Film

Salvo - Magányos szerelmesek

Film

Ha egy pillantást vetünk a Salvo szinopszisára, könnyen egy olcsó melodráma juthat az eszünkbe: a csendes bérgyilkos megkímél, majd megszeret egy vak lányt; a megváltó szerelem és a bűnös közeg, amely nem enged a szerelemnek. Ám itt csak a melodráma váza áll, teljesen hányoznak a felfokozott érzelmek.

A helyszín Szicília, mely most nem az a romantikus, meleg és titokzatos kulissza, amit a maffiafilmekben megszokhattunk, hanem poros, fullasztó és monokróm, elfojt minden törekvést, mely a "polip" karjaiból szabadulna. A film követi a Gomorra mítoszromboló útját, s deheroizálni igyekszik a szervezett bűnözést.

A szereplők már-már szimbolikusak, cselekedeteiket mintha a sors irányítaná, közel és mégis távol vannak a nézőtől. A film hosszú snittekkel, lassú kameramozgással és kevés párbeszéddel operál, ami meditatívvá, de rettentően feszültté is teszi a jeleneteket. Inkább az atmoszférateremtésre és a szereplők jellemzésére szolgálnak a lassan kibontakozó, kevés vágással és bravúros kameramozgásokkal megoldott jelenetek. A fordulatot hozó események, gyilkosságok képen kívül történnek. A szoborszerű főhőst sokszor hátulról vagy a félhomályban követjük (a napfényes, tágas szicíliai helyszínen rengeteg a sötét, klausztrofób belső felvétel), aki így valahogy végig arctalan és titokzatos marad. A készítők láthatóan a nagy hagyományokkal rendelkező európai művészfilm vonalába pozicionálják filmjüket (Antonionitól Melville-ig), és néhány cselekményvezetésbeli megbicsaklás ellenére nem is hoznak szégyent a neves elődökre.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.