mendegélsz, meglátod a mosodát, akaratlanul is arra veszed az irányt, belépsz, illedelmesen köszönsz az ott tébláboló, tüsténkedő népeknek, döntő többségükben asszonyok, odalépsz az első szabad gépálláshoz, felnyitod az ajtaját, begömbölyödsz szépen, magadra húzod az ajtót, és elindul magától, nem vár egy pillanatot sem. Aztán csihi-puhi. Amikor leáll, sokára áll le, még maradnál, mert nem tudod kinyújtóztatni a tagjaidat, ugyanakkor szabadulnál is azonmód, csak el innen, ezt nem lehet kibírni, s mész, ahogy tudsz, Sztupa és Troché, a két kornyadozó O betű, de legalábbis G. Hajlottan, görnyedten, mennek, járják a végtelent, ezt a rohadt hosszú megfektetett nyolcast, mely persze mindig szolgál valamivel, ami elfeledtetni igyekszik veled azt, hogy mennyire törődött vagy.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)