8. Verzió

Maraton-fiúcska

  • - kg -
  • 2011. november 3.

Film

A Gettómilliomos sokat tett azért, hogy az indiai slumvidékekről, a szeméttelepeken cseperedő gyerekemberekről képe legyen a művelt Nyugatnak. Kedves egy kép, nem vitás: a zenekar lankadatlan játszik, a nyomor mesébe illő, s ebben a mesében a legkisebb fiú minden alkalommal eléri a Happy End tartományba tartó vonatot.

A népmesei tartományba tart a brit Gemma Atwal dokumentumfilmjének hőse is, noha soha nem érkezik meg oda, s azt is nehéz eldönteni, ki is a valódi főszereplő. A gettóból származó kisfiú lenne, aki alig töltötte be a hármat, de máris, mint egy tömegeknek reményt adó kisebb istent, egy hihetetlen távokra képes maratoni futót ünnepli fél India? Vagy a lelkét is kifutó pöttöm maratonista mellett tornyosuló örökbefogadó-edző, aki oly magabiztosan nyilatkozik a kamerába, ha protezsáltja olimpiai jövőjéről, a felkészülést segítő alapítványi adományokról vagy a nyomornegyedek gyermekeinek megmentéséről van szó? És persze mindig arról van szó. Közben a gyerek bízva fut és futva bízik, mondja, amit a szájába adnak, s minél nagyobb a híre, annál többen tartanának igényt - főpolitikusok, főrendőrök és más főfők - egy közös fényképre. Szót kér és részesedést a politika, az alvilág és a kettő közös része, sokan pályáznak a gettómilliomosi posztra a kis futó feje fölött. Az edzői szándékok megkérdőjeleződnek, a gyermek jólétéről szóló aggodalmakban sokasodnak a fals hangok - ezek elkülönítése nem e doku kompetenciája, az majd a hollywoodi feldolgozásra marad, hogy e sokszereplős szomorú masszában rámutasson az ünneplendő jó és a megvetendő rossz szándékokra.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.