VERZIÓ 19

Eső után, Odakint, Északi sodrás, Egy újságíró meggyilkolása

  • Narancs
  • 2022. november 2.

Film

Négy filmajánló a 19. Verzió fesztiválról – 1. rész

Eső után Az élet körforgásának talán legszemléletesebb szimbóluma a víz, amely hol éltető esőként, hol pusztító áradásként jelenik meg. Minél messzebbről nézzük, annál lenyűgözőbb, mindaddig, amíg közel nem hajol.

A 2008-ban Szecsuánt megrázó földrengés több ezer szülőt hagyott – az egygyermek-politika miatt – gyermektelenül. S ami tragédia egy család életében, az az élet egyetlen reménye több száz állami gondozásban lévő gyereknek, akik csak így találhatnak otthonra. S ami esély az egyik szülőnek, hogy másodjára mindent jobban csináljon, az maga a pokol egy másiknak, aki nem leli halott lányát a fia tekintetében.

Jian Fan filmje, mint a legtöbb ázsiai alkotás, tartogat néhány furcsaságot az európai szem számára. Bár nyilván ez számos tényező függvénye, mégis szembeötlő, mennyire más viszonyt ápolnak az individualizmussal, mint a nyugati országokban. A „te a nővéred éle­tének folytatása vagy” mint tételmondat (amely gondolat a nyugati emberben is biztosan megfogalmazódna, mégis valószínűleg tartózkodna a kijelentésétől), nem csak az említett körforgást emeli spirituális szintre, de az összes résztvevő szenvedését is fixálja. A szülőét, aki újonnan érkező gyerekével nem tudja betömni az elhunyt hagyta űrt, és a kicsiét is, aki sosem érhet fel egy olyan szentképhez, amelynek nem adott elég időt az élet a megkopáshoz. Noha a felfogás különbözik, hogy cseppként vagy tengerként értelmezzük-e az emberéletet, a gyász nyelve egyetemes, így az átélhetőségéből mit sem veszít a film. (Rudas Dóra)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.