Film

Szerelem nélkül soha

  • 2012. július 28.

Film

Christophe Honoré nagy ívű története a könnyűvérű, de mindig a szívére hallgató párizsi lánykáról szól, aki pénzért is csinálja, de amikor jön a Nagy Szerelem s vele a Nagy Megkomolyodás, élete pasijáért, lánya boldogulásáért mindenre hajlandó.

A nagy ív a hatvanas évektől napjainkig feszülne. Át generációkon (anya és lánya egymásra rímelő sorsa bontakozik ki), kulturális szakadékokon (az anya nagy szerelme cseh, megalkuvóféle és szószátyár; a lányé amerikai, meleg és AIDS-es) és történelmi fordulópontokon (van itt prágai tavasztól 9/11-ig minden). De csak feszülne. Megrogyik, ahol csak bír. A hol a mama, hol a lánya szemszögéből láttatott események felületes hátteret adnak csupán a lapos tanulságokkal szolgáló, vígjátéki hangnemből egyszerre könnyes-melodrámai stílre váltó sztorinak. Az ezernyi fölösleges mellékszál pedig csak bonyolítja a történetet; újabb vagy érdekesebb nézőpontokat nem kínál. A színészi hozzáadott érték hullámzó színvonalú: különösen Chiara Mastroianni teljesít kiábrándítóan, akiből a Catherine Deneuve-vel, a valódi anyjával közös fellépés sem tudja előcsalni a színészi tehetséget, viszont nyakra-főre levetkőzik.

Szerencsére tízpercenként dalban is összefoglalják a jeles játszók a bennük dúló érzelmi viharokat. A bárzenei panelekből összerótt dallamokra előadott fátyolos danászgatásból ilyeneket lehet megtudni, hogy: "hív a magány", "harangok zúgása hirdesse kudarcom", "ami elmúlt, nem tér vissza sosem". Sajnos egyik betétdal sem éri el a '66-os magyar táncdalfesztivál gyengébb produkcióinak színvonalát.

A CineReal bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.