Téli szünet

  • - borz -
  • 2006. november 2.

Film

Lent vagyunk a térképről. Az orosz regényekből ismert szverdlovszki járás legészakibb városában, 535 km-re Jekatyerinburgtól.

Lent vagyunk a térképről. Az orosz regényekből ismert szverdlovszki járás legészakibb városában, 535 km-re Jekatyerinburgtól. A hómezőn álló vörös téglás épület elhagyott és árva gyerekek bentlakásos iskolája. Ám hőseink, akik ötéves kortól kerülnek ide, se nem árvák, se nem elhagyottak. Csak vogulok.

Népes család várja őket haza a 150 km-re lévő faluba. A falu neve, a gyerekek neve, akárcsak az iskolai oktatás nyelve orosz. Az öregek még beszélik a manysit, de már nemigen van kivel: gyerekeikkel, unokáikkal kénytelenek oroszul kommunikálni. Egy nemzedék se kell már, hogy a magyar legközelebbi rokona, a finnugor család egykor harmadik legnépesebb nyelvközössége kihaljon. De ez legfeljebb a magyar nézőnek fáj, a film orosz készítőinek, sőt vogul szereplőinek is mintha természetes lenne.

A Téli szünet megfigyelő, antropológiai jellegű munka, a tavaly látott Kis Katyerinához hasonló (ami egy hanti kislány nevelődését követte kétéves korától addig, amíg el nem vitte a repülő egy bentlakásos intézménybe). Mostani filmünkben különösen megkapó a távolságok és az idő érzékeltetése: a személyszállításra átalakított (tán a hadseregtől levetett) teherautónak 24 óra kell, hogy a kötésig érő hóban, úttalan utakon megtegye azt a 150 kilométert. Közben sofőrt váltanak, besötétedik, a törődött utasokat elnyomja a buzgóság, újra kivilágosodik... Aztán hír jő, hogy a teherautó alatt beszakadt a jég, s a nagymama elindul megmenteni kisunokáját - hótalpakon, több mint négy óra alatt teszi meg a 12 km-t a magas hóban, bőrszánkót húzva maga után; kis csomaggal fordul vissza, amelyből egyszer csak kidugja a fejét egy álmából ébredő kisgyerek.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.