Sutkai bajnokok

  • - minek -
  • 2006. november 2.

Film

Aleksandar Manic filmje a dokuk jó szokása szerint egzotikus helyre kalauzol: ezúttal Sutkába, a macedóniai, jelentős részben muszlim cigányok fővárosába.

Aleksandar Manic filmje a dokuk jó szokása szerint egzotikus helyre kalauzol: ezúttal Sutkába, a macedóniai, jelentős részben muszlim cigányok fővárosába. Ahá, balkáni romák, sóhajt fel a Kusturicával terhelt rezesbandaattakokba csömörlött mozinéző, pedig rosszul teszi, mivel ez esetben kihagyna vagy nyolcvan perc tömény szórakozást. Manic a helyi - természetesen virtuális - rekordok könyvét igyekszik rekonstruálni, elvégre egy ilyen zárt közösségben szinte mindenki lehet valamiben a legjobb. S míg haladunk előre a sajátos szaknévsorban, feltárul a helyiek gondolkodásmódja, valláshoz, természetfelettihez, alkoholhoz, zenéhez, tánchoz való egészséges-ösztönös viszonya. A sutkai nép babonás, s nem is kicsit: folyton kísérti a sátán fizikai jelenléte, még inkább szolgáié, a többségünk számára csupán az Ezeregyéjszaka meséiből ismerős dzsinneké. Mindazonáltal az iszlám kultúrának inkább csak a mesevilági része érintette meg a helyi igazhitűeket, akik azért nem vetik meg az alkoholt sem. Másik kedvencük a speciálisan török turbófolk - az eredeti műsoros kazetták versenye a film egyszerre mulatságos és felemelő epizódja.

Amúgy az alkotóktól is távol áll a művészi puritanizmus: színes-szagos képek, alkalmanként meghökkentő vágások, ironikus beállítások, találó és - főleg a dzsinnes-dervises részeknél - önmagában is mulatságos zenehasználat teszi érzékivé az élményt. Dervis, lókupec, boszorkány, popsztár, kanári- és galambtenyésztő, mészáros és megannyi társuk... - lám, akkor sem szégyen bajnoknak lenni, ha a sportág nem éppen olimpiai szám.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.