Téli szünet

  • - borz -
  • 2006. november 2.

Film

Lent vagyunk a térképről. Az orosz regényekből ismert szverdlovszki járás legészakibb városában, 535 km-re Jekatyerinburgtól.

Lent vagyunk a térképről. Az orosz regényekből ismert szverdlovszki járás legészakibb városában, 535 km-re Jekatyerinburgtól. A hómezőn álló vörös téglás épület elhagyott és árva gyerekek bentlakásos iskolája. Ám hőseink, akik ötéves kortól kerülnek ide, se nem árvák, se nem elhagyottak. Csak vogulok.

Népes család várja őket haza a 150 km-re lévő faluba. A falu neve, a gyerekek neve, akárcsak az iskolai oktatás nyelve orosz. Az öregek még beszélik a manysit, de már nemigen van kivel: gyerekeikkel, unokáikkal kénytelenek oroszul kommunikálni. Egy nemzedék se kell már, hogy a magyar legközelebbi rokona, a finnugor család egykor harmadik legnépesebb nyelvközössége kihaljon. De ez legfeljebb a magyar nézőnek fáj, a film orosz készítőinek, sőt vogul szereplőinek is mintha természetes lenne.

A Téli szünet megfigyelő, antropológiai jellegű munka, a tavaly látott Kis Katyerinához hasonló (ami egy hanti kislány nevelődését követte kétéves korától addig, amíg el nem vitte a repülő egy bentlakásos intézménybe). Mostani filmünkben különösen megkapó a távolságok és az idő érzékeltetése: a személyszállításra átalakított (tán a hadseregtől levetett) teherautónak 24 óra kell, hogy a kötésig érő hóban, úttalan utakon megtegye azt a 150 kilométert. Közben sofőrt váltanak, besötétedik, a törődött utasokat elnyomja a buzgóság, újra kivilágosodik... Aztán hír jő, hogy a teherautó alatt beszakadt a jég, s a nagymama elindul megmenteni kisunokáját - hótalpakon, több mint négy óra alatt teszi meg a 12 km-t a magas hóban, bőrszánkót húzva maga után; kis csomaggal fordul vissza, amelyből egyszer csak kidugja a fejét egy álmából ébredő kisgyerek.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.