Szent György lelövi a sárkányt

  • 2011. december 21.

Film

Vajon miért van az, hogy az emberi létezésről - születésről, szerelemről, halálról -, annak hétköznapi vagy épp transzcendens aspektusairól az egyszerűen kivitelezett, mértéktartó filmek képesek a legtöbbet elmondani, míg a pénzügyi áldozatot nem kímélő, pazar kiállítású, történetük hátteréül gyakran világtörténelminek nevezett folyamatokat megjelenítő mozgóképek esetében a csüggedő néző leginkább érdektelen, unalmas és közhelyes állításokat kénytelen befogadni?

Srdan Dragojevic filmje a két Balkán- és az első világháborút rajzolja fel egy amúgy nem nagyon eredeti szerelmiháromszög-történet hátteréül. Hősei: két katona bajtárs és közös szerelmük, aki előbb az egyik menyasszonya, majd a másik felesége, aztán ismét az egyik szeretője lesz. Aztán valamennyien a fronton találják magukat, körülöttük hullák és pusztulás, az asszony egyszerre veszíti el mindkét férfit az életéből, ám már várandós egy harmadikkal...

 

És közben első osztályúan kivitelezett kamera- és statisztériamozgatás, hiteles és gazdag tárgyi világ, tökéletes környezetfestés, a legkisebb mellékszereplőnek is biztosított ária, Herzoghoz vagy Coppolához méltó kiállítás. Csak éppen a képiség nem jelent egyúttal képességet is. Képességet összefüggések láttatására, a néző felismerésekhez segítésére. Itt a magánügy bizony magánügy marad, a háború meg háború. Talán azért is kell annyiszor a sosem létezett védőszentet emlegetni, hátha majd eszünkbe jut róla valami képzettársítás, amit maga a film nem tudott létrehozni.

 

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."