tévésmaci

Nyúl 4. – A titkos ajtó

  • tévésmaci
  • 2024. február 21.

Film

Amikor Sztupa és Troché elhatározták, hogy leveszik a tábláról a pipulnyikokat...

(ejtés szerint írom az érthetőség végett, a helyes írásmód: pipulník, s valszeg ezzel is folytatom), terv még nem volt, csak Ómafa égre emelt mutatóujja. Vigyázzatok, vigyázzatok, ha ez kitudódik, a pipulníkok nagyon begurulnak, hirtelen haragú népség, és önérzetesek is, őket nem lehet csak úgy kiszorítani, lehozni a pályáról, elvenni tőlük, amiért megharcoltak. Harcoltak, egy frászt. Most fognak majd harcolni, s aztán meg majd ezerszer meggondolják, tódította harcias pofával Troché. Sztupa viszont igyekezett a racionalitás oldaláról megközelíteni a forró kását: má’ mé’ tudódna ki? Azért, mert én hírét viszem, bólintott Ómafa a legnagyobb természetességgel. Sztupa tekintete elfelhősödött, Troché ugyancsak moróz arculatot öltött, a többieknek hirtelen szűk lett a fogadóterem két kanapéja. mocorogtak, bökdösték egymást a könyökükkel. Végül mégis Troché látott át a szitán: te, ennek terve van, mindig is utálta a pipulníkokat; mondjuk, ezzel nem volt egyedül, a pipulníkok egyszerűen nem népszerűek. S Ómafának tényleg terve volt, de most, hogy lelepleződött, jobbnak látta még egy kicsit riszálni, mely elhatározás leginkább abban a gesztusában tükröződött, melynek során a jobbjával az álla alatt kezdett kaparászni. Mintha egy nem létező kecskeszakállat simogatna elmerülten a gondolkozás legbiztosabb jeleként.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.