VERZIÓ 19

Eső után, Odakint, Északi sodrás, Egy újságíró meggyilkolása

  • Narancs
  • 2022. november 2.

Film

Négy filmajánló a 19. Verzió fesztiválról – 1. rész

Eső után Az élet körforgásának talán legszemléletesebb szimbóluma a víz, amely hol éltető esőként, hol pusztító áradásként jelenik meg. Minél messzebbről nézzük, annál lenyűgözőbb, mindaddig, amíg közel nem hajol.

A 2008-ban Szecsuánt megrázó földrengés több ezer szülőt hagyott – az egygyermek-politika miatt – gyermektelenül. S ami tragédia egy család életében, az az élet egyetlen reménye több száz állami gondozásban lévő gyereknek, akik csak így találhatnak otthonra. S ami esély az egyik szülőnek, hogy másodjára mindent jobban csináljon, az maga a pokol egy másiknak, aki nem leli halott lányát a fia tekintetében.

Jian Fan filmje, mint a legtöbb ázsiai alkotás, tartogat néhány furcsaságot az európai szem számára. Bár nyilván ez számos tényező függvénye, mégis szembeötlő, mennyire más viszonyt ápolnak az individualizmussal, mint a nyugati országokban. A „te a nővéred éle­tének folytatása vagy” mint tételmondat (amely gondolat a nyugati emberben is biztosan megfogalmazódna, mégis valószínűleg tartózkodna a kijelentésétől), nem csak az említett körforgást emeli spirituális szintre, de az összes résztvevő szenvedését is fixálja. A szülőét, aki újonnan érkező gyerekével nem tudja betömni az elhunyt hagyta űrt, és a kicsiét is, aki sosem érhet fel egy olyan szentképhez, amelynek nem adott elég időt az élet a megkopáshoz. Noha a felfogás különbözik, hogy cseppként vagy tengerként értelmezzük-e az emberéletet, a gyász nyelve egyetemes, így az átélhetőségéből mit sem veszít a film. (Rudas Dóra)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.