Film

Százkarátos szerelem

  • 2014. május 30.

Film

Nem csak az ágrólszakadt keleti lúzereket sanyargatja a gátlástalan karvalytőke.

Nincs már biztonságban az Egyesült Királyság higgadt üzletembere sem, aki tisztes munkával kiérdemelt nyugdíjas éveit golfozással és világ körüli utazással kívánná eltölteni, ha egy nyikhaj hazardőr (éppen hazánk fia, a budapesti születésű és tipikusan magyar Krueger névre hallgató francia pénzember) el nem síbolná erre szánt megtakarításait, hogy tízmillás gyémánttal a nyakában vezesse oltár elé jövendőbelijét, a hosszú combú, ám kissé naiv francia topmodellt. Mivel törvényes út nem kínálkozik, a kézenfekvő utat pedig hirdetőoszlop méretű őrző-védők állják el a kisemmizett exházaspár elől, kénytelenek fortélyos tervet szőni a gyémánt megszerzésére, hogy kirabolván a rablót, mégiscsak meglegyen az a kiérdemelt világ körüli út. A hatvanas kispolgárok tehát, kiegészülve az otthoni kertszomszédokkal, embert rabolnak, búvárként úsznak be a lagziba, talpig álbajuszban és parókában egyensúlyoznak a mélység fölött, midőn a párkányon át bemásznak az ara budoárjába, sőt még a végén újból össze is melegednek (szerelmi vallomás egy szikláról félig lelógó furgonba bilincselve).

És van még számos csacskaság, amelyek egyetlen funkciója, hogy képtelennél képtelenebb, humorosabbnál humorosabb jelenetekben kínáljanak lehetőséget az Emma Thompson és Pierce Brosnan, illetve Timothy Spall és Tuppence Middleton páros komikusi vénájának minél több oldalról történő bemutatására. Mindez belefér másfél órába, ami becsülendő filmkészítői mértékletességre vall.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.