Interjú

„Mintha főszereplő lenne”

Sopsits Árpád filmrendező

Film

Hét éve mutatták be utolsó játékfilmjét, azóta csak pályázatokat adott be. Új filmje, a Mellékszereplők minimális költségvetésből készült, jelentős részét egy fotóstáborban rögzítették gyakorlásképp. Erről beszélgettünk.

 

Magyar Narancs: Hogyan indult a Mellékszereplők forgatása?

Sopsits Árpád: Már évek óta vezettem a FotóFalu nevű nyári táborban a filmes csapatot, a feladat általában az volt, hogy minden résztvevő a nulláról csináljon egy filmet. Mivel nagyon rövid idő állt rendelkezésre ehhez, pár évvel ezelőtt úgy döntöttem, hogy magam készítek egy filmet, a tábor lakói pedig a filmkészítés folyamatában vesznek majd részt. Hívtam színészeket, két fiatal operatőrt, és az lett a „tananyag”, hogy a résztvevők valódi filmes tapasztalatokat szerezzenek. Így született egy 36 perces anyag, de úgy éreztük, hogy több van benne.

MN: Már akkor kész forgatókönyvvel dolgoztak?

SÁ: Valamennyire. Írtam vázlatokat, de nem volt teljesen kidolgozva. Ez a munka abban is kivételes volt, hogy együtt született szinte minden. Persze korábbi elképzeléseim is megvalósultak, például úgy választottam ki a színészeket, Farkas Franciskát, Dömök Edinát és Jászberényi Gábort, hogy tudtam róluk, hogy egy adott helyzetben jól tudnak rögtönözni is.

MN: A FotóFalu után hogyan folytatták?

SÁ: Megmutattam az anyagot Maruszki Balázsnak, és onnantól kezdve közösen folytattuk a forgatókönyv kidolgozását. Végül a kész forgatókönyvet egyedi pályázatként nyújtottam be még 2019-ben, és miután megítéltek rá 32,8 millió forintot, azzal indultunk neki. Más forrásokból sikerült még úgy 20 milliót szerezni, vagy­is ennyire minimális összegből forgattuk le a teljes filmet. Ezt azért fontos elmondani, mert nem valamiféle rendezői önkény nyomán lettem én a film producere, forgatókönyvírója és zeneszerzője, hanem pénzügyi okokból is. Az egyik szerepet is én játszom.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.