tévésmaci

A sünmadár kalandjai

  • tévésmaci
  • 2014. április 20.

Film

Amikor Sztupa és Troché visszanéztek, Troché megfogta Sztupa karját, a könyökénél, ahol behajlította épp, s halkan kérdezett valamit. Mondd csak, Sztupa, emlékszel még 1989 lázára, hogy merről jöttél az utcán, és merre fordultál be, és milyen ruha volt rajtad, milyen nadrág és milyen cipő, és kivel találkoztál a sarkon, és milyen hosszú volt a hajad? Emlékszel, Sztupa, hogy szobrot döntöttél, s nekimentél a csillagoknak is? Az megvan, hogy milyen idő volt, hideg volt vagy meleg, felszakadozó felhőzet, vagy csak esett valami, nem is esett, inkább csepergett? S milyen hosszú volt a sor?

Busszal mentél vagy villamossal, járt vagy nem járt a troli? Mit ettél, Sztupa? Emlékszel a sörökre? Emlékszel arra, hogy demokrata voltál, s grátisz adtak ki vízumot neked egy tényleg demokratikus ország követségén, mert örültek, hogy rólad is kiderült a demokratikus elkötelezettség vagy valami ilyesmi, emlékszel ezekre? A végtelen utakra. Tudod, hogy mit olvastál a szabad sajtó mellett? Milyen könyveket, s mi ment tényleg a mozikban, Sztupa? Hány forint volt egy mozijegy? Hányadik sorban ültél, a szélén-e vagy a közepén? S mit csináltál villanyoltás előtt, utána, s tudtad-e, hogy mikor következik? Mikor aludtál és mennyit, vagy aludtál-e egyáltalán? Otthon, az ágyban aludtál, vagy csak úgy útközben a vonaton, le-leguruló fejjel, vagy egy másik utas vállára dőlve akaratlanul? Hova mentek a vonatok, s honnan érkeztek? Hányadik vágányról? Csarnok hatodik vagy külső harmadik? Megálltak minden állomáson és megállóhelyen, Sztupa? S te ott voltál-e időben, vagy lekésted az indulást, te késtél vagy a vonat? Vagy mind a kettőtök pontos volt? Fogtál hordárt a peronon, vagy volt egyáltalán valami a csomagodban? Egy kis elemózsia csomagolva; hazai. Mit szerettél? Mire vártál? Hol voltál, kivel voltál, anyád neve? A lakcímed mi volt, Sztupa? Utca, házszám, irányítószám, különös ismertetőjel? Mi voltál, emlékszel? Hogy hívtak és hogy szólítottak? Mikor szólítottak? Elsőnek, másodiknak? Megjelentél-e egyáltalán, vagy el sem mentél? Tudtál egy jobb helyet, egy jobb időt? Sztupa lassan, szinte gyengéden kiszabadította a könyökét, mi meg eljöttünk tévézni.

Pénteken (21-én) este tíz után veszi műsorára a Duna Tv Jirí Menzel Pacsirták cérnaszálon című filmjét - az életmű alkalmasint egyetlen olyan darabját, aminek volt valamicske tétje. Menzel a művészet művésze, legjellemzőbb - ilyetén a maga nemében a legjobb - filmje a Hóvirágünnep, s a Hrabal-adaptációi mint adaptációk közelébe sem érnek a Szeszélyes nyárnak, ami ugyebár egy Vancura-mű. Szépek, szórakoztatóak, de a Pacsirták cérnaszálon az egy kicsit legalább vérre megy, s nem annyira sörre, mint a többi.

Szombaton délután Billy Wilder egyik főműve, a Legénylakás megy a ViaSat3-on, egészen pontosan fél négyes kezdéssel. Ne hagyják ki semmiképpen, akkor sem, ha látták már - minden benne van az emberről, de legfőképpen a gyarlósága és az esendősége. Kiröhögöd, sajnálod, szurkolsz neki, mert magadat látod, de a beismerés alól fel vagy mentve. Igaz, a végén ő viszi el a csajt, de ilyen az élet: ő is vitte vásárra a bőrét. Este kilenckor lesz az Universalon a Hideghegy, egy nagy regény igyekvő és nem is teljesen reménytelen, ám mégis kudarcos filmváltozata.

Vasárnap váratlan helyen és még váratlanabb időpontban bukkan fel Spartacus. De nem akármelyik, hanem a Spari Classic Kirk Douglasszel és Tony Curtisszel, 1960-ból. RTL II, délelőtt 11.

Hétfőn ki is pihenhetjük ezt az örökös tévézést.

Kedden szintúgy.

Szerdán viszont járjunk el úgy, mint kétnapos ünnep után a szupermarkettel, elvonási tünetektől sanyargatott testünk rohanja le a tévét! A megbilincseltek nyolctól az MGM-en - ez a magyar Tony gyerek hete, nyilván. Bérgyilkosok kilenctől a Film+-on, a feltörekvő Wachowskiak tollából. Ugyanekkor a Filmboxon Egy másik ország, milyen volt Colin Firth és Ruppert Everett harminc-egynehány évvel fiatalabban.

Csütörtökön Nikita a Film+-on, s ha igaz a zeitgeist, Hruscsovra gondoltak. Tévézni snassz.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.