Szexuálisan és morálisan - Eltitkolt évek

  • Kempf Zita
  • 2010. október 28.

Film

Ez a legjobb: kézenfekvő téma, amit még nem dolgozott fel senki (vagy nem úgy, vagy nem igazán). Kézenfekvő-e ötvenes leszbikus nőkkel arról beszélgetni, milyen volt a szocializmusban szexuálisan (is) kilógni a sorból? Igen. Kézenfekvő volt-e az ötlet a nyolcvanas évek végén a Magyar Hirdető ügyfélszolgálatán? Nem. A "dokumentumfilm készítéséhez keresünk ötven feletti leszbikus nőket, akik elmondanák történetüket" - ilyen szövegű hirdetést akkoriban nem lehetett megjelentetni magyar lapokban. Miért? Mert "ilyen törvénybe ütköző dolgokat nem enged a vezetőség". Milyen dolgokat? "Hát ilyen szexuálisan és morálisan..." satöbbi, satöbbi - és itt még szó sincs kockakövekről és tojásokról.

Ez a legjobb: kézenfekvő téma, amit még nem dolgozott fel senki (vagy nem úgy, vagy nem igazán). Kézenfekvő-e ötvenes leszbikus nőkkel arról beszélgetni, milyen volt a szocializmusban szexuálisan (is) kilógni a sorból? Igen. Kézenfekvő volt-e az ötlet a nyolcvanas évek végén a Magyar Hirdető ügyfélszolgálatán? Nem. A "dokumentumfilm készítéséhez keresünk ötven feletti leszbikus nőket, akik elmondanák történetüket" - ilyen szövegű hirdetést akkoriban nem lehetett megjelentetni magyar lapokban. Miért? Mert "ilyen törvénybe ütköző dolgokat nem enged a vezetőség". Milyen dolgokat? "Hát ilyen szexuálisan és morálisan..." satöbbi, satöbbi - és itt még szó sincs kockakövekről és tojásokról.

Aztán valahogy mégiscsak akad tizenegy nő, aki leül a kamera elé, és csak mondja, mondja. "Én nem tartottam magam betegnek", "tízéves koromig mindennap úgy ébredtem, hogy figyeltem, nem nőtt-e ki a fütyim", "hogy létezik olyan, hogy homoszexuális, azt harmincéves korom körül tudtam meg a Time magazinból".

Mitől több Takács Mária filmje egy kiszámítható gender dokumentumfilmnél? Nincsen alapállása. Nem a társadalmi konfliktus felől közelít. Nem konfliktus felől közelít. Kíváncsi és érintetlen.

Kíváncsi a nőre, akit befektetnek belgyógyászati-pszichiátriai kivizsgálásra és hormoninjekciókkal "kezelik". A nőre, aki szüntelen keresi a többiek nyomát, rendőrségi híradásokból próbálva kiszűrni, merre lehetnek a találkozási pontok. A nőről, akinek a "Sappho" jeligét rendre kihúzzák a társkereső hirdetéséből, de a "similis simili gaudet"-et átengedik. Az emberről, aki tartozni akar végre valakihez.

"Féltem attól, hogy meggyógyítanak" - mondja egyikük, amiből megérthetjük a legfontosabbat: mennyire álságos kifejezés a "mások", hiszen ők csak az egyetlen dimenzióban értelmezett többséghez képest mások, nekik azonban nincs ehhez mércéjük. "Problémájuk" nem probléma. "Nagyon meg akartam érteni, mitől félnek" - mondja az egyikük a családi coming out utáni hangulatról.

A tizenegy asszony legnagyobb küzdelme mindannyiunké: társat és közösséget találni.

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.