Film

Szerelem, örökség, portugál

Film

Van valami a francia filmekben, ami már az első kockától oly jellegzetesen "francia filmes", hogy például a közhelyessége sem zavaró túlságosan.

Alves könnyű nyári filmje éppen ez a kategória, nem kell mélylélektant várni, éppen elég az ügyes helyzetkomikum (ami szerencsére a felhőtelen színészi játék, a kellemes vizualitás és a nett vágások segedelmével meg is adatik). Már maga az alaptörténet is oly mesés: volt egyszer két igazi kisember, egy Párizsba települt portugál házaspár (Maria és José, hát persze), akiknek egyszer csak nyakukba szakad az örökölt vagyon: villa, borászat, jól menő üzlet... Persze semmi nem ilyen egyszerű, a hőn óhajtott "édes élet" megszerzéséhez vissza kellene települniük a kies Portugáliába. Bármilyen egyértelműnek tűnik is a választás (hiszen gazdag borásznak bizonyára jobb lenni, mint művezetőnek, gondnok asszonynak és bevándorlónak a pökhendi párizsiak közt), mégis adódnak meggondolnivalók. Az még hagyján, ha a barátok és munkaadók is ragaszkodnak az emberhez, de ott van még két Párizshoz nőtt, már nem is portugál, hanem szinte francia gyerek, akik közül az egyik ráadásul férjhez menne a nagyfőnök fiához. A társadalmi rétegek persze senkit nem választhatnak el, de azért a két osztály találkozása és a szülők összeeresztése mindig derűt fakaszt. Egyszóval nehéz a döntés, és ez, bármily banális is az előadás, mégis valós karaktereket és életszagú problémákat hoz a történetbe.

Alves meséje tipikus egynyári növény, kitelepülni vágyóknak vagy már betelepülteknek kifejezetten ajánlott.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.