tévésmaci

Szamarak énekelnek

  • tévésmaci
  • 2023. szeptember 6.

Film

Amikor Sztupa és Troché nézték az esőt, Troché az ablaknál ült.

A belső szárnyat kinyitotta, végül is nem volt hideg, s egészen közel hajolt az üveghez és a kerethez, hogy érezze az átnedvesedő fa illatát. Speciális illat volt kétségkívül, a fa, az esővíz, a hetek óta felgyűlt por és a festék vegyszerszagának összetéveszthetetlen, gyerekkori emlékeket idéző kevercse. Troché régen is így, régen is innen nézte az esőt. Az ablakhoz húzta a legmagasabb, egyszersmind legkényelmetlenebb széket, hogy jól kilásson. Régebben próbálta fotelből is, mert úgy gondolta, hogy a szemlélődéshez elengedhetetlen a kényelem, megküzdött a dögnehéz fotőjjel, míg az ablakhoz vonszolta-taszigálta, aztán vihette vissza, mert annyit és akkorákat kellett nyújtózni benne, hogy az mind felállással végződött. Cibálhatta vissza, jaj, csak el ne álljon közben az eső, Azért volt leginkább fontos a magas szék, egy ilyen régi rettenet, karfa nélküli, csontszáraz, repedezett bőr ülőfelülettel, mert a tócsák döntöttek el mindent, tehát muszáj volt időnként, sőt mind gyakrabban lefelé nézni. Ha a tócsákban buborékot vetettek a lehulló esőcseppek, vagyis inkább olyan fél buborékot, szóval, ha felhólyagzott a tócsa, akkor minden rendben volt. Ha csak kicsinyke koncentrikus hullámokat vetettek a cseppek, akkor is szép volt, de semmiség, csak egy kis szemetelés. Troché nézte a buborékokat, nézte a fehérre meszelt házak adta háttér előtt dőlt párhuzamosokként levágódó esőt, nem is cseppek voltak azok, hanem vonalak, vízfonalak. Nézte a kövesutat, a nagy ritkán, tán úgy 3–5 percenként elhúzó autókat, amint szétfröccsentik a pocsolyákat, nézte, hogy a nyomukban hogyan rendeződik vissza egy-egy tócsa, s hogyan nem lel mégsem nyugalomra a buborékjai miatt. Még egy lovas kocsit is látott, a bakon sötét alak kék viharkabátban, a vállán és a nyakán a víztől már sötét volt az „impregnált” vászon, csapkodta az ostort, pedig így is rohantak eléggé. Még az eső előtt indultak volna? Vagy valami annyira sürgős volt, hogy nem lehetett megvárni, amíg csendesedik? Vagy csak egy rohadt bolond a kocsis. Mindegy, elment. Mindegy, mert valami elvonta Troché figyelmét. Valaki elvonta, esőkabátos gyalogbéka haladt el földre szegezett tekintettel az ablak előtt. Arra ment, ahonnan az eső jött, szembe vele, biztos ezért szegte le a fejét. Trochénak először az esőkabát volt ismerős, csak aztán tűnt fel a jellegzetes testtartás, a HM 63 mintájú VV felszerelés köpenye, csak úgy bepatentozva, nem rágombolva a combra, tényleg csak úgy, mint egy kapucnis esőkabát. Ez volt a legjobb esőkabát, senki nem lehetett biztos benne, hogy a vegyi anyagok támadása ellen mit ér, de az esőt visszaverte. S hiába a földre szegezett szem, Troché tudta, hogy Sztupa is az esőt nézi, s arról is gondolt valamit, hogy hova tart. Vele kéne menni, pillantott az előszoba felé, ahol, jól tudta, fogason lóg a vadonatúj sárga Friesennerze.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.