VERZIÓ

Egy német sors

  • - barotányi -
  • 2016. november 11.

Film

A ma 105 éves Brunhilda Pomsel gyors-és gépíró titkárnőként dolgozott Joseph Goebbels náci propagandaminiszter alatt, a vele készült dokumentumfilm is látható a Verzión.

Brunhilde Pomsel idén ülte meg a 105. születésnapját, élettörténete a 20. századi német történelem valóságos keresztmetszetét nyújtja; született berliniként egyszerre dolgozott egy biztosítási ügyekkel foglalkozó zsidó ügyvédnek és egy memoárjait diktáló ősnácinak, 1933-tól a német birodalmi rádió hírosztályán talált állást, 1942-től pedig Joseph Goebbels propagandaminiszter hivatalában tűnt fel mint titkárnő, gyors- és gépírónő. A magát apolitikusnak valló hivatali dolgozó természetesen maga is NSDAP-tag lesz, amikor a náci rezsim egyik legfőbb korifeusa mellett dolgozik – a filmben is aprólékosan idézi fel néhai főnöke egyszerre elbűvölő és sátáni természetét, illetve archív felvételekkel is alátámasztott színészi/szónoki tehetségét. A három osztrák és egy német filmkészítő közös dokumentumfilmje a néhai titkárnő vívódásairól és kései szembesüléséről szól – a szokatlanul hosszú életút végén a sors legalább megadta neki a lehetőséget, hogy felgombolyítsa saját történetének fonalát. Az Egy német sors nem könnyű néznivaló – több szempontból sem. A szigorúan fekete-fehér képeken az idő varrta ráncok csak még kontúrosabbak lesznek, a sötét és világos képmezők szinte bántóan kontrasztosak, amihez sajátos ellenpontot nyújt Pomsel korát meghazudtolóan eleven tekintete és szellemi frissessége.

De a film leginkább a kényelmetlen tanulsága révén büntet: az embertelen, de hideg precizitással és a civilizáció látszólagos keretei között működő diktatúrákban az egyén lépésről lépésre csúszik bele egyre vállalhatatlanabb, de mindig jól kimagyarázható szerepekbe.

A filmet november 11-én vetítik a Toldi moziban,a 18 órakor kezdődő előadás után beszélgetés a film rendezőivel.

Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál, 2016. november 8–13., Budapest

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.