Napos oldal

  • - kg -
  • 2013. február 10.

Film

Woody Allen: Az almalé fantasztikus Darvonnal! Diane Keaton: Próbáltad már a Libriumot paradicsomlével? W. A.: Még személyesen nem, de egy neurotikus ismerősöm azt mondta, hogy hihetetlen jók együtt!

Valami hasonló David O. Russell filmjében is elhangzik, s máris megvan a vígjátéki folytonosság a hetvenes és a kétezres évek neurotikusai között. Russell azonban a komikum kevésbé direkt formáit kedveli, mint Allen egykoron; az ő neurotikusai nem a szellemes manhattani neurotikus elit tagjai, hanem egyszerű külvárosi népek, akik úgy sétálnak bele egy-egy komikus helyzetbe, például egy "ki milyen antidepresz-szánst szed" jellegű párbeszédbe, hogy nincsenek beavatva a poénba. Russell abból az iskolából való, ahol első a veranda (+/-előkert) valósága, s csak ha ez megvan, akkor választ magának a szerző műfajt. A választott irány múltkor egy bokszfilm volt (A harcos), most meg a romantikus komédia, ám még számtalan kijárat kínálkozik a nappaliból - azon se lennénk meglepve, ha Russell következő filmje egy külvárosi valóságba ágyazott tengeralattjárós thriller volna. Addig is Bradley Cooper és Jennifer Lawrence mint két kertvárosi neurotikus kerülgeti egymást, miközben nemcsak az ő, de egy sor más háttéralak rigolyáit is megismerhetjük, például a De Niro által denirósan alakított apafigura sportfogadási bogarait. A Napos oldal ékes bizonysága annak, hogy ami tegnap még független volt, az ma az új kommersz. De az okoskodást félretéve: a tudomány jelen állása szerint ez a maximum, ami egy olyan leharcolt műfajból, mint a rom-kom, kihozható.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.