Film

Szerelem nélkül soha

  • 2012. július 28.

Film

Christophe Honoré nagy ívű története a könnyűvérű, de mindig a szívére hallgató párizsi lánykáról szól, aki pénzért is csinálja, de amikor jön a Nagy Szerelem s vele a Nagy Megkomolyodás, élete pasijáért, lánya boldogulásáért mindenre hajlandó.

A nagy ív a hatvanas évektől napjainkig feszülne. Át generációkon (anya és lánya egymásra rímelő sorsa bontakozik ki), kulturális szakadékokon (az anya nagy szerelme cseh, megalkuvóféle és szószátyár; a lányé amerikai, meleg és AIDS-es) és történelmi fordulópontokon (van itt prágai tavasztól 9/11-ig minden). De csak feszülne. Megrogyik, ahol csak bír. A hol a mama, hol a lánya szemszögéből láttatott események felületes hátteret adnak csupán a lapos tanulságokkal szolgáló, vígjátéki hangnemből egyszerre könnyes-melodrámai stílre váltó sztorinak. Az ezernyi fölösleges mellékszál pedig csak bonyolítja a történetet; újabb vagy érdekesebb nézőpontokat nem kínál. A színészi hozzáadott érték hullámzó színvonalú: különösen Chiara Mastroianni teljesít kiábrándítóan, akiből a Catherine Deneuve-vel, a valódi anyjával közös fellépés sem tudja előcsalni a színészi tehetséget, viszont nyakra-főre levetkőzik.

Szerencsére tízpercenként dalban is összefoglalják a jeles játszók a bennük dúló érzelmi viharokat. A bárzenei panelekből összerótt dallamokra előadott fátyolos danászgatásból ilyeneket lehet megtudni, hogy: "hív a magány", "harangok zúgása hirdesse kudarcom", "ami elmúlt, nem tér vissza sosem". Sajnos egyik betétdal sem éri el a '66-os magyar táncdalfesztivál gyengébb produkcióinak színvonalát.

A CineReal bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.