„Politikailag nagyon inkorrekt” - Jean-Pierre Jeunet

Film

Új filmjét, a T. S. Spivet különös utazását már játsszák a mozik. Mi Párizsban diskuráltunk vele.

Magyar Narancs: Westernfilmbe illő az a családi ranch, ahol T. S. Spivet éldegél. Westernben mit szeret?

Jean-Pierre Jeunet: A spagettit. Sergio Leonét természetesen. A Volt egyszer egy vadnyugat örök kedvencem. 17 évesen láttam, utána napokig transzban voltam. Amikor Claudia Cardinale leszáll a vonatról – az a kameramozgás mindig elérzékenyít. Na meg persze a legyes jelenet.

MN: Helena Bonham Carter hogy került a filmjébe?

JPJ: Kint voltam a Harcosok klubja forgatásán, innen ismerem Helenát. A jégbarlangos jelenetet forgatták éppen. Fincher hívott meg. Szegény, eléggé megszenvedte az Alien harmadik részét. Amikor megtudta, hogy én rendezem a negyediket, azt tanácsolta: meneküljek!

false

MN: De ön maradt. Elég nagy sci-fi rajongó hírében áll…

JPJ: Bírom a sci-fit, de a fantasyt nem annyira. Mekkora baromság már A gyűrűk ura sztorija. Jaj, hol a gyűrűm? Na ne már! Az Alien sokkal inkább a kedvemre volt.

MN: Mire a legbüszkébb az Alien 4-ben?

JPJ: A víz alatti jelenetre. Az csak az én találmányom.

false

MN: A Star Wars bejön?

JPJ: Nem szeretem. Nem valami új keletű ellenszenvről van szó, már a kezdetektől így voltam vele. Nem az én műfajom. Kínos volt, mert összefutottam George Lucasszal a Sky­walker Ranchon. Ő is az ebédlőben álldogált a sorban, én is. Bemutattak minket egymásnak. Én meg ott álltam, és az istennek sem tudtam kipréselni magamból, hogy ó, igen, a Star Wars, mekkora rajongója vagyok!

MN: Mit keresett Lucas birodalmában?

JPJ: A környéken jártam, gondoltam, beugrom. A Pixar hívott, hogy tartsak egy mesterkurzust.

MN: Melyik a kedvenc Pixar-filmje?

JPJ: Azt hiszem, a Toy Story 3.

Jeunet interjú után

Jeunet interjú után

Fotó: Köves Gábor

MN: Sokáig küzdött a Pi élete adaptálásával – végül Ang Lee csinálta meg. Tetszett a film?

JPJ: A technikai része, a CGI-tigris tengeri hánykódása nagyon. De a film eleje és vége copy-paste technikával készült, szolgaian hű másolata a könyvnek. Én igazi adaptációt készítettem volna. Ezernyi rajzot készítettem – ha a stúdió áldását adja, egyszer fel akarom rakni az összeset a netre.

MN: Gyűjti a filmes relikviákat?

JPJ: Hogyne. A saját nagyságom előtt tisztelegve az irodám tele van a cuccaimmal. Jó, azért van más is. Carné és Prévert klasszikusából, a Szerelmek városából is sok mindenem van. Carné a legkedvesebb rendezőm. Rengeteg díszletfestményem van Alexandre Traunertől (Trauner Sándor, Carné díszlettervezője – a szerk.); Az éjszaka kapui, Külvárosi szálloda, Mire megvirrad – mindből van festményem. Amikor Párizsban kiállítást rendeztek, kölcsönadtam a kollekciómat a múzeumnak.

Trauner

Trauner

 

MN: Árverésen szerzi be a kincseit?

JPJ: Galériákban, interneten, árveréseken. Nemrég a teljes Trauner-archívum a piacra került. Meg akartam venni, de csak egy-két darabra futotta. Dúsgazdag vásárlókkal együtt licitáltam – tudja, a katari telefonokkal nem lehet versenyre kelni. Nem nagyon érdekelte őket, mit vesznek, nekik ez csak befektetés volt. Nem keresek rosszul, de velük nem tudtam versenyezni.

Szerelmek városa - Trauner látványterve

Szerelmek városa - Trauner látványterve

 

MN: Tim Burton, Wes Anderson – az amerikai térfélről hozzájuk szokták hasonlítani. Jó referenciák?

JPJ: Tim Burtont nagyra tartom. Ott voltam, amikor Párizsban megnyitották a kiállítását. Fel akartam dobni egy-két viccel, de mivel gyenge az angolom, politikailag nagyon inkorrekt dolgok jöttek ki a számon. Szegények, kínosan mosolyogtak. Wes Anderson? Az ő humorát nem értem. A feleségem amerikai, ő a térdét csapkodva röhög a filmjein.

MN: Lesz Amélie 2?

JPJ: Az igazi klisé az lenne, ha a folytatásban, ami nem lesz, a gonosz Amélie térne vissza. Szerencsére mások megcsinálták, mert a Vilaine című film egy az egyben az Amélie koppintása. A plakáttól a filmig minden. Simán beperelhettem volna őket.

false

MN: Az utóbbi idők legjobb francia tévésorozata a Visszajárók volt. Egyetért?

JPJ: Nem szeretem a zombikat. Realisztikus zombik? Ugyan már! Zombi nélkül sem rajongok a realista francia filmekért. Inkább a National Geographicot nézem.

Jean-Pierre Jeunet-vel készített korábbi interjúnk itt olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.