tévésmaci

Medve, medve

  • tévésmaci
  • 2022. augusztus 17.

Film

Amikor Sztupát és Trochét belepte a szerelmi bánat, nehezen viselték.

Még Sztupa is odavolt, pedig neki csak közvetve kellett elszenvednie Troché lelki viharait. Munkáról ugyebár szó sem lehetett. Sztupa valahányszor próbálkozott, a szállásuk különböző termeiben katonásdit játszva, szakadatlan fel s alá masírozó Trochétól csak valami rigmus jött válaszul: csodálod, mér’ vagyok másnaposz, lelépett Olga Karlatos. S folytatta a menetelést, kerülgette a bútorokat, de olykor megállt valamelyik ablaknál, s szórakozottan kitekintett a Szilveszter pápa terére. Amikor a lodzsát is útba ejtette, Sztupa megint megengedett magának egy megjegyzést, legalább kimozdulhatnál. Troché azonnal válaszolt, közben ugyan hülyén emelgette a karját, mint a katonák a díszlépésnél: rendőrroham kell ide, kardlaposz, elszökött Olga Karlatos. S bal-jobb, bal-jobb, halad tovább a szobán. Kisvártatva azonban külön kérdés vagy megszólítás nélkül is beszélni kezdett, még ha nem is mondott sokat: a kezem koszos, a szívem zárlatosz, elpucolt Olga Karlatos. Sztupa berágott, akkor mossál kezet. Troché engedelmeskedett, ám a fürdőszobából a csap zubogását is túlharsogva az szűrődött ki, hogy „ezt akartad, a kezem szappanosz, elveszett Olga Karlatos”. S jöttek a szerelmi bánat újabb és újabb szívbe markoló versei, Ómafa fel is jegyzett vagy ötvenet: a kedd rohadt, a szerda tarjagosz, télakolt Olga Karlatos. Nem lehet az ember elég óvatosz, mert eloson Olga Karlatos. Mi viszont hagyjuk el a verseket, mert az események olyan drámai fordulatot vettek, hogy még e remekművek is eltörpültek mellettük. Nevezett hölgy egy görög színésznő volt, a Cinecittában ismerkedett meg Trochéval, s tényleg jól megvoltak, mígnem egy nyári reggel se szó, se beszéd, felszívódott. Troché várt, aztán felcsengette az impresszárióját, de az sem tudott semmit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.