Interjú

Kóbor karakterek filmet keresnek

Ben Bocquelet rajzfilmrendező

  • - kg -
  • 2011. november 3.

Film

Ben Bocquelet-nek volt néhány fiókban maradt rajzfilmfigurája - jórészt rájuk alapozta a Cartoon Network első európai produkcióját. A Gumball csodálatos világa aratott az annecyi animációs fesztiválon, és aratott a célközönség (14 éven aluliak) körében is. A sorozat alkotójával a hazai premier apropóján beszélgettünk telefonon.

Magyar Narancs: Miért maradtak fiókban a figurák?

Ben Bocquelet: Még a Gumball előtti időkben, amikor a reklámiparban dolgoztam, abban a reményben kreáltam a figurákat, egyiket a másik után, hogy majd az ügyfeleink elfogadják és felhasználják őket valamelyik reklámfilmjükben. De nem így történt, nem kellettek, így ott álltam egy rakás tétlenségre ítélt figurával. Szomorú sors ez egy rajzfilmfigurának, de volt benne valami megható is; innen jött az ötlet, egy olyan iskola ötlete, ahová ezek a defektes, senkinek sem kellő figurák járnának egy szebb jövő és némi átképzés reményében. Rajzfilmsorozatnak nem túl vidám alaphelyzet, egyáltalán nem bánom, hogy nem ment át a szűrőn, s végül is egy családi sitcom irányába indultunk el.

MN: A családi sitcom alatt milyen irányt kell érteni?

BB: Az én fejemben a nyolcvanas évek jó öreg sitcomjai jártak, az olyan amerikai sorozatok, mint a Cheers vagy a Happy Days. Azt a fajta életérzést szerettem volna parodizálni, amit ezek a ma már békebelinek tűnő sorozatok közvetítettek. A maiak egyáltalán nem érdekeltek. Tudja, én a nyolcvanas években nőttem fel, annak a generációnak a tagja vagyok, mely egy emberként siratta el E.T.-t, amikor abba a fémkoporsószerű valamibe tették. És persze a Star Wars nélkül is elképzelhetetlen ez az évtized. A nyolcvanas évek a szívemnek legkedvesebb filmes korszak, ezért is van tele a Gumball az ilyen irányú filmes kikacsintásokkal.

MN: Még milyen filmek tartoznak bele a 80'-as évek nosztalgiába?

BB: Nem fogtam vissza magam, A karate kölyökről éppúgy megemlékezünk e nagyszerű sorozatnak járó szeretetteljes humorral, mint például a Flashdance-ről. Természetesen a Csillagok háborúja sem maradhatott ki, hogy is maradhatott volna, az Erő nálunk is megjelenik, csak míg Yoda egy X-szárnyút emel ki vele a Dagobah bolygó mocsarából, nálunk a szemétlevivést könnyíti meg.

MN: Angol produkció angol humorral?

BB: Az íróink mind angolok, és francia létemre én magam is Angliában élek, de az igazat megvallva a csapat inkább hasonlít egy eurovíziós táncdalfesztivál mezőnyéhez, annyi náció keveredett össze nálunk, még egy magyar kolléga is akadt a csapatban. Szóval még csak azt se állítanám, hogy százszázalékosan angol a humorunk, én például nyilván valami francia ízt adtam az egyveleghez. Persze olyan, hogy francia humor, nem létezik, létezik viszont egy nagyon erős színházi hagyomány nálunk, a vaudville hagyománya, alighanem ez a fajta színpadi humor is része a Gumball kevercsének.

MN: A helyi, francia-belga képregénykultúra is hozzáadott valamit?

BB: A képregényekből tanultam meg olvasni. Képregénytéren a japán és a francia kultúra nagyon is hasonlít egymásra, abban mindenképpen, hogy nemcsak a gyerekeknek, hanem minden korosztálynak megvannak a maga képregényei, a kínálat a gyerekképregényektől a teljesen elborult dolgokon át a komoly műalkotásokig terjed. Ami engem illet, én a Tin Tin-iskola neveltje vagyok, a Tin Tin-képregényeken nőttem fel, a szüleim garázsában még mindig megvan a gyűjteményem, ha náluk járok, valahogy mindig előkerül egy-egy régi darab. És Tin Tin mellett ott volt persze Gaston is, André Franquin képregényének zseniális figurája, nem beszélve a Calvin and Hobbesról (Kázmér és Huba - K. G.). Nagy rajongója vagyok Bill Watterson sorozatának, nem véletlenül lett Watterson Gumball családi neve.

Gumball csodálatos világa

Bizonyos kor és testmagasság felett már fel se tűnik, ha egy kislányos mosolyú agancsos földimogyoróval bővül a távirányítóval elérhető rajzfilmfigurák tárháza - a kérdéses földimogyoró a Gumball csodálatos világa című rajzfilmsorozat egyik visszatérő szereplője, egyike tán a legkedvesebben elrajzolt alakoknak az amorf társaságban. Persze a főszereplők sem kutyák, többen közülük például macskaként vannak a stáblistán feltüntetve, noha ezt bármely jóérzésű házikedvenc kikérné magának. Maradjunk annyiban, a Gumball hősei csak nagyon távoli rokonai az arányos állatszépségeknek, a sorozat humora viszont nagyon közeli rokonságban áll azzal a még ártalmatlan, de már nem teljesen romlatlan abszurddal, mely akár előkészítő tanfolyamként is jól jöhet a majd csak később esedékes, keményebb animációs abszurdokhoz. Ez azonban csak felnőttes okoskodás, mely egyáltalán nem jellemző a sorozatra, az ugyanis biztonságos távolságra helyezkedik a felnőttek világlátásától, annál jobban ismeri viszont a kamaszkor viszonyait, amit egy törékeny pirítós vagy egy mindenáron barátkozni kívánó banán segítségével érzékletesen be is mutat, nem is beszélve a főszereplő mesébe illő s ezért nagyon is helyénvaló bénázásairól. A kiskamaszkori fájdalmaknak épp csak annyi helyük van a folyamatos felfordulásban, amennyit egy hipochonder papírmedve vagy egy alsónadrágját kívül hordó óriáspaca megenged.

A sorozat a Cartoon Networkon látható november 8-ától.


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)