KÜLÖNÖS HÁZASSÁG

  • - izs -
  • 2010. október 28.

Film

Mióta övék a hatalom, a vallási fanatikusok buzgón védelmezik az iráni társadalmat a bujaság halvány gondolatától is; az erkölcsös életmódot elősegítő eszközök tárháza az ejnye-bejnyétől a botozáson át a (nők) megkövezéséig terjed. Iránban vétkezni tehát minimum kockázatos vállalkozás, de van egy kiskapu, ami sokak életét megkönnyíti, miközben még ellentmondásosabbá teszi a külső szemlélő számára amúgy is nehezen felfogható jogrendet.
Az ún. átmeneti házasság intézménye azon férfiakon hivatott segíteni, akiknek nincs elég pénzük (még) egy holtomiglan-holtodiglan típusú házassághoz, ellenben leküzdhetetlen vágyat éreznek egy nő iránt, akit a kötött idejű frigy keretein belül relatíve alacsony költségen magukévá tehetnek. A kapcsolat szólhat évekre, de akár fél órára is, mely idő lejárta után (vagy akár közben) emberünk bármikor újraházasodhat, ugyanakkor a nőnek legalább két hónapot várnia kell, egyrészt az esetleges apasági bonyodalmak, másrészt a prostitúciótól való - számunkra nehezen értelmezhető, de a helyi teológusok szerint egyértelmű - megkülönböztetés okán. Sudabeh Mortezai filmje a sajátos gyakorlatot egyebek mellett a női társaságban zavarba jövő vallási vezető, a szinglisége okán albérletet sem kapó taxisofőr, a családi állapotát biztonsági okokból titokban tartó elvált asszony és a nemi egyenlőséget hirdető srác szemszögéből mutatja be. A helyzetet csak a férfiak veszik komolyan: a filmben megjelenő nők szinte mást se tesznek, csak nevetnek a teljes önellentmondásban leledző, nem épp méltányos szabályokon - mást nemigen tehetnek ellenük.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.