Film

Kockázat

Don Hall: Hős6os

Film

Egy kicsit minden társadalom szeretné a kiskorúakat valami „értelmes”, „kézzelfogható produktumokat létrehozó”, a köznyelvben például „mérnökinek” nevezett szakmák felé terelni.

A hatásos segítségük most nem várt irányból érkezik: a Hős6os első harmada irigylésre méltó könnyedséggel és lelkesedéssel mutatja be a műszaki egyetemek, technológiai expók világát, ahol az alkotás izgalma keveredik a társadalmi hasznossággal. Ez persze csak mellékszál, mivel alapvetően egy nerdökből összeálló szuperhőscsapat születését követhetjük végig (a kockák fokozatos mennybemenetele sem új fejlemény: a mai kor hősei Sheldon Cooper, sőt Stephen Hawking vagy Steve Jobs). Gyerekfilmhez képest szokatlanul ésszerű és megalapozott a fantasztikus elemek cselekménybeli magyarázata: az ölelni­való egészségügyi robot és a „szuperképességek” is a tudomány által jönnek létre (bár a technológia segítségével emberfelettivé tett szuperhősök eddig sem voltak ritkák, elég csak Batmanre vagy Vasemberre gondolni).

Nyilván a kiskorú nézőknek ezek az erények kevéssé meggyőzőek, ám a film más téren sem hagy kívánnivalót maga után. Az akciójelenetek látványosak és tökéletes ritmusérzékkel felépítettek, a főgonosz szokatlanul fenyegető és üdítően teatralitásmentes (nem beszélve arról, hogy kiléte és motivációi is tartogatnak meglepetéseket), Baymax személyében pedig valószínűleg az utóbbi idők egyik eltaláltabb animált jellemét köszönthetjük. Az amerikai és japán elemekből összebarkácsolt metropolis, San Fransokyo hasonlóan sokszínű, időből kiszakított kultúrájával hangulatos és élő hátteréül szolgál az eseményeknek, ráadásul az erre fogékony nézők rengeteg popkulturális easter egget szúrhatnak ki az aprólékosan kidolgozott hátterekben. Még a moralizálás és az érzelmi húrok pengetése is hibátlan arányérzékkel folyik (a filmvégi időn-téren kívüli jelenet pedig látványban és szívszaggatásban is köröket ver a Csillagok közöttre). Kockáknak, gyerekeknek és felnőtteknek is erősen ajánlott.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.