VERZIÓ 19

Eső után, Odakint, Északi sodrás, Egy újságíró meggyilkolása

  • Narancs
  • 2022. november 2.

Film

Négy filmajánló a 19. Verzió fesztiválról – 1. rész

Eső után Az élet körforgásának talán legszemléletesebb szimbóluma a víz, amely hol éltető esőként, hol pusztító áradásként jelenik meg. Minél messzebbről nézzük, annál lenyűgözőbb, mindaddig, amíg közel nem hajol.

A 2008-ban Szecsuánt megrázó földrengés több ezer szülőt hagyott – az egygyermek-politika miatt – gyermektelenül. S ami tragédia egy család életében, az az élet egyetlen reménye több száz állami gondozásban lévő gyereknek, akik csak így találhatnak otthonra. S ami esély az egyik szülőnek, hogy másodjára mindent jobban csináljon, az maga a pokol egy másiknak, aki nem leli halott lányát a fia tekintetében.

Jian Fan filmje, mint a legtöbb ázsiai alkotás, tartogat néhány furcsaságot az európai szem számára. Bár nyilván ez számos tényező függvénye, mégis szembeötlő, mennyire más viszonyt ápolnak az individualizmussal, mint a nyugati országokban. A „te a nővéred éle­tének folytatása vagy” mint tételmondat (amely gondolat a nyugati emberben is biztosan megfogalmazódna, mégis valószínűleg tartózkodna a kijelentésétől), nem csak az említett körforgást emeli spirituális szintre, de az összes résztvevő szenvedését is fixálja. A szülőét, aki újonnan érkező gyerekével nem tudja betömni az elhunyt hagyta űrt, és a kicsiét is, aki sosem érhet fel egy olyan szentképhez, amelynek nem adott elég időt az élet a megkopáshoz. Noha a felfogás különbözik, hogy cseppként vagy tengerként értelmezzük-e az emberéletet, a gyász nyelve egyetemes, így az átélhetőségéből mit sem veszít a film. (Rudas Dóra)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.