tévésmaci

Szamarak 2: mulató az árnyas fák alatt

  • tévésmaci
  • 2024. február 14.

Film

Amikor Sztupa és Troché megtudták, hogy Leonardo da Vinci nem is akkor élt, csak Ómafa merte megkérdezni, hogy „mikor akkor”, a többiek komoran hallgattak, próbáltak úgy tenni, mintha ott sem lennének.

Ómafa a kérdés után valami olyasmit érzett, hogy „most, ha gyerekek lennénk, biztos jól megkergetnének”, de azért továbbra is kérdőn nézett Sztupára és Trochéra. Ám Sztupa tekintetében a sistergő harag gyorsan átfordult valamiféle merengésbe, Ómafa – jelentős megkönnyebbülésére – például azt olvasta ki a mélybarna szempárból, hogy „hátha nem is olyan hülye ez a kérdés, s ha nem akkor, akkor tényleg, mikor, csak nem most”. Erre lehetett következtetni abból is, ahogy Sztupa megbökte Troché vállát, mintha azt mondaná neki, hogy „gyerünk, induljunk”. S indultak is, Ómafa már szinte a hátuknak kiabálta gyakorlatilag minden szava után felkiáltójelet téve, hogy „ha nem akkor, akkor csakis most, most, Sztupa, Troché, most”. A többiek lassan ocsúdni kezdtek a komorságukból, Kese felvihogott, de ő folyton nevetett, olyan mosolya volt, mint a fiatal Belmondónak. Sztupa és Troché közben kiértek az utcára, s mire a többiek utánuk tolultak, már nem is voltak sehol. Egyszerűen eltűntek az esőben, elindultak megkeresni Leonardo da Vincit. A többiek egy darabig tanácstalanul ácsorogtak a kapuban, tanakodván, hogy vajon jobbra indultak-e vagy balra, lefelé az alszegnek vagy fölfelé a főszegnek, aztán négyfelé váltak, s minden irányba elindult valaki, mert „segítségre lesz szükségük”. Ómafa ottmaradt az iskolában. Talán kellett is neki ez a kortynyi egyedüllét ahhoz, hogy belényilalljon a hirtelen nagyon furcsának érzett kérdés: „a faszt akarnak ezek Leonardo da Vincitől”. De Sztupa és Troché, mint általában mindig, most is pontosan tudták, hogy mit akarnak. Először is megtalálni, aztán majd mindent szép sorjában, ezért az eső sem zavarta őket, pedig Trochénak volt egy vadonatúj ún. esőkalapja, valami impregnált anyagból, lekonyuló karimával körben, hogy lecsorogjon rajta az esővíz, most hozta nyugatról. Kicsit sajnálta, hogy otthon hagyta, de reggel még jó idő volt. Az pedig meg sem fordult a fejében, hogy valami olyat kérdezzen, hogy „Sztupa, esetleg nem mehetnénk haza a kalapomért, vagy csak én”. Különben is szerette az esőt, harmadik típusú találkozás az anyatermészettel. De jobb is, hogy nem ment haza, mert hamarosan megtalálták Leonardo da Vincit. Volt nagy öröm és meglepetés. A meglepetés elsősorban annak szólt, hogy Leonardo da Vinci nagyon kicsike volt, és nagyon-nagyon részeg. Ilyen pöttöm Leonardo da Vincit még nem látott a világ! Meglehet, még ennyire ittast sem. Énekelt és kötekedett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”