tévésmaci

Rinaldo Rinaldini szamarai

  • tévésmaci
  • 2013. május 12.

Film

Amikor Sztupa és Troché a kézipályát a strandtól elválasztó korlátnak dőlve nézték a focizókat, zsibongott a SZOT-Ezüstpart Üdülő. Délelőtt volt, már a második turnus is megreggelizett, fennjárt a nap, de még nem tört ki a rekkenő hőség, ami az elmúlt napokban dél körül érkezett. Az ég vakítóan kék volt, még kósza bárányfelhőcske sem tűnt fel a sarkában, a víz meg zöld, egészen halvány, már-már sárgába játszó, de mégiscsak zöld, pusztán az északi oldal hegyei vontak köré szemben néhány árnyalattal sötétebb karimát.

A beutaltak fürödtek vagy napoztak, jött a kukoricás, különösebb meggyőződés nélkül tolván kerékpárját, aminek valami kuktaszerű edényzet volt a csomagtartójára applikálva. Ám hiába a meggyőződés hiánya, az elég durva - hatforintos - ár és a korai időpont ellenére is akadt néhány kuncsaftja, jobbára gyerekek. Sztupa és Troché élvezettel figyelték a játszókat. Olyan érzés volt, mintha a Harlem Globetrotterst nézték volna; láthatóan összeszokott társaság volt a pályán, mindig ugyanúgy álltak fel. Az egyik csapat csinálja, a másik megeszi a cseleket, sohase fordítva, jegyezte meg Sztupa, s az is lehet, hogy igaza volt, a látottak biztosan őt igazolták, ám az eredmények aligha, hisz' hol az egyik csapat nyert, hol a másik, aztán még egyszer a másik, teljesen kiszámíthatatlanul. Négyen-négyen voltak, kevesen egy kézipályára, így hamar elunva a dolgot, megszólították kétfős közönségüket, hogy nem szállnának-e be. Sztupa és Troché nem sokat tétováztak, ha őszinték akarunk lenni, épp csak azt nem mondták, hogy szólhattatok volna előbb is. Sztupa mondjuk tudott focizni, balhátvédet játszott a falusi csapatban, amikor ott volt a székhelyük. Szívós, kellemetlenül ragadós játékos volt, már a második percben rendszerint szakadt róla a víz, de még a kilencvenedikben is felvitte a labdát az ellenfél tizenhatosáig, amikor már mindenki kiköpte a tüdejét, reszketett is minden ellenfél a beadásaitól. Troché kevésbé volt ügyes, mi meg megyünk tévézni.

Pénteken (12-én) az RTL II este fél kilenckor elkezdi a Dallas második évadát, pár rész után kiszálltam az elsőből, így senkit rá nem beszélnék. Aki pedig Dallas-klasszikra vágyik, fene a gusztusát, van az is - a Story4-en, asszem.

Szombaton este tíz előtt az m1 előveszi Hollywood nagy belépőjét a nyolcvanas évekbe, A végső visszaszámlálást. Ezt anno itthon csak valami szuper 8-as változatban lehetett - magánrendezvényeken, ah, az oldódás kora! - zúzni, milyen duma volt már, amikor elcsaltak egy ilyenre: apám, a Nimitz, tudod a repülőgép-anyahajó időviharba keveredik, aztán Pearl Harbornál találja magát hirtelen, s jól kipicsázza a japókat. Kirk Douglas, Martin Sheen, tök színes a film, de ott fekete-fehérben vetítették. Ki szívott nagyobbat, mi vagy a japánokat adó statiszták? Persze ekkor én már rég kedvencemen, a film+ 2-n nézem kedvencemet, Fantomast, majd rögtön utána az I love Budapestet, e mindenevőség remek esti program lesz, amikor a mindenbe egy gigapizza is belefér ipari feltéttel. Amúgy meg legyen film+ 3 is!

Vasárnap sem hagy alább a lendület. Tudják, miért hívja a köznyelv nagymama mozijának a tévét? Nyilván azért, mert csupa olyan filmet adnak benne, amit a nagyanyám még a moziban látott, mint az RTL Klubon délután tolt Piedone, a zsaru; mamó azt mondja, hogy ő még úgymond élesbe nézte premier napján a Vörös Csillagban, s aggódott, hogy nehogy valami baj érje azt szimpatikus, nagydarab felügyelőt. Este újabb árnyék a múltból, a Monty Python értekezése a ViaSat3-on Az élet értelméről (a tévénézést mintha nem említenék). Nyilván illene hosszabban megemlékeznünk a Sátántangóról, mégiscsak az egyik legjobb film, amit itt valaha csináltak, nem mellesleg egy olyan regényből, aminél jobbat nem nagyon írtak mifelénk. Én csak annyit mondok, hogy a Duna adja, kilenctől, s pár perc múlva kezdődnek a Film Mánián a Grindhouse-ok.

Hétfőn van még egy Satyricon éjjel a Film Mánián.

Csütörtökön ugyanott kilenckor Pár dollárral többért, oszt kifújt. Tévézni ciki.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.