Kétnapos szerelem – Itthon vagy! Magyarország, szeretlek!

Film

Mi, magyarok félszavakból is megértjük egymást – terjesztette ki a néhai Szilágyi György nemzedéki szállóigéjét a teljes nemzetre a közszolgálati csatornák monstre, körkapcsolásos adásfolyama, s meglehet, okkal. Tegyünk egy próbát! Rákay Philip, egymilliárd forint. Értjük egymást? Nos, az elrugaszkodottan nagy számokkal régi, meghitt barátságot ápoló tévéelnök álma beteljesült: két teljes napon keresztül sült az óriás kenyér, készült a mákosguba-rekord, találtak egymásra idős másod-unokatestvérek és gyúltak pásztortüzek a honszeretet jegyében. Vagyis adásba került az Itthon vagy! Magyarország, szeretlek! hétvége, méghozzá anélkül, hogy az előkészület hónapjaiban, majd az elmúlt két napban bármely közreműködő szóvá tette volna, hogy ennek a fantáziacímnek ebben az összetételben abszolúte semmi értelme sincs.

Rákay Philip

Rákay Philip

Fotó: MTI – Illyés Tibor

A badacsonyi szüret legendás tévétörténeti blamázsa, aztán a Jó reggelt/Jó napot/Jó estét, Magyarország kabaréihlető országos vetélkedője – a nagyralátó körkapcsolásos tévéműsoroknak, ha nem is szép, de igen gazdag hagyománya van a királyi televízió históriájában. Ehhez a vonulathoz kapcsolódott most a Borbás Marcsi és Szujó Zoltán által 48 órás műszakban celebrált hétvége, amely akarva-akaratlanul is meglehetősen csálé képet adott közös hazánkról. Eszerint Magyarországnak ipara és fővárosa például egyáltalán nincs, csakis mezőgazdasága, valamint népszokásai és hagyományőrzői, akik tiszteletre méltó jártassággal igazodnak el még a középkor messze tűnt századaiban is. Nincs továbbá munkanélküliség, sem bármilyen más társadalmi rendetlenség, s a megszólaltatott derék polgármesterek már legfeljebb csak múlt időben beszélnek problémákról. Ha a körkapcsolás riporterei nem kapnának mikrofonvégre egy-egy vidéki színigazgatót, hogy áperte szembedicsérjék őket (például azért a jaj, be’ remek népszínházi műsorpolitikáért a halászlékóstoló Balázs Pétert), akkor akár azt is hihetnénk, hogy a modernitás meg sem történt, sem az a csúnya Felvilágosodás, amelyről egyébként a stúdióban bölcselő Ákosnak éppoly kevés elismerő szava van, mint az adásban bőszen kifakadó Borbás Marcsinak a 2013-as István, a királyról.

Szeretném az összes bölcs mondást összeírni, ami ma elhangzott – fogalmazott műszakjának második napján a fáradtságában hipergesztikuláló Borbás, s igaza van, tényleg nem lett volna haszontalan összeírni azt a sok eufóriában és/vagy pátoszban megúsztatott mondatot, amely reflektálatlanul a nézőre zuhant ezen a hétvégén. S akkor még jött a vasárnap esti vetélkedő, a 60. adását (ön)ünneplő Magyarország, szeretlek! a Fábry stílusát hígan imitáló Csiszár Jenővel és a roppant fiatalos Jakupcsek Gabriellával, akik ketten oly dévaj kétértelműségekkel mulattatták egymást, hogy élceik hallatán a Duna TV-n párhuzamosan szereplő Ó Ida kisasszony (Gárdonyi: Ida regénye) rögvest kiszaladt volna a világból. Kinek a verse a Szeptember végén? – hangzik el a kérdés az adásban, hogy a kérdés címzettje, a szép és ifjú színésznő válasz nélkül passzolja el a nevet, amely – hogy a műsorhoz illően nagyot mondjunk – majdnem olyan ismert, mint Puskás Öcsié. A színészdinasztia leszármazottja persze mindössze rövidzárlat áldozata volt, nem úgy a néző, aki csak a második nap végén és akkor is csupán Feke Pál poénjaként hallhatta meg a régóta esedékes engesztelő mondatot: Magyarország, sajnálom!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.