Interjú

„Ő csak fülelt”

Paula Kahumbu etológus-természetvédő  

Film

Az elefántok titkai című négyrészes dokumentumsorozat élőhelyeik szerint mutatja be az elefántokat. Interjúalanyunk a Wildlife Direct vezetője, az egyik legismertebb afrikai természetvédő, aki több mint harminc éve foglalkozik az állatokkal, a sorozat elkészítésében pedig íróként és műsorvezetőként is részt vett. A klímaváltozásról, Attenborough-ról és persze az elefántokról kérdeztük őt.

Magyar Narancs: Az elefántokat mindenki ismeri, minden gyerek tudja, hogyan néznek ki, a viselkedésük mégis kész rejtély, a laikusok az egyes fajtákat is nehezen tudják megkülönböztetni. De mit jelentenek a maga számára?

Paula Kahumbu: Legyen szó afrikai vagy ázsiai elefántokról, mind az állatok azon ősi családjába tartoznak, amelyek az emberekkel együtt fejlődtek – rokon lelkek vagyunk. S remek lehetőséget nyújtanak arra, hogy felkeltsék az emberek érdeklődését a természet iránt. Elég csak rájuk nézni, máris a hatásuk alá kerülünk. Nincs még egy ilyen teremtmény. Rendkívül érzékeny az észlelésük, hihetetlenül erősek, és mégis hatalmas szelídség árad belőlük. Intelligensek, törődőek, családcentrikusak. Nagy távolságot képesek megtenni, és fantasztikus az alkalmazkodóképességük. Nem nehéz meglátni bennük saját magunkat.

MN: Harminc éve foglalkozik elefántokkal, ennyi idő után képesek még meglepni önt?

PK: Abszolút, rendszeresen tanulok új dolgokat róluk és tőlük is, hiszen nagyon különböző életkörülmények között, a legváltozatosabb helyeken hoznak létre önálló kultúrákat. A szavannai és az erdei példányok mintha két különböző fajba tartoznának. De még a fajták között is nagy különbségek lehetnek. Ott vannak például a szavannai elefántok Zimbabwében: a sorozat egyik részében látható, hogyan ereszkednek alá egy hatalmas, meredek szikláról. Úgy használják az ormányukat, mint egy sétabotot, kitapogatják vele az utat maguk előtt, mert a látásuk nem túl jó. Kitaláltak tehát egy módszert, amellyel ellensúlyozhatják hiányosságukat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.