Mindennapi kenyerünk

  • - legát -
  • 2006. november 2.

Film

Ha tudnád, hogy készült!
Ugye ismerős a rosszindulatú megjegyzés, ami az étvágyunkat igyekszik elvenni? Kétségtelen, hogy a témában a parizernek van a legnagyobb irodalma, de bármelyik élelmiszeripari termékre ráhúzható. Az osztrák Nikolaus Geyrhalternek elég gyakran vehették el így az étvágyát, és most a dolgok végére járt. Pontosabban, az elejére. Hiszen filmjében nem a turistaszalámi, a mentolos cukorka vagy a mélyhűtött bélszínroló gyártásának műhelytitkait ismerhetjük meg, hanem azt, ami megelőzi mindezt. A növénytermesztést és az állattenyésztést, az ún. mezőgazdasági tevékenységet.

Természetesen szó sincs jó szántóvetős, jószághizlaló tekintetű parasztromantikáról, trágyaszagról, ásóról, kapáról. Geyrhaltert a mezőgazdasági nagyipari termelés foglalkoztatta, az ISO-szabványos, EU-konform high-tech gépesített parádé. Steril melegházak, ezüstmetál karámok, laboratóriumnak látszó disznóólak, zavarbaejtő tisztaság, robotok mindenütt. Világcégek színes prospektusai elevenednek meg, csodálatos masinák a ragyogó kék ég alatt, "hatékonyságot" növelő pompás szerkezetek.

De mi van, amikor a kombájn kimegy a képből? Erről kaphatunk másfél órás összefoglalót, zene és szöveg nélkül, csak a természetes zajokat felhasználva, csodálatos felvételeken. Minden tökéletesen működik, szó sincs üzemzavarról. És persze leleplezésről sem, hiszen olyan európai cégek engedték be a kamerát üzemeikbe, amelyek büszkék teljesítményükre, a világszínvonalú minőségre, amit előállítanak.

Csakhogy amit előállítanak, az nem csavar, csatosüveg vagy kötött sapka, hanem élőlény. Zöldség, gyümölcs, hal, szárnyas, emlős. De ugyanúgy bánnak velük, mintha csavarok, csatosüvegek vagy kötött sapkák lennének. Sorozatgyártott csirke és paprika, ritmusra belezett hízó, ütemes vágóhídi trancsír. Ebben a nagyon lassú, nem csak traktorral vontatott filmben semmi más nincs, csak a műveletek, hangsúlyozottan "PR-minőségben". Nem csak az ételtől megy el az étvágyunk.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát. 

Kinek a bűne?

A kormánypárti média azzal igyekszik lejáratni egy Tisza párti önkéntest, hogy korábban pornófilmekben szerepelt. A kampány morális természetű, a nőt bűnösnek és erkölcstelennek állítja be, s persze ezt vetíti rá a pártra is.