Tévésorozat

Megújuló energiák

Dallas

Film

Amikor Bobby a kilencedik évad végén visszajött a túlvilágról, már tudtuk, hogy a - ténylegesen vagy promocionálisan - televíziós történelmet író sorozatban semmi nem lehetetlen. Ebből kifolyólag nem létezik olyan fordulat sem, ami eltántoríthatná a rajongókat. Az utolsó évad záró epizódjában Jockeyt láthattuk, ahogy a sok ármánykodásba, cselszövésbe belefásultan revolvert tart ősz, ám gonoszságot kiagyalni sose rest koponyájához - és aztán a dörrenés. Ami persze nem szólt akkorát, mint a harmadik évad végén az a legendás, melynek visszhangja az akkor a népszerűség csúcsait ostromló szériát valóban a legek közé röpítette. Az utolsó lövés, ah, az aranylövés idején a Dallas egykor duzzadó folyama már csak fáradtan csörgedezett, egymást váltogatták a rendezők és a forgatókönyvírók, mégsem sikerült visszafordítani az időt, felzavarni az olajos vizet.

De ugye Bobby óta hiszünk a feltámadásban, pedig 2004-ben, amikor a Dallas Reunion: Return to Southfork című dokumentumfilmet levetítették, és láthattuk roggyant léptekkel téblábolni az egykor ragyogó hősöket, joggal hihettük, nincs tovább.


 

Az új széria kezdő epizódja rögvest demonstrálja: a farmon nem változott semmi. Már tudniillik azon kívül, hogy az egykori gyerekszereplők gyönyörű férfivá értek. Ugyanúgy a gonosz fészke a ranch, és az öregfiúk között is ugyanazok az indulatok feszülnek. A Ewing család valahai feje és fő méregkeverője, Jockey egy elmeklinikán vegetál, a külvilág történései már nem érnek el hozzá. De amikor fia, John Ross (Josh Henderson) meghozza a hírt, hogy hatalmas mennyiségű olajat (még szép, majd használt papír zsebkendőt) találtak a birtokon, csakhogy a kitermelése szörnyű nehézségekbe ütközik, mert Bobby bekavart, a kihunyni látszó elme ismét megcsillan. Ekkor mutatja a kamera először Larry Hagman emlékezetesen rosszat sejtető nevetését, és a néző újra rögtön megnyugodhat: tényleg maradt minden a régiben. Dallas ugyanúgy a jó nők és a vetélkedő férfiak otthona, mindenki ott vágja át a másikat, ahol csak lehet. Kérdés persze, hogy a veteránok szerepeltetése nélkül mekkora lenne a sorozat esélye.

Mert akárhogy is fáj, a legizgalmasabb figura még mindig az öreg Jockey, a maga reszketegségében, valamint a még mindig gyönyörű Samantha (Linda Grey), akit most nem az exférje, hanem a szemétséget és aljasságot génjeiben továbbvivő ifjú John Ross tart sakkban. Tényleg, vajon e mostani változat követi-e az egykori magyar változat névváltoztatásait? J. R. Jockey lesz-e és Sue Ellen pedig Samantha? Hisz így lettek családtagok minálunk. S ha már itt tartunk, felvonul még a régiek közül Cliff, Lucy és Ray, eddig - a hatodik részig jutottam az elkészült tízből - teljesen funkciótlanul. A rendezők jó érzékkel nem támasztották fel viszont Pamelát, aki már 2004-ben is inkább egy zombifilmben könyvelhetett volna el szép sikereket, és azt suttogják, plasztikai sebész férje azóta is alakítgatott már rajta ezt-azt. A fiatalok persze külsőre tökéletesek, de egyelőre semmi érdekes nincsen rajtuk, holott kavarnak ők is jobbra-balra, próbálják kijátszani a szülőket és egymást is, több-kevesebb sikerrel. A sorozat, mint egykor, ismét erős epizodistákban. Martha del Sol szerepében a mániás depressziós Leonor Valera igazi téboly, és Mitch Pileggi (Harris Ryland megformálójaként) ideális lenne új főgonosznak. A cselekmény pörgős, a snittek feszesek, és végre figyelnek a zenére is. Szerencsére a főcím kis finomításokkal megmaradt, csak a fényképes seregszemle hiányzik alóla.

Nos, ha minden ilyen flottul halad tovább (és hogy továbbhalad, az bizonyos, már készül a következő évad), a nézettség garantált. Alig várom, hogy Samantha újra az alkohol rabja legyen...

Augusztus 29-től az RTL Klub műsorán


Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.