tévésmaci

Rókacirok

  • tévésmaci
  • 2021. szeptember 29.

Film

Amikor Sztupa és Troché szemet vetettek a szolgáltató szektorra, gondos piackutatást végeztek, de a kezdősebességet mégis a folyvást adomázó Ómafa adta meg.

Hol vannak már a régi, bajszos, szemüveges, colstokos, tintaceruzás szakik, kezdte. Troché arra gondolt, hogy ez hülye. Sztupa látta, hogy arra gondol, és hajlott igazat adni neki, de azt is tudta, hogy Ómafa az efféle metakommunikációt egyértelmű biztatásnak tekinti, hát igyekezett semmilyen pofát vágni – nem volt ember még e bolygón, akinek ez ment volna (egyszer egy lónak állítólag sikerült). A múltkor is fetyelőt kellett hívnom, azt hiszitek, találtam? Tűvé tettem a hirdetéseket, s alig volt pár telefonszám. Ahol felveszik, azt mondja a csávó, hogy a főmérnök úr két hét múlva tud kiszállni a felmérésre. Mi van? Jött is valami gyerek, nyakkendőben meg pulóverben (rajta a fetyelőcég emblémája). Rám se néz, és azt mondja, hogy ezt itt (mit, kérdem) egészben fel kell fetyelni, és a szívócső is cserére megy, de szerinte a fészekbélelést sem halogathatom sokáig, mert a végén elég sokba lesz. Japán (nyakkendő ide vagy oda, két pével mondta, direkt figyeltem) algapéppel bélelünk. Algapéppel, baszki. Mondja, hogy áprilisra el is tudják vállalni, mert az ilyen kisebb munkákat nagyon nehéz bepasszítani, csak mert régi ügyfél vagyok (soha semmi dolgunk nem volt egymással), mégis erőszakot tesznek a schedulén. Mondom neki, melyik áprilisban, mert most július van, ember. Ja, mondja erre, igen, ez a rohadt meleg, egyre melegebbek a nyarak, baj lesz ebből is. Nem baj, majd felfetyelitek, és kibélelitek mikroszálas algapürével – ezt persze csak gondoltam. Most meg itt panaszkodok, s pergetem a naptárt, a jövő héten már augusztus, van remény, de azért közben hívogatom a másik három fetyelőt, hátha felveszik. Vége, kérdezte Troché. Ómafa sokatmondóan széttárta a karját, mikor van ennek vége, asszed’, hogy áprilisban, dehogy, akkor majd évi rendszeres kontroll kell, vagy az isten tudja, az ilyesminek sosincs vége. Fetyelni lehet egy életen át, vagy­is fetyeltetni. És mi van akkor, ha hagyod a csudába az egészet, kérdezte Sztupa. Ha mindenki hagyja a csudába az egészet? Az sem jó, akkor le kell fetyelni az egészet, s minden kezdődik elölről. Rá se ránts, Ómafa, beszéljünk másról, mondta Troché, Ómafa pedig elmesélte nekik a Holdon lovagoló indiánok vendégeskedését. Három napig maradtak a szégyentelenek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.