Film

Szerelem, örökség, portugál

Film

Van valami a francia filmekben, ami már az első kockától oly jellegzetesen "francia filmes", hogy például a közhelyessége sem zavaró túlságosan.

Alves könnyű nyári filmje éppen ez a kategória, nem kell mélylélektant várni, éppen elég az ügyes helyzetkomikum (ami szerencsére a felhőtelen színészi játék, a kellemes vizualitás és a nett vágások segedelmével meg is adatik). Már maga az alaptörténet is oly mesés: volt egyszer két igazi kisember, egy Párizsba települt portugál házaspár (Maria és José, hát persze), akiknek egyszer csak nyakukba szakad az örökölt vagyon: villa, borászat, jól menő üzlet... Persze semmi nem ilyen egyszerű, a hőn óhajtott "édes élet" megszerzéséhez vissza kellene települniük a kies Portugáliába. Bármilyen egyértelműnek tűnik is a választás (hiszen gazdag borásznak bizonyára jobb lenni, mint művezetőnek, gondnok asszonynak és bevándorlónak a pökhendi párizsiak közt), mégis adódnak meggondolnivalók. Az még hagyján, ha a barátok és munkaadók is ragaszkodnak az emberhez, de ott van még két Párizshoz nőtt, már nem is portugál, hanem szinte francia gyerek, akik közül az egyik ráadásul férjhez menne a nagyfőnök fiához. A társadalmi rétegek persze senkit nem választhatnak el, de azért a két osztály találkozása és a szülők összeeresztése mindig derűt fakaszt. Egyszóval nehéz a döntés, és ez, bármily banális is az előadás, mégis valós karaktereket és életszagú problémákat hoz a történetbe.

Alves meséje tipikus egynyári növény, kitelepülni vágyóknak vagy már betelepülteknek kifejezetten ajánlott.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.