Közelképek (Kim Longinotto filmjei)

  • - kovácsy -
  • 2006. november 2.

Film

Nem a kontextus érdekli, hanem az egyén, a vágyak, a tépelődő akarások. Berzenkednénk, de rábólinthatunk: szemlátomást függetleníthető a körülményektől a történések belső, személyes dimenziója.

Nem a kontextus érdekli, hanem az egyén, a vágyak, a tépelődő akarások. Berzenkednénk, de rábólinthatunk: szemlátomást függetleníthető a körülményektől a történések belső, személyes dimenziója. A Gésafiúk társadalmi állása nem éppen szilárd; sajátos szolgáltatás, sajátos igények - nem is fáradozik ennél többet a film a helyzet, a jelenség taglalásával. A jelenség azonban csak vékony takaró, ha felhajtjuk, nehezen felszakadó szavakba öntött személyes létkérdések bukkannak elő, és itt kezdődik a megragadható, érezve érzékelhető valóság, a személy, a másik ember, akinek beleférkőztünk a sorsába.

Hasonló dolog történik egy másik Longinotto-munkában is: a Válás iráni módra szereplői nem visznek ugyan közelebb bennünket ahhoz, hogy átlássuk az ottani válási procedúra pontos működését - talán nincs is neki pontos működése. Szabadságuk, mondhatni, a saját életük visszaszerzése érdekében elszántan, kétségbeesetten vagy akár a hisztéria határát súroló erőszakossággal küzdő nők birkóznak egy egész rendszerrel, amelyről mi is érzékelhetjük, mennyire rideg merevséggel kezeli őket, és amelynek az is eleme, hogy a házasság és a puszta létfenntartás elválaszthatatlan egymástól. Érzelmek, frusztrációk és csalódások mosódnak így egybe hozománnyal és járandósággal, és miközben kuszán bonyolódnak a peres ügyek, egy-egy, a kamera felé vetett tanácstalan vagy éppen összekacsintó pillantás árulkodik a válni akaró nők lelki hullámzásairól. A film megkímél bennünket az élethelyzetek szociologikus részleteitől, ami dokumentumfilmek esetében talán szokatlan, viszont annál értékesebb ennek a hiánynak a hozadéka. Miközben nem érezzük magunkat kéretlen voyeuröknek, fokozatosan egyre közelebb sodródunk magukhoz a személyekhez.

A dramaturgiát is ez a közelcsábító szándék uralja: egyik filmnek sincs igazi, elmesélhető története, aminek eleje-vége volna. Élethelyzeteket, lelkiállapotokat érzékelünk. Egy lelkiállapotnak nem lehet külső szemlélőként a "végére járni" - mintha ezt sugallná a japán transzvesztiták és az iráni asszonyok sorsa, amely számunkra persze egzotikus, de ez csak kiindulópont, ahonnan hamar továbblépünk. Fokozatos elmélyülést élünk át, és ez az, aminek íve van: a kíváncsiságtól a megértés és együttérzés fokozatain át egészen a lelki azonosulás élményéig lendülünk, megnyílva magunk is. És ettől a saját világunk lesz egyszerre meghittebb és tágasabb.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.