Szent György lelövi a sárkányt

  • 2011. december 21.

Film

Vajon miért van az, hogy az emberi létezésről - születésről, szerelemről, halálról -, annak hétköznapi vagy épp transzcendens aspektusairól az egyszerűen kivitelezett, mértéktartó filmek képesek a legtöbbet elmondani, míg a pénzügyi áldozatot nem kímélő, pazar kiállítású, történetük hátteréül gyakran világtörténelminek nevezett folyamatokat megjelenítő mozgóképek esetében a csüggedő néző leginkább érdektelen, unalmas és közhelyes állításokat kénytelen befogadni?

Srdan Dragojevic filmje a két Balkán- és az első világháborút rajzolja fel egy amúgy nem nagyon eredeti szerelmiháromszög-történet hátteréül. Hősei: két katona bajtárs és közös szerelmük, aki előbb az egyik menyasszonya, majd a másik felesége, aztán ismét az egyik szeretője lesz. Aztán valamennyien a fronton találják magukat, körülöttük hullák és pusztulás, az asszony egyszerre veszíti el mindkét férfit az életéből, ám már várandós egy harmadikkal...

 

És közben első osztályúan kivitelezett kamera- és statisztériamozgatás, hiteles és gazdag tárgyi világ, tökéletes környezetfestés, a legkisebb mellékszereplőnek is biztosított ária, Herzoghoz vagy Coppolához méltó kiállítás. Csak éppen a képiség nem jelent egyúttal képességet is. Képességet összefüggések láttatására, a néző felismerésekhez segítésére. Itt a magánügy bizony magánügy marad, a háború meg háború. Talán azért is kell annyiszor a sosem létezett védőszentet emlegetni, hátha majd eszünkbe jut róla valami képzettársítás, amit maga a film nem tudott létrehozni.

 

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)