tévésmaci

Medve, medve

  • tévésmaci
  • 2022. augusztus 17.

Film

Amikor Sztupát és Trochét belepte a szerelmi bánat, nehezen viselték.

Még Sztupa is odavolt, pedig neki csak közvetve kellett elszenvednie Troché lelki viharait. Munkáról ugyebár szó sem lehetett. Sztupa valahányszor próbálkozott, a szállásuk különböző termeiben katonásdit játszva, szakadatlan fel s alá masírozó Trochétól csak valami rigmus jött válaszul: csodálod, mér’ vagyok másnaposz, lelépett Olga Karlatos. S folytatta a menetelést, kerülgette a bútorokat, de olykor megállt valamelyik ablaknál, s szórakozottan kitekintett a Szilveszter pápa terére. Amikor a lodzsát is útba ejtette, Sztupa megint megengedett magának egy megjegyzést, legalább kimozdulhatnál. Troché azonnal válaszolt, közben ugyan hülyén emelgette a karját, mint a katonák a díszlépésnél: rendőrroham kell ide, kardlaposz, elszökött Olga Karlatos. S bal-jobb, bal-jobb, halad tovább a szobán. Kisvártatva azonban külön kérdés vagy megszólítás nélkül is beszélni kezdett, még ha nem is mondott sokat: a kezem koszos, a szívem zárlatosz, elpucolt Olga Karlatos. Sztupa berágott, akkor mossál kezet. Troché engedelmeskedett, ám a fürdőszobából a csap zubogását is túlharsogva az szűrődött ki, hogy „ezt akartad, a kezem szappanosz, elveszett Olga Karlatos”. S jöttek a szerelmi bánat újabb és újabb szívbe markoló versei, Ómafa fel is jegyzett vagy ötvenet: a kedd rohadt, a szerda tarjagosz, télakolt Olga Karlatos. Nem lehet az ember elég óvatosz, mert eloson Olga Karlatos. Mi viszont hagyjuk el a verseket, mert az események olyan drámai fordulatot vettek, hogy még e remekművek is eltörpültek mellettük. Nevezett hölgy egy görög színésznő volt, a Cinecittában ismerkedett meg Trochéval, s tényleg jól megvoltak, mígnem egy nyári reggel se szó, se beszéd, felszívódott. Troché várt, aztán felcsengette az impresszárióját, de az sem tudott semmit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.