A színhely Lódz, a második legnépesebb lengyel város, amelynek szorgos temetkezési vállalkozói elvadult harcot folytatnak egymással a parcellapiac újrafelosztásáért - és az állami temetkezési segélyek lenyúlásáért. A sztori felgöngyölítése egy varsói újságírónő érdeme: Monika Sieradzka az amúgy nemzetközi gárda által elkészített film (a két rendező: Richard Solarz és Fredrik von Krusenstjerna) narrátora és egyben riportere. A kibontakozó sztori egyszerre gusztustalan, groteszk és a maga valószínűtlenségében is hihető: a zömmel személyükben is a "túloldalról" érkezett temetkezési vállalkozók gyakorlatilag fejpénzt fizetnek a mentősöknek, ha a kórház helyett közvetlenül a ravatalozóba szállítják a friss tetemeket. Mivel az ilyen fuvarok igencsak nyereségesek, s egyre erősödik a kereslet a halottak iránt, a mentősök és néhány orvos minden mocskos trükköt bevet azért, hogy a holtak száma gyarapodjék: egy kis késéstől kezdve az újraélesztés hanyagolásán át egészen a tevőleges gyilkosságig - az egyik mentős egymaga majd tucatnyi beteget segít át a másvilágra egy Pavulon nevű szer segítségével. A film jelentős része tárgyalóteremben játszódik - néha dramatikus felhangoktól sem mentesen bontakoznak ki a történet szálai (s bizony néha alig hisszük el, hogy nem profi színészek játsszák a szerepeket). A Necrobusiness igazi főszereplője azonban a helyi erős ember, a temetkezési mogul Witold (Witek) Skrzydlewski: a történet minden eleme róla szól, az ő kezében futnak össze a szálak - de semmit sem tudnak (akarnak) rábizonyítani. Egyszerre van otthon a városi tanácsban, a lódzi püspöki hivatalban, a helyi labdarúgócsapat elnökségében vagy a salakmotorpályán - s mikor már kezdene szorulni a nyaka körül a hurok, közbejön egy nagy történelmi temetés: meghal II. János Pál pápa, és a ravatalozók ura rögvest Rómában terem, hogy mintegy szakmai gyakorlat gyanánt ott várja ki, míg elül a feje fölül a vihar. A Holt lelkek ügyesen egyesíti a sztenderd beszélő fejeket alkalmazó doksi és a tárgyalótermi dráma műfaját, ráadásul magában hordoz egy nagy adag, egyszerre elborzasztó és szórakoztató kelet-európai íz- és aromakontingenst, amit csak mi, őslakók tudunk igazán értékelni. Kérjük önöket is, hogy tegyenek egy utazást a mocskos vonatok, a ronda pulóverek és a még ocsmányabb bőrkabátok világába - meglehet, nem is kell oly messzire utazniuk.
Figyelmébe ajánljuk
Dal a korbácsolásról
„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyermekig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”
Sötét és szenvedélyes séta
Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.
Egymásra rajzolt képek
A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.
Komfortos magány
- Pálos György
A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.
Orbán "békéje" gyakorlatilag ugyanaz lenne, mint a sutba dobott amerikai béketerv
Egy adalék a Fidesz működéséhez: a képviselőjelöltek kiválasztását egyedül Orbán végzi
„Legalább két generáció kell”
„Nem lehet szó kapitulációról”
Nem tartják elfogadhatónak Trump eredeti béketervét azok az ukrán veteránok, akik rövid látogatást tettek Budapesten. De ez csak egy dolog és egy probléma, mert a háború mellett ott az élet is, ami sokkal bonyolultabb.
A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend
„Hadd legyen már véleményem!”
Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

