tévésmaci

Szamarak énekelnek

  • tévésmaci
  • 2023. szeptember 6.

Film

Amikor Sztupa és Troché nézték az esőt, Troché az ablaknál ült.

A belső szárnyat kinyitotta, végül is nem volt hideg, s egészen közel hajolt az üveghez és a kerethez, hogy érezze az átnedvesedő fa illatát. Speciális illat volt kétségkívül, a fa, az esővíz, a hetek óta felgyűlt por és a festék vegyszerszagának összetéveszthetetlen, gyerekkori emlékeket idéző kevercse. Troché régen is így, régen is innen nézte az esőt. Az ablakhoz húzta a legmagasabb, egyszersmind legkényelmetlenebb széket, hogy jól kilásson. Régebben próbálta fotelből is, mert úgy gondolta, hogy a szemlélődéshez elengedhetetlen a kényelem, megküzdött a dögnehéz fotőjjel, míg az ablakhoz vonszolta-taszigálta, aztán vihette vissza, mert annyit és akkorákat kellett nyújtózni benne, hogy az mind felállással végződött. Cibálhatta vissza, jaj, csak el ne álljon közben az eső, Azért volt leginkább fontos a magas szék, egy ilyen régi rettenet, karfa nélküli, csontszáraz, repedezett bőr ülőfelülettel, mert a tócsák döntöttek el mindent, tehát muszáj volt időnként, sőt mind gyakrabban lefelé nézni. Ha a tócsákban buborékot vetettek a lehulló esőcseppek, vagyis inkább olyan fél buborékot, szóval, ha felhólyagzott a tócsa, akkor minden rendben volt. Ha csak kicsinyke koncentrikus hullámokat vetettek a cseppek, akkor is szép volt, de semmiség, csak egy kis szemetelés. Troché nézte a buborékokat, nézte a fehérre meszelt házak adta háttér előtt dőlt párhuzamosokként levágódó esőt, nem is cseppek voltak azok, hanem vonalak, vízfonalak. Nézte a kövesutat, a nagy ritkán, tán úgy 3–5 percenként elhúzó autókat, amint szétfröccsentik a pocsolyákat, nézte, hogy a nyomukban hogyan rendeződik vissza egy-egy tócsa, s hogyan nem lel mégsem nyugalomra a buborékjai miatt. Még egy lovas kocsit is látott, a bakon sötét alak kék viharkabátban, a vállán és a nyakán a víztől már sötét volt az „impregnált” vászon, csapkodta az ostort, pedig így is rohantak eléggé. Még az eső előtt indultak volna? Vagy valami annyira sürgős volt, hogy nem lehetett megvárni, amíg csendesedik? Vagy csak egy rohadt bolond a kocsis. Mindegy, elment. Mindegy, mert valami elvonta Troché figyelmét. Valaki elvonta, esőkabátos gyalogbéka haladt el földre szegezett tekintettel az ablak előtt. Arra ment, ahonnan az eső jött, szembe vele, biztos ezért szegte le a fejét. Trochénak először az esőkabát volt ismerős, csak aztán tűnt fel a jellegzetes testtartás, a HM 63 mintájú VV felszerelés köpenye, csak úgy bepatentozva, nem rágombolva a combra, tényleg csak úgy, mint egy kapucnis esőkabát. Ez volt a legjobb esőkabát, senki nem lehetett biztos benne, hogy a vegyi anyagok támadása ellen mit ér, de az esőt visszaverte. S hiába a földre szegezett szem, Troché tudta, hogy Sztupa is az esőt nézi, s arról is gondolt valamit, hogy hova tart. Vele kéne menni, pillantott az előszoba felé, ahol, jól tudta, fogason lóg a vadonatúj sárga Friesennerze.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.