Mindennapi kenyerünk

  • - legát -
  • 2006. november 2.

Film

Ha tudnád, hogy készült!
Ugye ismerős a rosszindulatú megjegyzés, ami az étvágyunkat igyekszik elvenni? Kétségtelen, hogy a témában a parizernek van a legnagyobb irodalma, de bármelyik élelmiszeripari termékre ráhúzható. Az osztrák Nikolaus Geyrhalternek elég gyakran vehették el így az étvágyát, és most a dolgok végére járt. Pontosabban, az elejére. Hiszen filmjében nem a turistaszalámi, a mentolos cukorka vagy a mélyhűtött bélszínroló gyártásának műhelytitkait ismerhetjük meg, hanem azt, ami megelőzi mindezt. A növénytermesztést és az állattenyésztést, az ún. mezőgazdasági tevékenységet.

Természetesen szó sincs jó szántóvetős, jószághizlaló tekintetű parasztromantikáról, trágyaszagról, ásóról, kapáról. Geyrhaltert a mezőgazdasági nagyipari termelés foglalkoztatta, az ISO-szabványos, EU-konform high-tech gépesített parádé. Steril melegházak, ezüstmetál karámok, laboratóriumnak látszó disznóólak, zavarbaejtő tisztaság, robotok mindenütt. Világcégek színes prospektusai elevenednek meg, csodálatos masinák a ragyogó kék ég alatt, "hatékonyságot" növelő pompás szerkezetek.

De mi van, amikor a kombájn kimegy a képből? Erről kaphatunk másfél órás összefoglalót, zene és szöveg nélkül, csak a természetes zajokat felhasználva, csodálatos felvételeken. Minden tökéletesen működik, szó sincs üzemzavarról. És persze leleplezésről sem, hiszen olyan európai cégek engedték be a kamerát üzemeikbe, amelyek büszkék teljesítményükre, a világszínvonalú minőségre, amit előállítanak.

Csakhogy amit előállítanak, az nem csavar, csatosüveg vagy kötött sapka, hanem élőlény. Zöldség, gyümölcs, hal, szárnyas, emlős. De ugyanúgy bánnak velük, mintha csavarok, csatosüvegek vagy kötött sapkák lennének. Sorozatgyártott csirke és paprika, ritmusra belezett hízó, ütemes vágóhídi trancsír. Ebben a nagyon lassú, nem csak traktorral vontatott filmben semmi más nincs, csak a műveletek, hangsúlyozottan "PR-minőségben". Nem csak az ételtől megy el az étvágyunk.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.