Lopott szavak

Film

Nagyobb szerencse nem érhet egy írót annál, hogy rátalál a történetre, amit mindig meg akart írni.

Ha e rátalálás viszont nem metaforikus, hanem egy már megírt kézirat pottyan az ölébe, akkor adódhat némi probléma. Mert hiába a szép feleség, a jól berendezett élet, a kész regény, ha egy kiadónak sem kell. Így amikor egy elhagyott táskában a hős rábukkan az író nélküli nagy műre, kiadja a neve alatt, és hipp-hopp nagy sikerű szerző lesz. Az eredeti nem létezőnek hitt írója (Jeremy Irons) azonban hamarosan bejelentkezik a történetért...

Mindez persze nem ilyen egyszerű, hiszen a tolvaj maga is csak szereplő, akit egy író-olvasó találkozón felolvasott regényből ismerhetünk meg. Tehát egy történet a történetben (és még egy történetben) technikával összerakott irodalmi kirakósnak vághat neki az Eredeten edzett néző - amúgy is divatját éli ez a narratív technika, és itt kapóra is jön a narrátor. Kérdéses ugyan, hogy Dennis Quaid felolvasása (nevezzük a történet legfelső szintjének), mennyire megokolt, hiszen nagy fordulatot nem hoz. Bár látszik, hogy az lenne a dolga. Ám a megdöbbenés nem is hiányzik: lassan hömpölygő, szépen összerakott mesével van dolgunk, olyan kérdésekkel, hogy mit tehetünk meg a vágyainkért, el tudjuk-e fogadni a korlátainkat, s hogyan viselhetjük döntéseink következményeit...

Azt se bánjuk, ha a tanulságot kicsit közhelyesen is adja elő Jeremy Irons. Szépen komponált képek, jó ütemű vágás és a különböző narratív szinteket ügyesen rímeltető beállítások: a Lopott szavak afféle bölcsészfilmre sikeredett.

Forgalmazza a Big Bang Media


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.