tévésmaci

Lótolvajok nyomában

  • tévésmaci
  • 2024. február 28.

Film

Amikor Sztupa és Troché a kezdetekről meséltek, Ómafa tűrt.

Tűrt, csak tűrt, s a tűrés ki volt írva a pofájára. Mindig minden ki volt írva Ómafa pofájára, de a tűrés talán még világított és villogott is, tényleg épp csak nem tülkölt, szirénázott. De lehet, még azt is. Sztupa és Troché nem nagyon zavartatták magukat, tudták persze, hogy Ómafa előbb-utóbb fellázad, és akkor kérdezni fog. Így is volt, ám pont jókor, Sztupa és Troché épp a kezdetek végére értek, nem mellesleg pont e szavakkal: itt nincs egyes szám, itt többes szám van, volt egyes szám, de már többes szám van. Mindezt Ómafa érthette úgy is, hogy a kezdetek végétől már Sztupa és Troché volt, a kezdetek végéig meg volt Sztupa, és volt Troché. Érthette volna tisztán nyelvtani értelemben is, mint valami makacs lázadást, csakhogy ő az ilyesmit nem szerette, ezért lázadt fel. Most már elég, meséljetek inkább arról, hogy mi volt előtte. A kezdetek előtt. Mit csinált, hova ment Sztupa? S járt-e arra vagy másfelé Troché? Ki írta fel a falra, hogy itt jártam, s áll-e még az a fal? És el szokott-e menni ahhoz a falhoz az illető, hogy ellenőrizze, hogy megvan-e még az a felirat. Sztupa és Troché megesküdtek együtt és külön is, hogy nem, ők nem írtak fel magánközleményeket semmiféle falra, de még közérdekűeket sem. S tovább is mentek, falat sem festettek, hasonló szituációra csak olyanra emlékeznek – ugyancsak egyenként s külön –, hogy fehér krétával írnak fel valamit előbb fekete, később zöld iskolai táblákra. Alighanem azt, hogy 3+2=5 vagy valami ilyesmit, ki emlékszik már pontosan, viszont az kétségkívül szép volt, amikor a frissen lemosott, még nedves táblára lehetett írni, mert akkor bár először alig is látszott meg a kréta nyoma, ám ahogy a tábla együtt száradt a krétaporral, baromi szép, kontrasztos lett végül a jel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.