Film

Pacskovszky József: A tökéletes gyilkos

Film

Fiúgyermeket Napóleonnak keresztelni, hadihajót „Elsüllyeszthetetlen”-nek nevezni és filmcímben a „tökéletes” jelzőt alkalmazni nem tanácsos, mert a név- és címadás terén a hübrisz köztudomás szerint könnyen megbosszulhatja magát. Most Pacskovszky József krimije is igazolja ezt az általános érvényű igazságot, hiszen A tökéletes gyilkos a tökélytől távol, leginkább az „egyszer nézhető” és az „akaratlanul megmosolyogtató” szélső értékei között oszcillál, határozottan többet időzve az utóbbi minőség körül.

De kezdjük mégis a film erényeivel, melyek sorában az első hely okvetlenül László Zsolt létezését illeti. Mondhatnánk akár alakítást is, ám a főszereplő, a sokat szenvedett és intenzív lelki életet élő rendőrnyomozó figurája elsősorban László Zsolt színpadon, filmen és alkalmasint civilben szorgalmasan összeélt, középkorú férfiarcának köszönheti a létezés illúzióját. Barázdák, redők és árnyékok, az öregedés és a szexus egymással összeérő markáns jegyei uralják a színész arcvonásait, és László mindehhez még mesterséges mélyítést nem igénylő orgánumot és izmos-inas fizikumot is hozott magával. A lehetetlen nevű Kamenár rendőrkollégái is szorgalmasan dolgoznak: a snájdig Szabó Kimmel Tamás ágyékvonalat, Szabó Győző némi kis színészi ambíciót villant, s helyből hiteles Nagypál Gábor roma nyomozója is. (Alighanem Karácsonyi Zoltán is jó figura lehetne, de neki végül csak egy értelmezhetetlenül a semmibe futó snitt és egy szerepnév jutott.) No, és Kálid Artúrnak is könnyű elhinnünk a zakóban is erőteljes kiállású török „üzletembert”.

Az alkotók által izgalmasnak remélt történet azonban közhelyes és suta, paneljei kétfélék: tízezredszer látottak vagy átgondolatlanul eredetieskedők. (Ilyen egyébiránt Bacsó Kristóf filmzenéje is: ahol épp nem mintakönyv után dolgozik a komponista, ott munkája rögtön tolakodónak hat, például a cimbalomfutamok öntetszelgésével.) A krimi középponti főelemeként azonosítható, roppant vegyes összetételű vonzalmat pedig, melyet Kamenár a gyanúsított bakfislány, Petra iránt táplál (és viszont), sajnos, a nézői empátia csúcsra járatásával sem lehetséges komolyan venni. Jórészt, habár korántsem kizárólagosan azért nem, mert Hőrich Nóra Lili játéka jóval visszafogottabb intenzitású, mint László Zsolté, és e zavaró kettősséget csak tovább fokozza a tény, hogy Petrát Majsai-Nyilas Tünde szink­ron­hangján halljuk megszólalni. A rossz útra tévedt, de jobb sorsra érdemes leányzó megszólalásai így majdnem annyira mesterkéltnek és hamisnak bizonyulnak, mint a Magyarországon játszódó krimibe 3 (azaz három) vonalon is bekéredzkedő apácatematika.

Végezetül egy apróság. Régen az alkotók a poénok lelövését, a történetek kisebb-nagyobb titkainak óvatlan kifecsegését a filmkritika szakmányban dolgozó kisiparosaira meg az internetes kommentelés mezei hadaira hagyták. A jelek szerint ma már ez a feladat sem maradhat külsősökre: a profik elintézik ezt is, rögtön a film plakátján.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.