A színhely Lódz, a második legnépesebb lengyel város, amelynek szorgos temetkezési vállalkozói elvadult harcot folytatnak egymással a parcellapiac újrafelosztásáért - és az állami temetkezési segélyek lenyúlásáért. A sztori felgöngyölítése egy varsói újságírónő érdeme: Monika Sieradzka az amúgy nemzetközi gárda által elkészített film (a két rendező: Richard Solarz és Fredrik von Krusenstjerna) narrátora és egyben riportere. A kibontakozó sztori egyszerre gusztustalan, groteszk és a maga valószínűtlenségében is hihető: a zömmel személyükben is a "túloldalról" érkezett temetkezési vállalkozók gyakorlatilag fejpénzt fizetnek a mentősöknek, ha a kórház helyett közvetlenül a ravatalozóba szállítják a friss tetemeket. Mivel az ilyen fuvarok igencsak nyereségesek, s egyre erősödik a kereslet a halottak iránt, a mentősök és néhány orvos minden mocskos trükköt bevet azért, hogy a holtak száma gyarapodjék: egy kis késéstől kezdve az újraélesztés hanyagolásán át egészen a tevőleges gyilkosságig - az egyik mentős egymaga majd tucatnyi beteget segít át a másvilágra egy Pavulon nevű szer segítségével. A film jelentős része tárgyalóteremben játszódik - néha dramatikus felhangoktól sem mentesen bontakoznak ki a történet szálai (s bizony néha alig hisszük el, hogy nem profi színészek játsszák a szerepeket). A Necrobusiness igazi főszereplője azonban a helyi erős ember, a temetkezési mogul Witold (Witek) Skrzydlewski: a történet minden eleme róla szól, az ő kezében futnak össze a szálak - de semmit sem tudnak (akarnak) rábizonyítani. Egyszerre van otthon a városi tanácsban, a lódzi püspöki hivatalban, a helyi labdarúgócsapat elnökségében vagy a salakmotorpályán - s mikor már kezdene szorulni a nyaka körül a hurok, közbejön egy nagy történelmi temetés: meghal II. János Pál pápa, és a ravatalozók ura rögvest Rómában terem, hogy mintegy szakmai gyakorlat gyanánt ott várja ki, míg elül a feje fölül a vihar. A Holt lelkek ügyesen egyesíti a sztenderd beszélő fejeket alkalmazó doksi és a tárgyalótermi dráma műfaját, ráadásul magában hordoz egy nagy adag, egyszerre elborzasztó és szórakoztató kelet-európai íz- és aromakontingenst, amit csak mi, őslakók tudunk igazán értékelni. Kérjük önöket is, hogy tegyenek egy utazást a mocskos vonatok, a ronda pulóverek és a még ocsmányabb bőrkabátok világába - meglehet, nem is kell oly messzire utazniuk.
Figyelmébe ajánljuk
2045: Ukrajna csatlakozik az EU-hoz, Európa nemzetközi nagyhatalommá válik
Képzeljük el, hogy 2045-ben Ukrajna elfoglalja helyét az addigra jelentősen átalakult Európa közösségében, és az Európai Unió teljes jogú tagja lesz. Szerzőnk innen visszatekintve meséli el, 2025-től hogy jutottunk idáig. Egy elvben lehetséges, és főleg Európa számára meglehetősen optimista forgatókönyv.
Óriási siker Szlovákiában a 90-es évek hírhedt maffiafőnökéról szóló film második része
Mikuláš Černák történetének első epizódja, a Miki után a folytatás is megtölti a mozikat: a Černák minden idők legsikeresebb filmje lett északi szomszédunknál.
A felcsúti gyerek lehetetlen küldetése
Kitalálta a Belügyminisztérium: lehet kötelező az is, ami önkéntes
A tanodák – ahová önként mennek a gyerekek – szeptembertől kötelesek megadott számú középiskolás fejlesztőfoglalkozását is végezni.
A számok csapdája - benyújtották a 2026-os költségvetési törvényt
Eddig is jó volt minden, de most már aztán végképp az lesz – hirdeti a 2026-os költségvetés tervezete. Családok, nyugdíjasok, harcba! De nem úgy, mert békét hirdetünk, amúgy kövér védelmi kiadással.
Robert F. Prevost személyében először választottak amerikai pápát
Mindent Gyurcsány sem bír ki
Nulladik fázis, avagy kimondani végre, hogy mi veszélyezteti a magyarok biztonságát
Hurrá, itt a gyár!
Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.
Profán papnők
Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügynökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.
Goebbels nélkül Hitler nem tudta volna elhitetni, hogy a német nép őt választotta vezérének
Viszonyítási pontok
Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.