tévésmaci

Medve, medve

  • tévésmaci
  • 2022. augusztus 17.

Film

Amikor Sztupát és Trochét belepte a szerelmi bánat, nehezen viselték.

Még Sztupa is odavolt, pedig neki csak közvetve kellett elszenvednie Troché lelki viharait. Munkáról ugyebár szó sem lehetett. Sztupa valahányszor próbálkozott, a szállásuk különböző termeiben katonásdit játszva, szakadatlan fel s alá masírozó Trochétól csak valami rigmus jött válaszul: csodálod, mér’ vagyok másnaposz, lelépett Olga Karlatos. S folytatta a menetelést, kerülgette a bútorokat, de olykor megállt valamelyik ablaknál, s szórakozottan kitekintett a Szilveszter pápa terére. Amikor a lodzsát is útba ejtette, Sztupa megint megengedett magának egy megjegyzést, legalább kimozdulhatnál. Troché azonnal válaszolt, közben ugyan hülyén emelgette a karját, mint a katonák a díszlépésnél: rendőrroham kell ide, kardlaposz, elszökött Olga Karlatos. S bal-jobb, bal-jobb, halad tovább a szobán. Kisvártatva azonban külön kérdés vagy megszólítás nélkül is beszélni kezdett, még ha nem is mondott sokat: a kezem koszos, a szívem zárlatosz, elpucolt Olga Karlatos. Sztupa berágott, akkor mossál kezet. Troché engedelmeskedett, ám a fürdőszobából a csap zubogását is túlharsogva az szűrődött ki, hogy „ezt akartad, a kezem szappanosz, elveszett Olga Karlatos”. S jöttek a szerelmi bánat újabb és újabb szívbe markoló versei, Ómafa fel is jegyzett vagy ötvenet: a kedd rohadt, a szerda tarjagosz, télakolt Olga Karlatos. Nem lehet az ember elég óvatosz, mert eloson Olga Karlatos. Mi viszont hagyjuk el a verseket, mert az események olyan drámai fordulatot vettek, hogy még e remekművek is eltörpültek mellettük. Nevezett hölgy egy görög színésznő volt, a Cinecittában ismerkedett meg Trochéval, s tényleg jól megvoltak, mígnem egy nyári reggel se szó, se beszéd, felszívódott. Troché várt, aztán felcsengette az impresszárióját, de az sem tudott semmit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.