Szexuálisan és morálisan - Eltitkolt évek

  • Kempf Zita
  • 2010. október 28.

Film

Ez a legjobb: kézenfekvő téma, amit még nem dolgozott fel senki (vagy nem úgy, vagy nem igazán). Kézenfekvő-e ötvenes leszbikus nőkkel arról beszélgetni, milyen volt a szocializmusban szexuálisan (is) kilógni a sorból? Igen. Kézenfekvő volt-e az ötlet a nyolcvanas évek végén a Magyar Hirdető ügyfélszolgálatán? Nem. A "dokumentumfilm készítéséhez keresünk ötven feletti leszbikus nőket, akik elmondanák történetüket" - ilyen szövegű hirdetést akkoriban nem lehetett megjelentetni magyar lapokban. Miért? Mert "ilyen törvénybe ütköző dolgokat nem enged a vezetőség". Milyen dolgokat? "Hát ilyen szexuálisan és morálisan..." satöbbi, satöbbi - és itt még szó sincs kockakövekről és tojásokról.

Ez a legjobb: kézenfekvő téma, amit még nem dolgozott fel senki (vagy nem úgy, vagy nem igazán). Kézenfekvő-e ötvenes leszbikus nőkkel arról beszélgetni, milyen volt a szocializmusban szexuálisan (is) kilógni a sorból? Igen. Kézenfekvő volt-e az ötlet a nyolcvanas évek végén a Magyar Hirdető ügyfélszolgálatán? Nem. A "dokumentumfilm készítéséhez keresünk ötven feletti leszbikus nőket, akik elmondanák történetüket" - ilyen szövegű hirdetést akkoriban nem lehetett megjelentetni magyar lapokban. Miért? Mert "ilyen törvénybe ütköző dolgokat nem enged a vezetőség". Milyen dolgokat? "Hát ilyen szexuálisan és morálisan..." satöbbi, satöbbi - és itt még szó sincs kockakövekről és tojásokról.

Aztán valahogy mégiscsak akad tizenegy nő, aki leül a kamera elé, és csak mondja, mondja. "Én nem tartottam magam betegnek", "tízéves koromig mindennap úgy ébredtem, hogy figyeltem, nem nőtt-e ki a fütyim", "hogy létezik olyan, hogy homoszexuális, azt harmincéves korom körül tudtam meg a Time magazinból".

Mitől több Takács Mária filmje egy kiszámítható gender dokumentumfilmnél? Nincsen alapállása. Nem a társadalmi konfliktus felől közelít. Nem konfliktus felől közelít. Kíváncsi és érintetlen.

Kíváncsi a nőre, akit befektetnek belgyógyászati-pszichiátriai kivizsgálásra és hormoninjekciókkal "kezelik". A nőre, aki szüntelen keresi a többiek nyomát, rendőrségi híradásokból próbálva kiszűrni, merre lehetnek a találkozási pontok. A nőről, akinek a "Sappho" jeligét rendre kihúzzák a társkereső hirdetéséből, de a "similis simili gaudet"-et átengedik. Az emberről, aki tartozni akar végre valakihez.

"Féltem attól, hogy meggyógyítanak" - mondja egyikük, amiből megérthetjük a legfontosabbat: mennyire álságos kifejezés a "mások", hiszen ők csak az egyetlen dimenzióban értelmezett többséghez képest mások, nekik azonban nincs ehhez mércéjük. "Problémájuk" nem probléma. "Nagyon meg akartam érteni, mitől félnek" - mondja az egyikük a családi coming out utáni hangulatról.

A tizenegy asszony legnagyobb küzdelme mindannyiunké: társat és közösséget találni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."