tévésmaci

Rinaldo Rinaldini szamarai

  • tévésmaci
  • 2013. május 12.

Film

Amikor Sztupa és Troché a kézipályát a strandtól elválasztó korlátnak dőlve nézték a focizókat, zsibongott a SZOT-Ezüstpart Üdülő. Délelőtt volt, már a második turnus is megreggelizett, fennjárt a nap, de még nem tört ki a rekkenő hőség, ami az elmúlt napokban dél körül érkezett. Az ég vakítóan kék volt, még kósza bárányfelhőcske sem tűnt fel a sarkában, a víz meg zöld, egészen halvány, már-már sárgába játszó, de mégiscsak zöld, pusztán az északi oldal hegyei vontak köré szemben néhány árnyalattal sötétebb karimát.

A beutaltak fürödtek vagy napoztak, jött a kukoricás, különösebb meggyőződés nélkül tolván kerékpárját, aminek valami kuktaszerű edényzet volt a csomagtartójára applikálva. Ám hiába a meggyőződés hiánya, az elég durva - hatforintos - ár és a korai időpont ellenére is akadt néhány kuncsaftja, jobbára gyerekek. Sztupa és Troché élvezettel figyelték a játszókat. Olyan érzés volt, mintha a Harlem Globetrotterst nézték volna; láthatóan összeszokott társaság volt a pályán, mindig ugyanúgy álltak fel. Az egyik csapat csinálja, a másik megeszi a cseleket, sohase fordítva, jegyezte meg Sztupa, s az is lehet, hogy igaza volt, a látottak biztosan őt igazolták, ám az eredmények aligha, hisz' hol az egyik csapat nyert, hol a másik, aztán még egyszer a másik, teljesen kiszámíthatatlanul. Négyen-négyen voltak, kevesen egy kézipályára, így hamar elunva a dolgot, megszólították kétfős közönségüket, hogy nem szállnának-e be. Sztupa és Troché nem sokat tétováztak, ha őszinték akarunk lenni, épp csak azt nem mondták, hogy szólhattatok volna előbb is. Sztupa mondjuk tudott focizni, balhátvédet játszott a falusi csapatban, amikor ott volt a székhelyük. Szívós, kellemetlenül ragadós játékos volt, már a második percben rendszerint szakadt róla a víz, de még a kilencvenedikben is felvitte a labdát az ellenfél tizenhatosáig, amikor már mindenki kiköpte a tüdejét, reszketett is minden ellenfél a beadásaitól. Troché kevésbé volt ügyes, mi meg megyünk tévézni.

Pénteken (12-én) az RTL II este fél kilenckor elkezdi a Dallas második évadát, pár rész után kiszálltam az elsőből, így senkit rá nem beszélnék. Aki pedig Dallas-klasszikra vágyik, fene a gusztusát, van az is - a Story4-en, asszem.

Szombaton este tíz előtt az m1 előveszi Hollywood nagy belépőjét a nyolcvanas évekbe, A végső visszaszámlálást. Ezt anno itthon csak valami szuper 8-as változatban lehetett - magánrendezvényeken, ah, az oldódás kora! - zúzni, milyen duma volt már, amikor elcsaltak egy ilyenre: apám, a Nimitz, tudod a repülőgép-anyahajó időviharba keveredik, aztán Pearl Harbornál találja magát hirtelen, s jól kipicsázza a japókat. Kirk Douglas, Martin Sheen, tök színes a film, de ott fekete-fehérben vetítették. Ki szívott nagyobbat, mi vagy a japánokat adó statiszták? Persze ekkor én már rég kedvencemen, a film+ 2-n nézem kedvencemet, Fantomast, majd rögtön utána az I love Budapestet, e mindenevőség remek esti program lesz, amikor a mindenbe egy gigapizza is belefér ipari feltéttel. Amúgy meg legyen film+ 3 is!

Vasárnap sem hagy alább a lendület. Tudják, miért hívja a köznyelv nagymama mozijának a tévét? Nyilván azért, mert csupa olyan filmet adnak benne, amit a nagyanyám még a moziban látott, mint az RTL Klubon délután tolt Piedone, a zsaru; mamó azt mondja, hogy ő még úgymond élesbe nézte premier napján a Vörös Csillagban, s aggódott, hogy nehogy valami baj érje azt szimpatikus, nagydarab felügyelőt. Este újabb árnyék a múltból, a Monty Python értekezése a ViaSat3-on Az élet értelméről (a tévénézést mintha nem említenék). Nyilván illene hosszabban megemlékeznünk a Sátántangóról, mégiscsak az egyik legjobb film, amit itt valaha csináltak, nem mellesleg egy olyan regényből, aminél jobbat nem nagyon írtak mifelénk. Én csak annyit mondok, hogy a Duna adja, kilenctől, s pár perc múlva kezdődnek a Film Mánián a Grindhouse-ok.

Hétfőn van még egy Satyricon éjjel a Film Mánián.

Csütörtökön ugyanott kilenckor Pár dollárral többért, oszt kifújt. Tévézni ciki.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.