Film

Salvo - Magányos szerelmesek

Film

Ha egy pillantást vetünk a Salvo szinopszisára, könnyen egy olcsó melodráma juthat az eszünkbe: a csendes bérgyilkos megkímél, majd megszeret egy vak lányt; a megváltó szerelem és a bűnös közeg, amely nem enged a szerelemnek. Ám itt csak a melodráma váza áll, teljesen hányoznak a felfokozott érzelmek.

A helyszín Szicília, mely most nem az a romantikus, meleg és titokzatos kulissza, amit a maffiafilmekben megszokhattunk, hanem poros, fullasztó és monokróm, elfojt minden törekvést, mely a "polip" karjaiból szabadulna. A film követi a Gomorra mítoszromboló útját, s deheroizálni igyekszik a szervezett bűnözést.

A szereplők már-már szimbolikusak, cselekedeteiket mintha a sors irányítaná, közel és mégis távol vannak a nézőtől. A film hosszú snittekkel, lassú kameramozgással és kevés párbeszéddel operál, ami meditatívvá, de rettentően feszültté is teszi a jeleneteket. Inkább az atmoszférateremtésre és a szereplők jellemzésére szolgálnak a lassan kibontakozó, kevés vágással és bravúros kameramozgásokkal megoldott jelenetek. A fordulatot hozó események, gyilkosságok képen kívül történnek. A szoborszerű főhőst sokszor hátulról vagy a félhomályban követjük (a napfényes, tágas szicíliai helyszínen rengeteg a sötét, klausztrofób belső felvétel), aki így valahogy végig arctalan és titokzatos marad. A készítők láthatóan a nagy hagyományokkal rendelkező európai művészfilm vonalába pozicionálják filmjüket (Antonionitól Melville-ig), és néhány cselekményvezetésbeli megbicsaklás ellenére nem is hoznak szégyent a neves elődökre.

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.