Mindennapi kenyerünk

  • - legát -
  • 2006. november 2.

Film

Ha tudnád, hogy készült!
Ugye ismerős a rosszindulatú megjegyzés, ami az étvágyunkat igyekszik elvenni? Kétségtelen, hogy a témában a parizernek van a legnagyobb irodalma, de bármelyik élelmiszeripari termékre ráhúzható. Az osztrák Nikolaus Geyrhalternek elég gyakran vehették el így az étvágyát, és most a dolgok végére járt. Pontosabban, az elejére. Hiszen filmjében nem a turistaszalámi, a mentolos cukorka vagy a mélyhűtött bélszínroló gyártásának műhelytitkait ismerhetjük meg, hanem azt, ami megelőzi mindezt. A növénytermesztést és az állattenyésztést, az ún. mezőgazdasági tevékenységet.

Természetesen szó sincs jó szántóvetős, jószághizlaló tekintetű parasztromantikáról, trágyaszagról, ásóról, kapáról. Geyrhaltert a mezőgazdasági nagyipari termelés foglalkoztatta, az ISO-szabványos, EU-konform high-tech gépesített parádé. Steril melegházak, ezüstmetál karámok, laboratóriumnak látszó disznóólak, zavarbaejtő tisztaság, robotok mindenütt. Világcégek színes prospektusai elevenednek meg, csodálatos masinák a ragyogó kék ég alatt, "hatékonyságot" növelő pompás szerkezetek.

De mi van, amikor a kombájn kimegy a képből? Erről kaphatunk másfél órás összefoglalót, zene és szöveg nélkül, csak a természetes zajokat felhasználva, csodálatos felvételeken. Minden tökéletesen működik, szó sincs üzemzavarról. És persze leleplezésről sem, hiszen olyan európai cégek engedték be a kamerát üzemeikbe, amelyek büszkék teljesítményükre, a világszínvonalú minőségre, amit előállítanak.

Csakhogy amit előállítanak, az nem csavar, csatosüveg vagy kötött sapka, hanem élőlény. Zöldség, gyümölcs, hal, szárnyas, emlős. De ugyanúgy bánnak velük, mintha csavarok, csatosüvegek vagy kötött sapkák lennének. Sorozatgyártott csirke és paprika, ritmusra belezett hízó, ütemes vágóhídi trancsír. Ebben a nagyon lassú, nem csak traktorral vontatott filmben semmi más nincs, csak a műveletek, hangsúlyozottan "PR-minőségben". Nem csak az ételtől megy el az étvágyunk.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.