„Minden a szexuális forradalommal kezdődött” - Stellan Skarsgård színész

Film

Lars von Triertől az amerikai és a brit tévésorozatokig megfordult már sokfelé; most Björn Borg edzőjét alakítja a Borg/McEnroe című filmben. A svéd filmsztárral telefonon beszélgettünk.

Magyar Narancs: Borg vagy McEnroe mentalitása áll közelebb önhöz?

Stellan Skarsgård: Nem vagyok egy McEnroe-típus, ahhoz túlságosan is skandináv vagyok. Nem hagyom, hogy az érzéseim kitörjenek és szabadon pusztítsanak.

MN: Ezzel a skandináv visszafogottsággal születni kell, vagy elsajátítható?

SS: A mi kultúránk a kompromisszumok kultúrája. 1932-ben a svéd szociáldemokraták egy asztalhoz ültek az ország vezető kapitalistáival, és megállapodtak abban, hogy a nép is részesüljön a profitból. Nem is volt egyetlen­egy sztrájk sem vagy harminc éven keresztül. Ez a jóléti államunk alapja. Az amerikaiaknál ennek éppen az ellenkezője, a riválisod legyőzésének a hagyománya dívik. És hát hidegek a teleink, egymástól távol laknak az emberek, úgyhogy itt, északon könnyen elszokhatsz az érzések kimutatásától. Nem úgy mennek itt a dolgok, mint az olaszoknál, mi nem ordibálunk egymásra úton-útfélen.

MN: Jól forgatja a teniszütőt?

SS: Amikor A mi emberünk című Le Carré-regény filmváltozatát forgattam, két teniszezőjelenetem is volt. Három hónapon át minden áldott nap gyakoroltam, de három hónap elteltével sem tudtam a pályán belül tartani a labdát. Ugyanilyen eredményt tudtam volna elérni, ha karok nélkül állok a pályára.

false

 

Fotó: Alberto E. Rodriguez

MN: Nyolc gyermeke van (közülük Alexander Skarsgård és Bill Skarsgård ismert színészek – a szerk.). Hagyta őket nyerni valaha is?

SS: Nem vagyok az a sportos apa, nem sportoltam velük soha. Az egyetlen sport, amit együtt csinálunk, a kártya. Természetesen nem hagyom őket nyerni. Nem hinném, hogy ismerné a Skarsgårdéknál nagy múltra visszatekintő kártyajátékot; Vörös szakállnak hívják. Ennél jóval komplikáltabb a Vira nevű svéd kártyajáték, az is népszerű a családban.

MN: Pénzben folyik a családi kártya?

SS: Senkit nem érdekel a pénz ebben a családban.

MN: Diplomata szeretett volna lenni, mielőtt a színészetet választotta. Egy jó edzőnek, mint Borg edzőjének, nem árt némi diplomáciai érzék sem.

SS: Amikor gyerek voltam, Dag Hammarskjöld volt az ENSZ főtitkára, úgyhogy jó ideig abban a hitben éltem, hogy diplomatának lenni annyit tesz, mint bejárni a világot és békét teremteni. Akkoriban még nem tudtam, hogy a legtöbb diplomata csupán a saját országa álláspontját harsogja. Lennart Bergelinnek, Borg edzőjének aligha a diplomácia volt az erőssége. Egyfajta Salieri-figura volt. Hosszú időn keresztül ő volt a legjobb svéd teniszező, háromszor is bejutott a negyeddöntőbe Wimbledonban. Sikeres volt, de nem elég sikeres. Amikor meglátta Borg tehetségét, az olyan felismerés lehetett, mint amikor Salieri felismerte Mozartban a zsenit.

MN: Az élsportban tevékeny edzőktől nem idegen a diktátori hajlam, ugyanez elmondható némely rendezőre is. Bergmannal szemben is ezért voltak ellenérzései?

SS: Bergman a maga módján biztos szerette a színészeit, de az is biztos, hogy csak egyvalaki érdekelte; saját maga. A legtöbb filmrendező, akit ismerek, igazán kedves ember, csak a gyermekkoruk alakult furcsán. Ültek a maguk kis fantáziavilágában távol a többi gyerektől, és ezt a világot építgették. És tudja, mit csinálnak felnőttként? Igen, ugyanezt. Bergman igazi sármőr tudott lenni, de nagyon nagy manipulátor is volt. Ha akarta, karriereket tudott kettétörni.

MN: Saját bőrén is megtapasztalta Bergman sötét oldalát?

SS: Kétszer is dolgoztam vele, és mindkétszer nagyon élveztem a munkát. A rendezői nagyságához nem fér kétség. Ugyanakkor mindenki rettegett tőle, de megvolt erre is a maga ellenszere: reggel megjelent a forgatáson, elmondott néhány nagyon rossz viccet, és azonnal megnevettetett mindenkit. De a félelem is ott volt e túlzott nevetések mélyén.

MN: Állandó alkotótársa, Lars von Trier (interjúnk vele itt) hol helyezkedik el a diktátorhajlamú rendezők skáláján?

SS: Sehol, ő minden, csak nem diktátor. Hagyja, hogy azt csináljam, amit csak akarok. Az sincs nála, hogy mindent ötvenszer kell felvenni; ha ötször veszünk újra valamit, azzal már sokat mondtam. Az ötvenes ember nem ő, hanem David Fincher, nála tényleg nem ritka, hogy ötvenszer kell megismételni egy jelenetet. Nekem ez is bejön. A huszadik felvételnél már mindenki olyan laza, hogy a kezdeti stressznek nyoma sincs.

MN: Borg és McEnroe rivalizálásának idején a húszas éveiben járt, és olyan szexfilmjellegű svéd produkciókban szerepelt, mint a Tabu vagy az Anita.

SS: Minden a hatvanas évekkel és a szexuális forradalommal kezdődött, aztán jöttek a filmek, Bergmannál is megjelent a meztelenség, és persze voltak, akik az egészből pénzt akartak csinálni, nem művészetet. Az Anita és a Tabu is e célból született, művészfilmnek beállított pucérkodós dolgok voltak. Ha volt is bennük valami kis művészet, arra a kutya sem volt kíváncsi. Amire mindenki kíváncsi volt, az a pucér testek látványa volt.

MN: Úgy nyilatkozott, hogy az Anita forgatásán beleszeretett a címszereplőbe, Christina Lindbergbe…

SS: Tényleg ezt mondtam volna? Ne higgyen el mindent, amit olvas! Bár ez esetben elhiheti, mert tényleg beleszerettem a főszereplőbe.

MN: A privát érzelmek jót tesznek a színészi teljesítménynek?

SS: Épp ellenkezőleg. De amikor húszéves az ember, még könnyen összekeveri a valóságot a film fiktív világával. Nem hiszem, hogy valaha is lefeküdtem volna akár egyetlen partneremmel is. A forgatásközi románcok nem vezetnek semmi jóra, csak komplikálják a helyzetet.

MN: Shia LaBeouf, aki McEnroe-t alakítja, szereplőtársa volt A nimfomániás című filmben is. A gyermekei megtekintették, mit csinált a papa Lars von Trier remekében?

SS: Nem hiszem, hogy az ötéves megértené. A szado-mazo jelenetek, az erőszak ijesztő lenne neki, és nem akarom, hogy a gyerekeim azt higgyék, hogy a szex valami ijesztő dolog. De ha a nyolcéves rendes pornófilmet akar nézni, nyugodtan megteheti.

MN: Nem korai ez egy nyolcévesnek?

SS: Nem korai, ha azt bámulja egy nyolcéves, hogy hogyan ölik halomra egymást az embe­rek a filmekben? A szeretkezés jobb, mint a gyilkosság.

MN: Nincs benne Lars von Trier készülő filmjében. Barátok még?

SS: Persze. Imádom a pasast. Felhívott, és elmondta, hogy egy Skarsgård-mentes filmre készül, én meg áldásomat adtam rá, amúgy sem kell, hogy örökké egymás nyakán lógjunk. Nincs harag, haverok vagyunk. Ha hív, megyek.

MN: Tagja a Marvel-univerzumnak, de addig nem volt hajlandó aláírni a Disney szerződését, amíg ki nem vették belőle az aláírót jó magaviseletre kötelező klauzulát. Mint mondta, az utolsó leheletéig harcolni fog a jogáért, hogy bármikor letolhassa a gatyáját a kocsmában. Ez a kedvelt időtöltései közé tartozik?

SS: Túlságosan is szó szerint értelmezi a mondanivalómat, és ezt nem helyeslem. Persze csak vicceltem, de a vicc mélyén nagyon is komolyan gondoltam a dolgot. Jogomban áll olyat mondani, amivel megsérthetem Salt Lake City teljes lakosságát. Jogomban áll mindenkit megsérteni Kabulban. Ezért a jogomért szálltam síkra.

Korábbi interjúnk Stellan Skarsgårddal itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.