DVD

Nimfa bugyiban

Ondine

  • - kg -
  • 2012. június 25.

Film

Csak hogy bekössük a nagy egészbe: az Ondine a Neil Jordan-i életműben a személyes hangvételű házidolgozatok, a rendező ír csecsebecséi közé tartozik. Habár hollywoodi portyázásai ezt olykor elhomályosítják, Jordan leginkább otthon, az ír partokon szeret tenni-venni, s ha szembejön egy mítosz, a szépre fogékony filmrendező örömmel nem tér ki előle. Ezúttal a selkie néven ismert fókatündér jött szembe Jordannal - több se kellett a kelta mítoszokhoz vonzódó mesternek, fogott egy női példányt, és beterelte Colin Farrell hálójába. A dolgot bonyolítja, hogy Farrell nem egy népmesei, hanem egy nagyon is mai halászt játszik, akinek nagyon is mai hálójában akad fenn a szép vagy nimfa, vagy nem nimfa - ennek eldöntése a film egyik tétje, más tétje nincs is nagyon neki.


Míg nimfaábrázolásban Jordan teljes művészi szabadságot élvez (fókatündérének vonzalma a csipkés alsóneműkhöz igazi kuriózum), halászábrázolásban meglehetősen ismerős sémákat követ. Echte dubliniként Farrellnek nem kell ugyan dialect coach, hogy írül szólaljon meg, s ennyiben autentikus is a szerepre, de mit ér a helyes kiejtés, ha a fókatündér és a nagyon mai halászlegény párosából az utóbbi tűnik a valószerűtlenebb figurának. Ez vagy ciki, vagy rendezői koncepció - utóbbi esetben az utókor még megszavazhat a filmnek egy felmentő ítéletet. Bár minden próbálkozás szimpatikus, ami a vízi tündérek komolyanvételét célozza, Jordan filmjének bárgyú romantikája és ügyetlen mítoszlebegtetési kísérlete évtizedekkel veti vissza az ír fókatündérek hollywoodi érdekképviseletének ügyét.

Forgalmazza a Pro Video

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.