tévésmaci

Szamarak énekelnek

  • tévésmaci
  • 2023. szeptember 6.

Film

Amikor Sztupa és Troché nézték az esőt, Troché az ablaknál ült.

A belső szárnyat kinyitotta, végül is nem volt hideg, s egészen közel hajolt az üveghez és a kerethez, hogy érezze az átnedvesedő fa illatát. Speciális illat volt kétségkívül, a fa, az esővíz, a hetek óta felgyűlt por és a festék vegyszerszagának összetéveszthetetlen, gyerekkori emlékeket idéző kevercse. Troché régen is így, régen is innen nézte az esőt. Az ablakhoz húzta a legmagasabb, egyszersmind legkényelmetlenebb széket, hogy jól kilásson. Régebben próbálta fotelből is, mert úgy gondolta, hogy a szemlélődéshez elengedhetetlen a kényelem, megküzdött a dögnehéz fotőjjel, míg az ablakhoz vonszolta-taszigálta, aztán vihette vissza, mert annyit és akkorákat kellett nyújtózni benne, hogy az mind felállással végződött. Cibálhatta vissza, jaj, csak el ne álljon közben az eső, Azért volt leginkább fontos a magas szék, egy ilyen régi rettenet, karfa nélküli, csontszáraz, repedezett bőr ülőfelülettel, mert a tócsák döntöttek el mindent, tehát muszáj volt időnként, sőt mind gyakrabban lefelé nézni. Ha a tócsákban buborékot vetettek a lehulló esőcseppek, vagyis inkább olyan fél buborékot, szóval, ha felhólyagzott a tócsa, akkor minden rendben volt. Ha csak kicsinyke koncentrikus hullámokat vetettek a cseppek, akkor is szép volt, de semmiség, csak egy kis szemetelés. Troché nézte a buborékokat, nézte a fehérre meszelt házak adta háttér előtt dőlt párhuzamosokként levágódó esőt, nem is cseppek voltak azok, hanem vonalak, vízfonalak. Nézte a kövesutat, a nagy ritkán, tán úgy 3–5 percenként elhúzó autókat, amint szétfröccsentik a pocsolyákat, nézte, hogy a nyomukban hogyan rendeződik vissza egy-egy tócsa, s hogyan nem lel mégsem nyugalomra a buborékjai miatt. Még egy lovas kocsit is látott, a bakon sötét alak kék viharkabátban, a vállán és a nyakán a víztől már sötét volt az „impregnált” vászon, csapkodta az ostort, pedig így is rohantak eléggé. Még az eső előtt indultak volna? Vagy valami annyira sürgős volt, hogy nem lehetett megvárni, amíg csendesedik? Vagy csak egy rohadt bolond a kocsis. Mindegy, elment. Mindegy, mert valami elvonta Troché figyelmét. Valaki elvonta, esőkabátos gyalogbéka haladt el földre szegezett tekintettel az ablak előtt. Arra ment, ahonnan az eső jött, szembe vele, biztos ezért szegte le a fejét. Trochénak először az esőkabát volt ismerős, csak aztán tűnt fel a jellegzetes testtartás, a HM 63 mintájú VV felszerelés köpenye, csak úgy bepatentozva, nem rágombolva a combra, tényleg csak úgy, mint egy kapucnis esőkabát. Ez volt a legjobb esőkabát, senki nem lehetett biztos benne, hogy a vegyi anyagok támadása ellen mit ér, de az esőt visszaverte. S hiába a földre szegezett szem, Troché tudta, hogy Sztupa is az esőt nézi, s arról is gondolt valamit, hogy hova tart. Vele kéne menni, pillantott az előszoba felé, ahol, jól tudta, fogason lóg a vadonatúj sárga Friesennerze.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.