Téli szünet

  • - borz -
  • 2006. november 2.

Film

Lent vagyunk a térképről. Az orosz regényekből ismert szverdlovszki járás legészakibb városában, 535 km-re Jekatyerinburgtól.

Lent vagyunk a térképről. Az orosz regényekből ismert szverdlovszki járás legészakibb városában, 535 km-re Jekatyerinburgtól. A hómezőn álló vörös téglás épület elhagyott és árva gyerekek bentlakásos iskolája. Ám hőseink, akik ötéves kortól kerülnek ide, se nem árvák, se nem elhagyottak. Csak vogulok.

Népes család várja őket haza a 150 km-re lévő faluba. A falu neve, a gyerekek neve, akárcsak az iskolai oktatás nyelve orosz. Az öregek még beszélik a manysit, de már nemigen van kivel: gyerekeikkel, unokáikkal kénytelenek oroszul kommunikálni. Egy nemzedék se kell már, hogy a magyar legközelebbi rokona, a finnugor család egykor harmadik legnépesebb nyelvközössége kihaljon. De ez legfeljebb a magyar nézőnek fáj, a film orosz készítőinek, sőt vogul szereplőinek is mintha természetes lenne.

A Téli szünet megfigyelő, antropológiai jellegű munka, a tavaly látott Kis Katyerinához hasonló (ami egy hanti kislány nevelődését követte kétéves korától addig, amíg el nem vitte a repülő egy bentlakásos intézménybe). Mostani filmünkben különösen megkapó a távolságok és az idő érzékeltetése: a személyszállításra átalakított (tán a hadseregtől levetett) teherautónak 24 óra kell, hogy a kötésig érő hóban, úttalan utakon megtegye azt a 150 kilométert. Közben sofőrt váltanak, besötétedik, a törődött utasokat elnyomja a buzgóság, újra kivilágosodik... Aztán hír jő, hogy a teherautó alatt beszakadt a jég, s a nagymama elindul megmenteni kisunokáját - hótalpakon, több mint négy óra alatt teszi meg a 12 km-t a magas hóban, bőrszánkót húzva maga után; kis csomaggal fordul vissza, amelyből egyszer csak kidugja a fejét egy álmából ébredő kisgyerek.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.