tévésmaci

Kézi denevér

  • tévésmaci
  • 2022. szeptember 21.

Film

Amikor Sztupa és Troché fogadták a keszonosokat, nem székházuk termeit nyitották meg előttük, hisz’ a keszonosok viszonylag ritkán keresték fel a közeli világvárosokat.

Pénzük épp lett volna az efféle kiruccanásokra, mert jól kerestek, messze az átlag fölött, s persze jóval a munkájuk nehézségi szintje alatt. A nehéz munka mellett pedig a fenének van kedve utazgatni, hazamegy, sört bont, bekapcsolja a tévét, elalszik rajta. Lehet persze, hogy a lakás erkélyes, a sör is jobb egy kicsit, a tévé meg nagyobb, de nem ez a lényeg, s nem is a mindennapos fáradtság, hanem az, hogy a jobbnak mondható fizu ad egyfajta tartást, öntudatot. Ezért keresték fel a keszonosok Sztupát és Trochét, öntudatból. Az volt a – kétségkívül nehezen kivitelezhetőnek tűnő – terv ugyanis, hogy a brigádjukat a szakma vagy rokon szakma messzi földön híres fenoménjáról nevezzék el. John Henry szocialista brigád, hogy hangzik? Hát úgy, hogy ehhez tényleg szükség lesz Sztupa és Troché közbenjárására, de legalább a tanácsára. Ismernek mindenkit, tudják, mitől döglik a légy, a csínbe is belemennek, ha nekik sem megy, marad a Gagarin. Sztupa és Troché a Kék Ökörben fogadta a keszonosokat, akik nem érkeztek felkészületlenül. Érveik voltak: John Henry olyan, mint Guszev kapitány, a Vörös Hadsereg hősének múltba vetített hologramja. John Henry a sztahanovista múltbéli megtestesülése, ráadásul alacsony sorból származik és fekete. Angela Davis mikrofonfejével tele lehetnek az újságok? John Henry versenyre kelt a gőzturbinás fúrógéppel, és legyőzte.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.