Mit visznek Witeknek? - Holt lelkek

  • - barotányi -
  • 2009. október 29.

Film

A színhely Lódz, a második legnépesebb lengyel város, amelynek szorgos temetkezési vállalkozói elvadult harcot folytatnak egymással a parcellapiac újrafelosztásáért - és az állami temetkezési segélyek lenyúlásáért. A sztori felgöngyölítése egy varsói újságírónő érdeme: Monika Sieradzka az amúgy nemzetközi gárda által elkészített film (a két rendező: Richard Solarz és Fredrik von Krusenstjerna) narrátora és egyben riportere. A kibontakozó sztori egyszerre gusztustalan, groteszk és a maga valószínűtlenségében is hihető: a zömmel személyükben is a "túloldalról" érkezett temetkezési vállalkozók gyakorlatilag fejpénzt fizetnek a mentősöknek, ha a kórház helyett közvetlenül a ravatalozóba szállítják a friss tetemeket. Mivel az ilyen fuvarok igencsak nyereségesek, s egyre erősödik a kereslet a halottak iránt, a mentősök és néhány orvos minden mocskos trükköt bevet azért, hogy a holtak száma gyarapodjék:

A színhely Lódz, a második legnépesebb lengyel város, amelynek szorgos temetkezési vállalkozói elvadult harcot folytatnak egymással a parcellapiac újrafelosztásáért - és az állami temetkezési segélyek lenyúlásáért. A sztori felgöngyölítése egy varsói újságírónő érdeme: Monika Sieradzka az amúgy nemzetközi gárda által elkészített film (a két rendező: Richard Solarz és Fredrik von Krusenstjerna) narrátora és egyben riportere. A kibontakozó sztori egyszerre gusztustalan, groteszk és a maga valószínűtlenségében is hihető: a zömmel személyükben is a "túloldalról" érkezett temetkezési vállalkozók gyakorlatilag fejpénzt fizetnek a mentősöknek, ha a kórház helyett közvetlenül a ravatalozóba szállítják a friss tetemeket. Mivel az ilyen fuvarok igencsak nyereségesek, s egyre erősödik a kereslet a halottak iránt, a mentősök és néhány orvos minden mocskos trükköt bevet azért, hogy a holtak száma gyarapodjék: egy kis késéstől kezdve az újraélesztés hanyagolásán át egészen a tevőleges gyilkosságig - az egyik mentős egymaga majd tucatnyi beteget segít át a másvilágra egy Pavulon nevű szer segítségével. A film jelentős része tárgyalóteremben játszódik - néha dramatikus felhangoktól sem mentesen bontakoznak ki a történet szálai (s bizony néha alig hisszük el, hogy nem profi színészek játsszák a szerepeket). A Necrobusiness igazi főszereplője azonban a helyi erős ember, a temetkezési mogul Witold (Witek) Skrzydlewski: a történet minden eleme róla szól, az ő kezében futnak össze a szálak - de semmit sem tudnak (akarnak) rábizonyítani. Egyszerre van otthon a városi tanácsban, a lódzi püspöki hivatalban, a helyi labdarúgócsapat elnökségében vagy a salakmotorpályán - s mikor már kezdene szorulni a nyaka körül a hurok, közbejön egy nagy történelmi temetés: meghal II. János Pál pápa, és a ravatalozók ura rögvest Rómában terem, hogy mintegy szakmai gyakorlat gyanánt ott várja ki, míg elül a feje fölül a vihar. A Holt lelkek ügyesen egyesíti a sztenderd beszélő fejeket alkalmazó doksi és a tárgyalótermi dráma műfaját, ráadásul magában hordoz egy nagy adag, egyszerre elborzasztó és szórakoztató kelet-európai íz- és aromakontingenst, amit csak mi, őslakók tudunk igazán értékelni. Kérjük önöket is, hogy tegyenek egy utazást a mocskos vonatok, a ronda pulóverek és a még ocsmányabb bőrkabátok világába - meglehet, nem is kell oly messzire utazniuk.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.