tévésmaci

Táncegyháza baglya

  • tévésmaci
  • 2013. július 13.

Film

Amikor Sztupa és Troché újra gyerekek lettek, nem csodálkoztak, de választási lehetőségük sem nagyon adódott. A legnagyobb baj a bizonytalanság volt, hogy nem tudták pontosan, meddig is tart majd ez a nyugodtan mondhatjuk, rendkívüli állapot. Egy hétig? Kettőig? Többre nem számítottak, hisz ismerték a dörgést. A választási lehetőség hiányát innen - az idő és a földrajz távolából - úgy kell elképzelnünk, mint amikor mi voltunk gyerekek. Sem Sztupa, sem Troché nem jelentkeztek, hogy jaj, én most gyerek akarok lenni, mert ha gyerek leszek, akkor fagyit eszek, beolvasok a tanáraimnak, s már hétéves koromban ráhajtok a szomszédék Évikéjére, mert műkorcsolya-bajnoknő lesz belőle esztendők múltával.

Nem jelentkeztek, mert nem akartak már semmit kezdeni a gyerekkorukkal, beletörődtek vagy egy rohadt sikertörténet volt az egész. Amikor tehát visszakerültek gyereknek, zúzták azt, amit a többi porbafingó. Beálltak a tornasorba, mindketten valahová a középtájra, s akkor sem nyomultak, amikor csapatkapitánynak választották őket a tűzharc nevű labdajátékban, amiről úgy tudjuk, a kidobós csapatváltozata. Sztupa lett a pirosak, Troché a fehérek kapitánya, a pirosak úgy különböztették meg magukat, hogy a vállukat átbújtatták a tornatanárnőtől kapott bordó körszalagon. Talán azért épp őket választották (a gyerekek vagy a tanárnő), mert kicsit azért furcsák voltak. Bár természetesnek hatott a jelenlétük, s a hetes nyilván jelentette volna a hiányzók között őket, ha elmaradnak, de senki nem tudta, hogy kik ők és honnan is jöttek. A tornaórán sem tűntek ki, nem voltak sem ügyesebbek, sem ügyetlenebbek, mint a többiek, például mind a ketten simán felmásztak a kötélre, bár Troché elég panaszosan nézett, amikor lefelé csúszván kicsinyt leégett a bőr a markáról. Egy kislány még a születésnapi zsúrjára is meghívta őket; az anyukája akkor be is jött az ofőhöz, hogy kik ezek a fiúk, de a tapasztalt pedagógus leszerelte annyival, hogy fentről jöttek, ebben meg is nyugodott mindenki, a zsúr jól sikerült, Sztupa és Troché bonbont vittek ajándékba. Mi meg sütit a tévé elé.

 

Pénteken (14-én) este negyed tízkor indul egy brit sorozat a Dunán. A négyrészes Cambridge-i kémek valamikor a múlt század harmincas éveinek vihar előtti feszkójában játszódik, s nyilván nem ér véget tízre, aminek következtében van szerencsénk lemondani a belül szépen dicsért Amerikai horror sztori startjáról a ViaSat6-on éppúgy, mint a Hatfield-McCoy-viszály újrájáról az AXN-en. S végül a kenyér a szendvics aljára: 7-től a Hideg veríték c. 1970-es franszia krimi ment a Film+-on, s a tetejébe pedig 0.40-től Valaki az ajtó mögött (na, ki?) a Film Mánián.

Szombaton egy western ebédre Robert Redforddal a Dunán (kitalálták, a Jeremiah Johnson, igen), aztán maradhatunk is itt, mert délután jön Az alvilág professzora a magyar krimigyártás nagy évéből, 1969-ből. Este pedig az erősen leértékelt árú Jean Gabin-díszdoboz újabb gyöngyszeme, Az epsomi úriember, 1962-ből. Tényleg az milyen film lenne, hogy Az epsomi proli? A Szuper tv2 vagy ki este tíz előtt belevág a Justified második évadába - alkalmasint a harmadik az igazi. És éjjel még az m1 leadja Peter Greenaway vonulós korszakának első remekét, A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője meg egy lompos bernáthegyi szuka címmel.

Vasárnap nagy napjuk lesz a magasan túlértékelt magyar filmeknek: A ménesgazda a Dunán, a Napló apámnak, anyámnak pedig az m2-n megy. A Film+-on a New Orleans környéki mocsarakban menekülő Gere Richard és Basinger Kim (Nincs kegyelem) előtt még megnézem A szél és az oroszlánt, 1975-ből. Nem tök olyan címe van, mint amiben biztosan Sean Connery a főszereplő? Várjanak, ellenőrzöm. Hát, ördögöm volt megint.

Hétfőn újabb briti minisorozat, a II. Károly szenvedélyes (ja, majd sivár) élete az m1-en.

Kedden P. Greenaway vonulós vol. 2.: Prospero könyvei éjjel a Cinemaxon.

Csütörtökön pedig az RTL Klub bekezd a Revolutionnel. Részemről meg a fáklyás, ne tévézzenek, mert megöli az agyat és legyengíti a szívet.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."