Mit látunk? - Befejezetlen film

  • - bundula -
  • 2010. október 28.

Film

1954-ben egy kelet-németországi raktárból a varsói gettóról forgatott négy filmtekercsnyi nyersanyag került elő. A birodalmi propagandaminisztérium filmkészítői a dobozokra mindössze annyit írtak: Das Ghetto. A hang nélküli képkockákon éhező, a mindennapi betevőt a szemétből guberáló csont és bőr emberek, zsúfolt utcák láthatók, ahol az emberek közönyösen haladnak el a szanaszét heverő (többnyire gyerek) holttestek mellett. Udvarokon gyűlő hulladékhegyek, mániákusan föl-alá járkáló koldusnő kezében egy pólyással, eldugott lyukakban haldokló emberi roncsok, a húsbolt kirakatát bámuló kolduskölykök, a boltba belépő, róluk tudomást sem vevő jól öltözött hölgy - és a békeidők gondtalanságát idéző belső felvételek egy étteremről, ahol elégedett gettólakók olvasgatnak és szürcsölik kávéjukat, családi lakoma, színházi előadás, napfürdőzés egy elkerített telken. (Varsóban csaknem félmillió embert zsúfoltak össze egy háromméteres fallal elkerített, 307 hektáros városrészben.)

1954-ben egy kelet-németországi raktárból a varsói gettóról forgatott négy filmtekercsnyi nyersanyag került elő. A birodalmi propagandaminisztérium filmkészítői a dobozokra mindössze annyit írtak: Das Ghetto. A hang nélküli képkockákon éhező, a mindennapi betevőt a szemétből guberáló csont és bőr emberek, zsúfolt utcák láthatók, ahol az emberek közönyösen haladnak el a szanaszét heverő (többnyire gyerek) holttestek mellett. Udvarokon gyűlő hulladékhegyek, mániákusan föl-alá járkáló koldusnő kezében egy pólyással, eldugott lyukakban haldokló emberi roncsok, a húsbolt kirakatát bámuló kolduskölykök, a boltba belépő, róluk tudomást sem vevő jól öltözött hölgy - és a békeidők gondtalanságát idéző belső felvételek egy étteremről, ahol elégedett gettólakók olvasgatnak és szürcsölik kávéjukat, családi lakoma, színházi előadás, napfürdőzés egy elkerített telken. (Varsóban csaknem félmillió embert zsúfoltak össze egy háromméteres fallal elkerített, 307 hektáros városrészben.)

1998-ban egy amerikai katonai bázisról előkerült az ötödik gettós tekercs - az előző négyről felhasznált részek összevágott verziója, amiből egyértelműen kitűnik számos jelenet megrendezettsége. "Soha nem tudtam meg, milyen célból forgattuk a filmet. De tökéletesen világos volt a számomra, hogy propagandaanyagnak szánták, főleg, hogy nekünk a gazdag és a szegény zsidók közötti végletes különbségekre kellett fókuszálni" - mondja 2010-ben a gettóban forgató nácik ma is élő egykori kameramanja, Willy Wist.

A felvételeket 1942 májusában (két hónappal a treblinkai deportálások megkezdése előtt) készítették, de kész anyaggá sohasem rakták össze. Az utólagos rekonstrukció alapján nyilvánvaló, hogy a gettóéletet, valamint a "zsidó karaktert" manipulatívan prezentáló "dokumentumfilm" előkészületeként dolgoztak Varsóban a német filmesek.

Yael Hersonski rendező munkája akkurátusan mutatja föl a manipulációs technikákat, de filmje jóval több puszta leleplezésnél. Az 1942-es felvételeket néző egykori túlélők (négy nő és egy férfi) arcát pásztázó kamera, a vele készült interjú alatt az emlékezetét "viszszanyerő" Wist reakciói egyaránt arra utalnak, hogy hat évtized múltán a nyersanyag az alkotói szándéktól független jelentést hordoz. A valóság áttör az irányított látványon, s a négytekercsnyi fölvétel - amelyet a gettólakók (elsősorban is a Zsidó Tanács vezetője, Adam Czerniakow) naplóiból és a birodalmi komisszár, Heinz Auerswald jelentéseiből felolvasott szövegrészletek helyeznek el térben és időben - így lesz az ép ésszel alig fölfogható szenvedéstörténet mementója.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.