Szent György lelövi a sárkányt

  • 2011. december 21.

Film

Vajon miért van az, hogy az emberi létezésről - születésről, szerelemről, halálról -, annak hétköznapi vagy épp transzcendens aspektusairól az egyszerűen kivitelezett, mértéktartó filmek képesek a legtöbbet elmondani, míg a pénzügyi áldozatot nem kímélő, pazar kiállítású, történetük hátteréül gyakran világtörténelminek nevezett folyamatokat megjelenítő mozgóképek esetében a csüggedő néző leginkább érdektelen, unalmas és közhelyes állításokat kénytelen befogadni?

Srdan Dragojevic filmje a két Balkán- és az első világháborút rajzolja fel egy amúgy nem nagyon eredeti szerelmiháromszög-történet hátteréül. Hősei: két katona bajtárs és közös szerelmük, aki előbb az egyik menyasszonya, majd a másik felesége, aztán ismét az egyik szeretője lesz. Aztán valamennyien a fronton találják magukat, körülöttük hullák és pusztulás, az asszony egyszerre veszíti el mindkét férfit az életéből, ám már várandós egy harmadikkal...

 

És közben első osztályúan kivitelezett kamera- és statisztériamozgatás, hiteles és gazdag tárgyi világ, tökéletes környezetfestés, a legkisebb mellékszereplőnek is biztosított ária, Herzoghoz vagy Coppolához méltó kiállítás. Csak éppen a képiség nem jelent egyúttal képességet is. Képességet összefüggések láttatására, a néző felismerésekhez segítésére. Itt a magánügy bizony magánügy marad, a háború meg háború. Talán azért is kell annyiszor a sosem létezett védőszentet emlegetni, hátha majd eszünkbe jut róla valami képzettársítás, amit maga a film nem tudott létrehozni.

 

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

A falu bolondjai

Hadházy Ákos második videón is dokumentált parlamenti találkozása Orbán Viktorral pontosan úgy sikerült, mint az előző, mintha az a több mint két esztendő el sem illant volna, mintha még mindig 2023 júniusa lenne.

A mártír

„Ki ölte meg Charlie Kirköt?” – ezt énekelhetné valamelyik NER-kompatibilis polbeat együttes, ha volnának olyanok.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.