Film

Szívecskéim

  • - kg -
  • 2016. április 10.

Film

A francia fúziós konyha újabb mérföldköve, hogy sikerült Pierre Richard járását és Amélie nézését összekombinálni. Az eredmény egy kicsit borostás, de Emmanuel Mouret színész-rendező-forgatókönyvíró szerint életképes. A sokoldalú művész jól ráérzett, hogy bár a háromfejű borjú és a szakállas nő is izgalmas hibrid, de ha sikerül összeműteni a magas szőke férfi elveszettségét a montmartre-i tündér ártatlanságával, az így keletkezett egyed – egy álmodozó tanárember – üde színfoltja lehet a bohókás-érzelmes komédiák kissé kifáradt mezőnyének. Belegondolni is szörnyű, de mi van, ha az ambiciózus filmes tévedett? Hogy az így kikémiázott lény nemhogy egy vígjáték sodródó értelmiségijeként, de egy ligeti vurstli fellépőjeként is csúnyán megbukna? Már a feltételezés is sértő, tudjuk, de mi van akkor, ha Mouret kellem, jellem, szellem, humor, szív és minden más kellék dolgában messze elmarad a nagyoktól, akikre oly nagyon hasonlítani szeretne. Lehet, hogy mégsem ő Woody Allen és Éric Rohmer szerelemgyereke (kéretik nem nevetni!), ahogy azt sokan emlegetik? Sima ügy: az álmodozó, színházbolond, kispolgárian pulóveres tanár bácsiba (Mouret) nem csak az istenített díva habarodik bele, de egy tűzrőlpattant diáklány is (Mouret e kis vörösbe szervezte ki Amélie fel nem használt részeit). Annyi szívzűr származik mindebből, hogy szavunk sincs rá, csak egy „Oh là là”. A legőszintébb alakítást mégsem egy ember, hanem egy almatorta nyújtja, tanulságot is szolgáltatva a történetnek: egy szelet friss Tarte Tatin mindenkor jobb, mint egy önmegvalósító.

A Vertigo Média bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.