Szexuálisan és morálisan - Eltitkolt évek

  • Kempf Zita
  • 2010. október 28.

Film

Ez a legjobb: kézenfekvő téma, amit még nem dolgozott fel senki (vagy nem úgy, vagy nem igazán). Kézenfekvő-e ötvenes leszbikus nőkkel arról beszélgetni, milyen volt a szocializmusban szexuálisan (is) kilógni a sorból? Igen. Kézenfekvő volt-e az ötlet a nyolcvanas évek végén a Magyar Hirdető ügyfélszolgálatán? Nem. A "dokumentumfilm készítéséhez keresünk ötven feletti leszbikus nőket, akik elmondanák történetüket" - ilyen szövegű hirdetést akkoriban nem lehetett megjelentetni magyar lapokban. Miért? Mert "ilyen törvénybe ütköző dolgokat nem enged a vezetőség". Milyen dolgokat? "Hát ilyen szexuálisan és morálisan..." satöbbi, satöbbi - és itt még szó sincs kockakövekről és tojásokról.

Ez a legjobb: kézenfekvő téma, amit még nem dolgozott fel senki (vagy nem úgy, vagy nem igazán). Kézenfekvő-e ötvenes leszbikus nőkkel arról beszélgetni, milyen volt a szocializmusban szexuálisan (is) kilógni a sorból? Igen. Kézenfekvő volt-e az ötlet a nyolcvanas évek végén a Magyar Hirdető ügyfélszolgálatán? Nem. A "dokumentumfilm készítéséhez keresünk ötven feletti leszbikus nőket, akik elmondanák történetüket" - ilyen szövegű hirdetést akkoriban nem lehetett megjelentetni magyar lapokban. Miért? Mert "ilyen törvénybe ütköző dolgokat nem enged a vezetőség". Milyen dolgokat? "Hát ilyen szexuálisan és morálisan..." satöbbi, satöbbi - és itt még szó sincs kockakövekről és tojásokról.

Aztán valahogy mégiscsak akad tizenegy nő, aki leül a kamera elé, és csak mondja, mondja. "Én nem tartottam magam betegnek", "tízéves koromig mindennap úgy ébredtem, hogy figyeltem, nem nőtt-e ki a fütyim", "hogy létezik olyan, hogy homoszexuális, azt harmincéves korom körül tudtam meg a Time magazinból".

Mitől több Takács Mária filmje egy kiszámítható gender dokumentumfilmnél? Nincsen alapállása. Nem a társadalmi konfliktus felől közelít. Nem konfliktus felől közelít. Kíváncsi és érintetlen.

Kíváncsi a nőre, akit befektetnek belgyógyászati-pszichiátriai kivizsgálásra és hormoninjekciókkal "kezelik". A nőre, aki szüntelen keresi a többiek nyomát, rendőrségi híradásokból próbálva kiszűrni, merre lehetnek a találkozási pontok. A nőről, akinek a "Sappho" jeligét rendre kihúzzák a társkereső hirdetéséből, de a "similis simili gaudet"-et átengedik. Az emberről, aki tartozni akar végre valakihez.

"Féltem attól, hogy meggyógyítanak" - mondja egyikük, amiből megérthetjük a legfontosabbat: mennyire álságos kifejezés a "mások", hiszen ők csak az egyetlen dimenzióban értelmezett többséghez képest mások, nekik azonban nincs ehhez mércéjük. "Problémájuk" nem probléma. "Nagyon meg akartam érteni, mitől félnek" - mondja az egyikük a családi coming out utáni hangulatról.

A tizenegy asszony legnagyobb küzdelme mindannyiunké: társat és közösséget találni.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.